Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'Vastlopen Zuiger, van een Suzuki TSX' (ID 39602).
De reply is geschreven door MTX-speed (UserID 6030) op 24-10-2006 21:34.
Even een kleine analyse:
De zuigerveren zijn nog heel maar zitte vast in de zuiger. Dit is dus een warmloper. Warmlopers komen door een te hoge temperatuur. Een hoge temperatuur is te danken aan slechte koeling of slechte smering. Je hebt een luchtgekoelde cilinder, dus daar zou ik mezelf niet druk om maken. Dan blijft er over: de smering.
Hoeveel smeer je?
Rijdt je opgevoerd? Zo ja, dan moet je meer gaan smeren: al snel 1 op 40 of 1 op 35. Luister niet naar mensen die je vertellen dat je TEVEEL kan smeren. Dan kan namelijk haast niet. Wanneer je echt teveel smeert (zoals alles onder de 1 op 25) dan heb je kans dat je uitlaat dicht gaat zitten of dan je brommer slechter gaat lopen. Het eerste kun je voorkomen door nou eens goed gas te geven. Het tweede door inderdaad minder te gaan smeren.
Kortom: smeren; daar gaat het om.
Daarna ga je je carburateur afstellen. Stel hem zo af dat deze op zijn best loopt. Zo min mogelijk dipjes, stotteringen, goede gasreactie (dit alles met WARME motor) enz enz.
Wanneer je carburateur optimaal is afgesteld en je voldoende smeert kun je bijna geen warmloper meer krijgen, tenzij je ontbrandingstemperatuur ECHT te hoog is.
Dit laatste is meestal te danken aan een te vroege onsteking al dan niet in combinatie met een te hoge compressie. Wanneer je een originele ontstekingsgrondplaat en een originele cilinderpet gebruikt zul je hier zomaar geen last van hebben.
Conclusie: jouw warmloopprobleem is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan te weinig smering ( mits je carburateur optimaal afgesteld is ).
Persoonlijk heb ik mijn brommer altijd fanatiek gesmeerd. Meestal zo'n 1 op 25 tot 1 op 35. Ik heb dan ook NOOIT last gehad van een dichtkolende uitlaat wanneer ik opgevoerd reed. (Toen ik met een 50cc reed wel; toen moest ik hem namelijk 1 op 40 - 1 op 45 smeren).
Mijn cilinders en zuigers gingen dan ook zeer lang mee. Het record is 12000km met de eerste zuiger met een 93-Malossi.
Wanneer je een vastloper hebt gehad en de zowel de zuigerveren als zuiger zien er nog goed uit (geen/zeer weinig materiaal afgebrokkeld) kun je vaak met hetzelfde spul doorrijden.
Wat je moet doen is:
- zeer voorzichtig de zuigerveer lospeuteren
- de zuigerveergroef licht opveilen/schuren totdat de zuigerveer er goed inpast. Dit is een zeer precies werkje maar de moeite wel waard.
- de boel monteren en zorg ervoor dat je alles goed invet!
Deze methode wordt vaker gedaan. Ik heb hem een aantal keren toegepast. 5 jaar geleden heb ik dit bij een ori-80-watergekoeld voor een MTX gedaan en deze cilinder,zuiger en zuigerveren doen nog steeds hun werk. 2 jaar geleden heb ik hetzelfde gedaan met een vastgelopen zuiger van een MTX200R. Hiervan zag de zuiger er redelijk slecht uit maar de zuigerveren waren nog heel. Alle beschadigingen heb ik toen weggeveild waarna ik er nog zo'n 5000km mee heb gereden en goedlopend heb verkocht.
Mijn vader is tractormonteur en past dit ook vaak toe. Hij heeft het slechts 1 keer meegemaakt in zijn 36-jarige loopbaancarriere dat een zuiger binnen 4000 uren weer problemen kreeg.
Wanneer je zuiger en zuigerveren in moet rijden is de kans op een warmloper groter dan wanneer de boel al ingereden is. Dit komt omdat alles nog op elkaar in moet slijten en er dus een hogere wrijving heerst wat hoge temperaturen met zich meebrengt.
Zorg er dus voor bij het inrijden dat je sowieso de eerste 100km niet boven de 6000 รก 7000 rpm komt. Ga ook niet volgas geven op de lage toerentallen. Daarna moet je afwisselend rijden, af en toe eens doortrekken, en niet teveel constant rijden. Na zo's 300km kun je doen wat je wilt.
Dit bericht is gewijzigd door MTX-speed op 24-10-2006 om 21:41 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved