Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Technical Forum in het onderwerp 'koppeling lageren (senda)' (ID 39444).
De reply is geschreven door dirtbag (UserID 12012) op 13-10-2006 23:51.
een glijlager heeft een weerstand die stijgt met de snelheid, dus hoe hoger het toerental verschil tussen de beide assen hoe hoger de weerstand (het weerstandskoppel) dus in feite heb je een kwadratisch verband tussen tussen het toerental en de wrijving.
Een rollager heeft (praktisch) een constante weerstand, dus daar is het weerstandkoppel bij elk toerental gelijk. Dus het verlies heeft een liniear verband met het toerental.
In theorie heb je dus minder vermogensverlies hierdoor.
Als die twee assen alleen een snelheidsverschil hebben als je de koppeling indruk, tja, dan heb je daar niet veel aan.
Wat wel weer is, is dat een (standaard) lager makkelijker en goedkoper te krijgen is dan een speciaal op maat gemaakte glijlager. en inderdaad, als het glijlager is uitgelubbert dan zul je wel een geluidsverschil horen tussen het glijlager en een rollager.
De reden waarom er in de fabriek een glijlager wordt toegepast is vaak de kosten, het is goedkoper een groot aantal glijlagers te maken, dan rollagers te bestellen. Het scheelt gewoon in de productie kosten, en dat is magie in elk product.
db
Dit bericht is gewijzigd door dirtbag op 13-10-2006 om 23:51 uur.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved