Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel
FAQ artikel: 'Het tunen van een Proma Grand Prix (voor Puch)'
Geschreven door |
Boldy (UserID 1641) |
Geplaatst op |
26-10-2003 19:40 |
Uitlaten kosten behoorlijk wat, en bij meer cc's worden uitlaten vaak te klein en kunnen ze niet het aantal gassen kwijt dat van de cilinder verlangt wordt. Daarom hier voor de Puch rijders met een Proma Grand Prix d? oplossing voor het uitstellen van de aanschaf van een nieuwe uitlaat.
Het resultaat bij hoogtoerige 50cc's, 70cc's en hoger is behoorlijk goed.
Benodigdheden:
Nieuwe dikke bocht (het liefst 28mm)
Slijptol
Lasapparaat en een beetje las-ervaring
Boormachine
Vreesje voor op de boormachine of ronde hand vijl
Evt ijzerzaag
Wat je kan doen als je een beetje handig bent, is de bocht (standaard op een GP 24mm) eraf slijpen en daar een 28mm bocht op zetten. Dit zorgt al voor een betere uitstoot van je uitlaat gassen, waardoor hij meer toeren kan maken. Vervolgens als je de bocht eraf geslepen hebt vlak voor het expansie gedeelte, zie je een rand zitten. Je 28mm bocht past er zo wel op, maar komt dan weer een opstaande rand tegen, wat weer kracht kost. Deze rand kan je er voorzichtig uittikken, mits je ver genoeg hebt geslepen. Als je de rand er dan uit hebt kan je om het helemaal vlekkenloos te doen even een vijl op de boormachine plaatsen en de rand echt helemaal vlak te maken, zodat hij ??n wordt met het expansie gedeelte.
Nu weet je natuurlijk niet hoe je de uitlaat vast moet maken, in welke hoek en op welke hoogte. Om dit goed voor elkaar te krijgen schroef je de bocht onder de cilinder - denk erom dat hij er echt goed op zit - en meet vervolgens je uitlaat af. Het kan zijn dat er een stukje van de bocht af gezaagd moet worden, dat ligt eraan hoe je hem erop wilt hebben. Je stop de bocht in het expansie gedeelte van de uitlaat (niet te ver, scheelt vermogen!) en maakt hem vast aan de bevestiging van het frame. Nu pak je een lasapparaat en geef je de bocht en de uitlaat een paar punten zodat deze vast zit. Na even te zijn afgekoeld haal je de uitlaat er helemaal (inclusief bocht uiteraard, deze zit nu vast als het goed is) af, en span je de uitlaat in in de werkbank om hem helemaal rondom vast te lassen.
Je bent nu klaar met je uitlaat en na hem even te hebben laten afkoelen kan hij eronder en kan je de prestaties bekijken! Eventueel kan je hem spuiten voor de afwerking en het niet roesten van de lasnaden.
Bij mij zelf scheelde het met een 70cc erg veel, en ik denk dat dit een hele handige en vooral goedkope oplossing is om nog even geen nieuwe uitlaat te kopen. Ik hoop dat iedereen hier wat aan heeft gehad, aan- of opmerkingen zijn van harte welkom.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved