Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Voorvork keerringen vervangen'
Geschreven door Erik_N (UserID 892)
Geplaatst op 29-7-2003 20:28

Veel mensen hebben er wel eens last van, lekke voorvork keerring. Je herkent het aan de olie die achterblijft op je voorvork na het inveren. Maar wat als je nou niet weet hoe je hem moet vervangen? Dan is het makkelijk om hem naar de brommerboer te brengen, en hem daar te laten repareren. Maar waarschijnlijk kan je het net zo goed zelf, zo moeilijk is het namelijk niet. In dit artikel heb ik eigenlijk rekening gehouden met MB50/MT50, maar enigste wat niet zal kloppen voor andere merken zijn de gereedschappen.

Voor je begint moet je eerst zorgen voor aantal dingetjes die je nodig hebt;

Voorvork keerringen,
Eventueel nieuwe borgringen,
Nieuwe voorvorkolie*
Ontvetter,
Wat doeken om schoon te maken,

(*aangezien je deze waarschijnlijk ook nooit vervangt, en het toch niet zoveel kost, en toch eens in de zoveel tijd gedaan moet worden)

En waarschijnlijk het volgende gereedschap;
Sleutel 19 en nog 1, afhankelijk van je as (std. is volgens mij namelijk de ene kant 14, maar als je hem al keer vervangen hebt zal hij wel ook 19 zijn)

Imbussleutel voor M8 imbusbout,

Sleutel 12 std voor voorvork bevestiging aan onderste kroonplaat, misschien 13 als hij vervangen is.
Eventueel ook voor de bovenste kroonplaat afhankelijk van brommer.

Tangetje om borgringen los te krijgen (kunnen circlips zijn, maar zijn ook wel eens andere, wat vagere ringen, die je met die tang niet kunt pakken, die vagere ringen zijn ringen met golfjes erin zegmaar, waar je de schroevendraaier tussen kunt steken om hem los te wippen.)


Ok, je hebt dus alles bij de hand en gaat beginnen. Zorg altijd voor ruime overzichtelijke werk plek, scheelt werk! (Zoekwerk)

Je takelt je brommer omhoog aan de voorkant door onder bijv de tank door een touw te halen (niet om stuur), of hem om een bok te zetten, bijv kistje onder het blok, zolang je voorwiel maar loskomt van de grond,en hij stabiel staat.

Dan haal je je stuur los (als dat nodig is), spatborden eraf, en je voorwiel eruit. Alleen de twee losse poten steken nu nog in je onderste en bovenste kroonplaat.

De twee poten haal je los, en trek je er naar beneden uit, eventueel wat kruipolie spuiten als ze niet lekker willen, maar waarschijnlijk niet nodig.

Dan heb je de twee losse poten, die leg je op je werkplek. Je draait de onderste imbus uit de poot, deze zit in de onderkant gedraaid. PAS OP, als je deze eruit draait komt de olie eruit op een gegeven moment, en al helemaal als je hem er helemaal uit haalt, voorvork op de kop houden dus, maar niet op hoogte ofzo, omdat als je die bout eruit draait ook je binnenpoot losdraait, deze mag natuurlijk niet vallen!, zet deze dus op een ondergrond. Als je de bout hebt verwijderd draai je de vork rustig om, BOVEN een opvangbakje voor je oude olie.

Als je olie beetje allemaal is uitgestroomd, trek je je binnenpoot uit je buitenpoot, en neem deze even af met doekje met eventueel ontvetter voor je deze weglegd, op een schone ondergrond (krant ofzo).

Dan zie je aan de bovenkant van je buitenpoot, als je het stofkapje verwijderd, een keerring zitten. Maak het hier beetje schoon enzo, zodat alles wat soepeler verwijderd an worden. Zoek de twee puntjes op waar je de borgring er uit kan halen, en haal deze eruit. Meestal zo gepiept, tenzij het helemaal vastgerot zitten. Maar meestal na wat gekloot met schroevendraaier er dan alsnog wel uit.

Dan kom je bij de keerring, je kan proberen of je deze voorzichtig met een schroevendraaier omhoog krijgt, vaak lukt dit niet, dan moet je het anders aanpakken.

Bij mij was dit dus het geval, dat het helemaal vast gerot zat. Toen heb ik een metalen staafje gemaakt wat je net onder de keerring kreeg. Een lange stang gepakt, met aan het eind draad, deze steek je aan de onderkant van je buiten poot erin. Je kant het ook wel met M8 draadeind doen, maar pas op voor je wand van je buitenpoot als je hem erin steekt. Dan draai je er aan de bovenkant een moertje op, dus bovenaan je buitenpoot. Dit geheel kan je dan door op het gemaakte plaatje te tikken, onder de keerring, gebruiken als een soort van dreven. Ik had er toen nog moeite mee de keerring er uit te krijgen, en heb vrij hard met een hamer op de ondrekant van de stang moeten slaan.

Nadat je de keerring hebt verwijderd, haal je eventueel de stang eruit, en maak je de boel gewoon ff schoon van binnen. Ik deed dit door een prop wc papier natte maken met wasbenzine, en deze in de buitenpoot te steken, door te steken tot onderin, en dan van onderen er weer uit te steken, en hield een mooie schone buitenpoot over.

Dan plaats je de nieuwe keerring, smeert wat vet lang het randje zodathij soepeler er in past. Je legt hem erop, en pakt een dop van je ratelset, of ander voorwerp, wat netzo groot als de buitenrand van je keerring is. Hier tik je op, en zo tik je de keerring op ze plaats. Dan plaats je de (eventueel nieuwe) borgring.

Dan steek je de binnenpoot, goed schoongemaakt, weer terug in je buitenpoot. Zorg dat alles van binnen goed schoon is, anders kan het weer een lekke keerring veroorzaken.

Vervolgens draai je aan de onderkant de imbusbout er weer in.

Dit doe je nog een keer met je andere poot.

Dan plaats je je voorvorkpoten weer terug, en draait de kroonplaten weer vast. Je monteerd spatbord, wiel en eventueel stabilisator. Dan draai je aan de bovenkant je bouten die bovenop je voorvork zitten los, en giet van bovenaf de juiste hoeveelheid olie in je voorvork. Bouten weer terug en dan stuur monteren (MB werkt dit iets anders).

Als het goed is zijn nu je poten weer als nieuw.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved