Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Het CDI topic.' (ID 6589).
De reply is geschreven door Neonlampje (UserID 44) op 13-12-02?22:08.
die link van blorn kan ik niet zien, meot registreren en die pagina doet het niet..
die laatste link wel...
maar die gast wil dus geen informatie los laten waar hij alles vandaan heeft gehaald, jah daar heb je wat aan! :a
Maar zoals ik het lees gebruikt hij een pic, dat is wel een dure oplossing, en zoals joost al zegt is het via de ons bedachte manier veel stabieler en misschien zelfs makkelijker, als het eenmaal werkt...
verder ben ik wel jaloers op zijn resolutie:
Quote:
0.126 graden bij 14000 RPM
0.09 graden bij 10000 RPM
dat lukt dus alleen met een rete grote eprom
verder wel interessant, alleen jammer dat hij nix los laat hoe het werkt..
edit:
Quote:
mja, voor een scooter-leek lijkt het misschien een vage relatie tussen twee hele verschillende dingen maar het gaat bij de voorontsteking om de temperatuur van de uitlaatgassen.... de snelheid van die gassen verschilt namelijk bij bepaalde temperaturen.
Ehh ff stukje van een internetsite (lui van de Foekema-Kreidler)
Met tweetakt motoren spelen andere factoren een nog belangrijkere rol voor de noodzaak om de ontstekingstijd te vertragen naarmate het toerental oploopt. Het heeft alles te maken met het principe van een expansieuitlaat in combinatie met de temperatuur. Wanneer het principe van de expansieuitlaat bekend is zul je het ook snel begrijpen. De expansieuitlaat is berekent op een bedrijfstemperatuur van ca 500 graden C. Maar wanneer het toerental hoger oploopt zou de terugkerende geluidsschokgolf steeds eerder terug moeten komen. Je zou dus de uitlaatlengte variabel moeten maken, maar dat is niet eenvoudige te realiseren. Door nu het ontstekingstijdstip te verlaten, wordt de verbrandingstemperatuur hoger en zal de geluidsgolf zich sneller voortplanten.
Hiermee is alles gezegd en verklaard dus ook waarom het niet op alle tweetacten effectief is.
Er moet een goed berekende expansieuitlaat aanwezig zijn en ook zal een vertraging effectiever zijn naarmate het verloop in toerental groter is.
[bron [url]http://www.geocities.com/lucfoekema/IgnitionNL.html][/url]
[EDIT]
Ze spreken hier trouwens over verlaten, maar het gaat om het variabele ontstekingstijdstip-principe
[/EDIT]
dit is wel interessant!! hier zijn de meningen nogal over verdeeld volgens mij
edit2: die van blorn kan ik nu wel zien, is nog niet echt boeiend.. Ik neem even contact op met die kerel met dat schema...
trouwens, ik geloof niet echt in het verlaten van je ontstekingstijdstip.. ach dat komt later wel.. ff mailtje tikken
[Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 13-12-02 22:23]