Brommerforum.nl - Print: Reply


Deze reply is gepost in de afdeling Pro Forum in het onderwerp 'Het CDI topic.' (ID 6589).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 13-12-02?14:43.

Mark: Jha dat programa ken ik. Gebruiken we bij ons op school ook best veel. Alleen ik ben zelf gewend om te werken met Eagel, maar de simulatie mogelijkheden zijn een beetje zwaar verot van dat programa.. Dus meschien dat ik toch maar EWB bezig ga.

Ik heb nog wat opzoek werk gedaan op het internet over onstekingen. En de volgende belangrijke punten kwamen naar boven als het over goede CDI's gaat, de belangrijkste eerst:

* CDI moet altijd een standaart spanning leveren van bv 400v, ongeacht het toerental. Dit kan bijvoorbeel door een Batterij te gebruiken ipv een spoel. Dit is namenlijk het grootste probleem van de standaard onstekingen. Hoe hoger het toerental hoe minder de condesator word opgeladen en dus ook krijg je ook een minder sterke vonk. Maar juist bij die hoge toeretallen heb je een sterke vonk nodig. Daarnaast is het in principe beter om dicht bij TDC te ontsteken, echter hoe hoger de compressie, hoe hoger de spanning moet zijn om een vonk te creeren. Heb je die spanning niet, dan gaat je onsteking stotteren, en een keer per twee cyli onsteken enzo.

* De instelbaarheid van de timing, dat is met deze electronica geen probleem. Het enigste is dat er nog een gebruikst vriendelijk syteem van moet worden gemaakt (flash geheugen ofzo).

* De zogenaamde 'wasted spark arrest'. Wat dit exact inhoud weet ik nog niet, maar volgens mij heeft het te maken met het feit dat als de druk in de kop te hoog is om te kunnen vonken, dat je pas een vonk krijgt als de druk verlaagt, dus naar TDC (ATDC). Dit is niet echt gewenst. Maar daar moet ik nog wat meer onderzoek naar doen want de exacted definite heb ik nog niet gevonden.


Het lastige van de ontstekingen is dat iedereen weer een andere mening en opvatting heeft. Er zijn echt heel veel tegenstrijdigheden. Zo is het theoretisch namenlijk idiaal als je de maximale druk hebt 45 graden ATDC. Voor die tijd heeft geen zin omdat je dan geen hefboom hebt op je kruk-as en na die tijd zet het volume van de verbrandings kamer zo snel uit dat de druk geen arbeid kan verichten, enkel alleen expanderen (?) en daarnaast zit er ook nog zo'n vervelend gat in de zijkant van de cilinder bij ongeveer 90 graden..

Dus je zouw denken dat hoe dichter je bij het TDC onsteekt hoe beter. Toch blijkt het dat het vertragen van de onsteking meestal een begrensend effect heeft. Vaak word het zelfs gedaan om over toeren te verkomen... Maar dit kan weer liggen aan het feit dat deze onstekingen niet sterk genoeg zijn om zo dicht bij TDC te vonken .. Het is allemaal best vaag..


[Dit bericht is ge-edit door Joost op 13-12-02 15:13]


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved