Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Oude brommer/motor weer rijdend maken'
Geschreven door PlaceR (UserID 1154)
Geplaatst op 4-12-2003 13:06

Stel je koopt een oude brommer/motor (2takt) en deze heeft een aantal jaren stigestaan of tenminste niet gelopen.
Dan zul je toch een aantal dingen moeten doen voordat je er weer mee kunt rijden.
En omdat er vaak naar een lijstje hiervoor gevraagd leek het me een leuk plan er hier 1 te maken. Deze is voor wat je motorisch ff moet nakijken en fixen.

Motorisch:
Ook motorisch moet je een hoop dingen even doen voordat je weer kunt starten, Je kunt ook wel starten zonder er iets aan te doen maar grote kans dat je dan iets de soep in draait.

Benodigdheden:
  • mengsmering of nieuwe benzine
  • nieuwe bouggie
  • nieuwe pakkingset
  • 2takt olie
  • een hoop gereedschap

    Het is denk ik het makkelijkste om even je blok eronderuit te halen, omdat je toch een hoop moet doen is het fijner als je er goed bijkan. Je kunt het er ook gewoon onder laten zitten.

    Begin bij het begin.

    1.
    Schroef je uitlaat eraf. Buitenkant even schoonmaken desnoods uistoken. (uitstoken van de uitlaat is een andere FAQ voor)

    2.
    Je luchtfilter schoonmaken. Schroef hem eraf en maak alles netjes schoon met (stromend) water en eventueel een sopje. Spoel je luchtfilterschuimding goed uit. Als hij versleten is vervang hem dan liever even. Doe hierna wat 2 takt olie erop, dit filtert rotzooi uit de aangezogen lucht. Zorg er wel voor dat niet heel je schuimding doordrekt is.

    3.
    De carb netjes cleanen. Schroef hem netjes even helemaal uit elkaar. Spoel alles uit onder de kraan.
    (een tip: Pleur hem als alles eruit is geschroeft en je nergens losse dingetjes meer hebt even een rondje mee in je vaatwasser word hij brandschoon. Pas wel op voor over-de-zeik-gaande-ouders)
    Kijk of alles nog netjes is en blaas met comprossor of je mond even je sproeiers en alles door. zet hem daarna weer netjes in elkaar.

    4.
    Schroef het membraan er even af en controleer op gebogen platen en kijk of er nergens geen kleine scheurtjes inzitten of hapjes uitzijn. ff afspoele onder de kraan is ook makkelijk.

    5.
    De cilinder er even afschroeven kan weinig kwaad en hoe je hem vervangt staat hier ook een FAQ over:
  • Motor gerelateerd: Cilinder verwisselen?
  • Motor gerelateerd: Cilinder verwisselen LC

    Eigenlijk wijst het zichzelf allemaal.
    Haal de cilinder er rustig met BELEID af en forceer niets.

    Bekijk de binnenkant goed als hij eraf is. kijk naar diepe krassen of slijtplekken desnoods als je het niet vertrouwd laat hem honen. Haal ook even de zuiger van de drijfstang af. Bekijk deze ook goed op krassen en slijtplekken.
    Haal de zuigerveren even van de zuiger af en doe ze in je cillinder als de slotjes netjes bij elkaar komen is hij nog goed doen ze dit niet haal dan even of een nieuwe zuiger of nieuwe zuigerveren.
    Voel even aan je drijfstang of je hem ten opzichte van de krukas in verticale richting kan bewegen. Dit wijst op een kapotte big end en dan heb je nieuwe krukas nodig.
    het is slim je carter even door te spoelen. dit doe je door wat benzine (liefst mengsmering) in je cartergat te gieten en er weer (door je blok ondersteboven te houden) uit te laten lopen. Herhaal dit een aantal keer. Het helpt tevens ook je soms beetje uitgedroogde keerringen beetje te bevochtingen.
    Het is slim om even een nieuwe voetpakking erop te zetten
    monteer de zuiger terug op de drijfstang (check ff je naaldlager offie niet gaar is) en pak desnoods nieuwe circlipjes.
    smeer de cillinder aan de binnenkant met je vingers grof in met 2takt-olie. en schuif hem over de zuiger. dan een nieuwe koppakking en de kop erop. en werk het geheel af.
    monteer alles weer netjes met het liefst nieuwe pakkingen.

    6.
    Flex de hele handel weer in elkaar en zorg dat alles goed zit (pas op voor valse lucht) nogmaals pak het liefste nieuwe pakkingen dit voorkomt gezeik met valse lucht

    7.
    Het verversen van de blokolie.
    Draai de bout aan de onderkant van je blok eruit en laat alles eruit lopen in een bak/tijl/je zusjes mond whatever.
    draai de dop er aan de bovenkant ook af.
    Giet terwijl de bout eronder nog af is mengsmering in je blok (via gat waar je normaal blokolie mee vult) doe dit net zolang tot er geen troep meer onder mee uit komt.
    Soms is het slim de bout onderin even terug te draaien en volgieten. Dan even schudden en dan weer aftappen. als je denkt dat het schoon genoeg is daarbinnen. De juist olie weer erin in de juiste hoeveelheid.

    Als het goed is is je blok nu weer goed en klaar om te lopen.

    Nu de rest van je brommer nog. maar dat komt in de volgende FAQ

    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved