FAQ artikel: 'Begrenzer uit Tecno uitlaat voor MT5 halen'
Geschreven door
Leon de mt5 boer (UserID 1481)
Geplaatst op
12-9-2003 17:25
Deze faq gaat over de begrenzer die in de techno bocht zit voor mt5.
De techno bocht is vanaf de flens tot aan de eerste "deuk" dubbelwandig. Hierna houd het dubbelwandige op, op die plek zit de begrenzer. Hoe dit er allemaal uit ziet, zie je verder in de FAQ.
Benodigdheden:
-lasapparaat, of iemand die kan lassen,
-ijzerzaag,
-waterpomp tang,
-een slijptol met afbraamschijf,
-bankschroef,
Stap 1:
Span je uitlaat zo danig in de werkbank zodat je met de zaag goed net iets voor de eerste deuk kunt komen. Je zult denken waarom ik een zaag gebruik in plaats van slijptol, dat doe ik omdat ik anders te veel materiaal weg haal. Dan zet je de zaag in je uitlaat en begint te zagen. Als je niet vertrouwt waar de begrenzer zit kun je ook altijd nog met iets langs achter in je uitlaat voelen waar hij zit. Je zaagt de uitlaat zover open dat hij alleen nog maar vast zit aan de naat.
(op deze foto is goed te zien dat ik een stukje voor de deuk zaag)
Stap 2:
Als je helemaal tot de naad gezaagd hebt kun je de uitlaat open buigen. Ik zou hem niet helemaal open zagen omdat het dan moeilijker word om hem weer vast te lassen.
(nu zie je dat de begrenzer het einde is van het dubbelwandige)
Stap 3:
Als je ver genoeg gezaagt hebt kun je met een waterpomp tang de begrenzer er uit trekken. Als dit moeizaam gaat dan moet je misschien. Nog iets verder zagen.
Stap 4:
Als de begrenzer er uit is kun je de uitlaat weer dicht buigen en in de bankschroef klemmen zodat dit bij elkaar blijft.
Stap 5:
Als de uitlaat goed in gespannen staat, neem je het lasapparaat en ?hecht? je de uitlaat vast, zodat als je deze uit de bankschroef haalt mooi bij elkaar blijft.
Stap 6:
Nu de uitlaat gehecht is kun je er met de slijptol mooi een laagje chroom bij de naad waar gelast moet worden afhalen. Dit doe ik omdat de las dan beter zal hechten.
(het is een beetje onduidelijk, maar het is afgebraamd)
Stap 7:
Nu het geheel klaar is om te lassen kun je de uitlaat helemaal dichtlassen, Pas op, als je niet goed kunt lassen kun je het beter door iemand laten doen die goed kan lassen, of iemand met een Co2 lasapparaat(mig mag). Dit omdat het heel dun ijzer is waar je zo een gaatje in brand, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.