Brommerforum.nl - Print: Reply
Deze reply is gepost in de afdeling Main Forum in het onderwerp 'tuningforum' (ID 6624).
De reply is geschreven door Joost (UserID 6) op 12-12-02?18:07.
Hans: sorry, lette ff niet op . Maar er zijn nog wel veel meer lui die niet meer komen. Maarten bijvoorbeel, die was tergelijk met mij begonnen om een mb racer te maken. Maar er zijn nog veel meer.
Over die ontsteking weet ik alleen dat daar meerdere theorieen over zijn. Ik heb eens iets gelezen over een curve die van 20 BTDC ging naar 35 BTDC bij 6000rpm en van af 6000 ging hij weer richting TDC tot 12.000 en na 12.000 ging hij voorbij TDC. Maar dit is wel heel een hele erg extreme situatie, en berekend via blairs theory over vlammen front oid, werkte trouwens nie zo best dacht ik.
Meestal loopt de onsteking ergen in de richting -19 tot -9. Maar daar heb je nog niks aan ben ik bang. Bij de ontsteking die we op de racer hadden starte we op -16 als ik het me zo herinder. Voor de rest weet ik het niet omdat het afstellen op een trial and error basis ging. Er zaten twee pot-meters op, met de een kon je de hele curve vervroegen en met de andere de hoeveelheid vertraging instellen, er was alleen geen aanduiding van de eenheden. Dus ik had geen flau id van wat nou eigenlijk werd verandered door aan de knoppen te draaien...en meschien daarom dat ie ook kapot is gegaan.... Juist omdat ik nog niet zo veel van onstekingen af weet ben ik met dat CDI project begonnen. Ik heb al flink wat rond gezocht en er komt heel wat meer bij kijken dan alleen 'even' het onstekings tijds stip te vertragen...
Ik ben het trouwens helemaal eens met blorn. Als je wat over tunen wilt leren lees je eerst macdizzy maar 100 keer door. Heb ik ook gedaan en op het laatst snap je het van zelf.. Als je de wiskunde niet begrijpt dan ga je er mee naar je wis leraar, zo heb ik macdizzy igg getackeld.
[This message is edited by Joost on 12-12-02 18:10]