Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'rollenbank: beter lange of korte vertanding? ivm boete' (ID 6637).
De reply is geschreven door Rudy (UserID 655) op 14-12-02?18:06.
Quote:
Originally posted by: SlowCrosser
Jongen, ik heb geen zin om die formules allemaal op te zoeken, maar ga maar is naar 1 of andere testbank, en test met lichte en zware vertanding, wedden dat de lichte meer kracht oplevert!
Stel, het vermogen zou hetzelfde blijven bij zwaardere tandwielverhoudingen, dan zou niemand toch een lichtere erop zetten omdat hij de laatste paar versnellingen niet trekt, anders had ik er ook wel 15-43 op i.p.v. 13-53, want hij zijn vermogen blijft toch hetzelfde?
Berg op met 50cc met 13-53 lukt wel, met zelfde 50cc berg op met 15-43 lukt niet, waarom niet? omdat de overbrenging zwaarder is, er gaat weliswaar evenveel kracht in op, maar hij kan minder kracht overbrengen omdat het een stuk zwaarder is, zo ook op rollenbank.
I rest my case.
Nu heb ik geen zin meer om uit te leggen, dus hierna reageer ik niet meer...
welke testbank meet trouwens kracht? (elke maar geven ze niet eens aan hoor)
je snapt volgens mij het verschil niet tussen koppel, vermogen en kracht
korte vertanding = meer koppel =meer kracht,maar hetzelfde vermogen
heb heb namelijk zelf voor een practicum op school een excel prog gemaakt waar je het door middel van de hoeksnelheid en kracht aan de wielen- een aantal weerstanden het vermogen automatisch uit mee kunt rekenen en de theoretische topsnelheid bepaald enz
Quote:
Originally posted by: SlowCrosser
Jongen, ik heb geen zin om die formules allemaal op te zoeken, maar ga maar is naar 1 of andere testbank, en test met lichte en zware vertanding, wedden dat de lichte meer kracht oplevert!
meer formules zijn er ook niet dus bespaar je de moeite met het zoeken
Pw = Mw*w
Pw = Fw*Vw
[Dit bericht is ge-edit door rudy op 14-12-02 18:16]