Brommerforum.nl - Print: KB artikel


Knowledge Base - Honda / MBX 80 / Onderdelen / Cilinder: Autisa 55mm LC
Geschreven door martinus83 (UserID 1449)
Geplaatst op 6-10-2003 15:19

Autisa 55mm LC cilinder voor Honda MBX

MBX cilinder, zijn vrij moeilijk te krijgen, vooral nieuw!

Cilinder is van aluminium met nicasil wand, zit een JBC zuiger in, twee zuigerveren, half maantje in de zuiger bij inlaat. Verder Autisa pakkingen, nog nooit gezien! zit een sticker op "this side up!"

Verder heeft de cilinder vlinderpoort (breed), 4 spoelpoortjes, inlaat in ook leuk...

De cilinder is niet zo netjes afgewerkt, bij de spoelpoorten/inlaat wat karteltjes etc.

Ik laat de cilinder nog wel onder handen nemen, heb em noog nie getest wete nie of ik em nog orgineel probeer.

op de afbeelding staat er een extra zuiger bij die er dus niet bijgeleverdt wordt maar die ik ok ergens weg heb voor 40 euro..

PRESATIES:

mijn malossi, lichtelijk aangepast liep 100 in zn 5..ja ook nie erg goed dus met twv 16-47

de autisa echter trekt zn 5 nog geeneens en blijft bij 90 km uur hange @ 9000 tpm ongeveer...

verder heeft hij lkkr koppel onderin, een brede powerband die begint bij zon 7000 tpm op te komen, bij 8000 tpm merk jet goed, top zal bij 900o-10500 ligge, loopt wel door tot ruim 11000 tpm in zn 4..

leuk om te tunen wat dus ook grondig gaat gebeuren, eigelik wil ik em nog ff goed afstellen, loop tnou nm nog nie zo lkkr en dan op een testbank zetten..klaat et je weten!!

ik heb maar een nieuwe part aangemaakt aangezien "dan da man" ofziets ook een autisa had staan maar waarvan weekz o nie, denk ook mbx maar stond dr nie bij en prijs wijkte teveel af

MALOSSI VS AUTISA MBX

een autisa rijd merkbaar beter, je merkt gewoon dat je een nica wand hebt, veel minder last van koude motor, constanter vermogen en ik heb nog nooit een warmloper gehad in tegen stelling tot de malossi

de malossi heeft meer vermogen, draait niet meer toeren, niet veel meer iig maar gaat wel harder. Hij heeft een gietijzeren wand en ik heb mijn malossi moeten honen, oppoetsen en toen hij voor de 3e keer vast liep kocht ik een autisa..

ik haal met mijn autisa de 105 a 110 waar ik met mijn malossi 115 haal, met de malossi heb ik uiteraard ook meer trekkracht.

malossi:

vermogen *****
betrouwbaarheid ***
rijden met koude motor **
starten ***
afwerking ****
vermogen bovenin *****
vermogen onderin ****

autisa:

vermogen ****
betrouwbaarheid *****
rijden met koude motor *****
starten ****
afwerking **
vermogen bovenin ****
vermogen onderin *****

Dit zijn mijn bevindingen, nou moet ik er wel bij zeggen dat ik de malossi met een goeie kop heb kunnen rijden (ring met squish 0,7 mm)en de autisa met een pakking (squissh 1,6 a 2 mm ofzo)

zoals je ziet geef ik slechte punten voor de afwerking bij de autisa, dit zie je zelf ook wel gauw genoeg aan de onderkant van de cilinder wanneer je hem vergelijkt met de malossi, de kanalen die nast elkaar liggen horen spits afgewerkt te zijn, bij autisa is het gewoon vlak wat erg nadelig is voor de stromin van het koelwater..

verder adviseer ik je om overal, zowiesow bij de autisa een schuin kantje aan te dremelen, bij de malossi weet ik niet meer of dat daar goed zat...

hoop daje hier wat mee kunt, ik zelf rij veel liever de autisa ondanks het mindere vermogen..

vrgr martinus

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved