Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Het CDI topic.' (ID 6589).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 14-12-02?14:22.

Ik heb vandaag de reactie van die jonge van het scooter forum gekregen (alex). Hele relaxe lui volgens mijn. Ze zijn igg al een stuk verder als ons alleen hun opzet is toch iets anders dan de onze.

Ik heb nog even zitten te denken over het aantal bits dat nodig is. Om een brommer te kunnen aanlopen heb je zo'n 150 toeren nodig. Dus bij 150 toeren moet hij vonken. Met het schema van hier boven heb je dan een 22 bits counter nodig. Maar het toerental hoeft niet met de zelfde klok te worden bepaald als de stand van de kruk-as. Bij het toerental heb je maar een nauwkeurigheid nodig van 360 graden (als ware) en bij het onstekings tijds stip 0.1 graad. Het is dus meschien wel slim om voor het bepalen van het toerental een tweede counter te gebruiken die op 1kHz draait of zelfs nog lager. Dat scheelt enorm in het aantal bits dat benodigt is. De andere mogelijkheid is om de kruk-as in meer sectoren onder te verdelen. En het toerental per sector te bepalen.. Dit soort inprincipe voor een een hogere nauwkeurigheid in het toerental omdat je niet per omwenteling het toerental berekend, maar bv 4x per omwenteling.

edit1: Nick, et was niet lullig bedoelt hoor. Ik zat alleen enorm te kutten met die tag omdat hij een beetje vaag in elkaar zit (vind ik dan). Maar ik deed het zelf fout, dus ik moet niet zeuren..

edit2: Het hars in de honda CDI's lossen niet op in acceton! Heb het net even geprobeerd, het lost eigenlijk nergen in op. Zal wel een thermo-harder zijn ofzo..


[Dit bericht is ge-edit door Joost op 14-12-02 16:00]


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved