Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'hoe test ik mijn mt/mb/x 50cc ontsteking'
Geschreven door c_jeet (UserID 1944)
Geplaatst op 7-6-2003 23:56

Hoe test ik mijn cdi ontsteking voor Honda mt/mb/x 50cc

Als eerst de benogigheden:
  • een multimeter
  • Aligator clips
  • een nieuwe sparkplug

    De Honda?s ontsteking is erg gevoelig dus bij het testen zullen wij niet ik herhaal niet de coil cabel op een of ander plaats op de body(frame) laten overspringen daarvoor hebben wij de sparkplug.

    Wij zullen beginnen bij de coil hoe merken we op of deze defect is?
    1 De coil als deze niet goed is dan zal je brom starten als normaal. Tijdens het rijden of optrekken zal hij sputteren, maar hij gaat wel stationeer draaien (in de weinige gevallen niet)

    2 deze is het beste manier pak je multimeter zet hem op kilo ohm. Haal je sparkplugdop weg en zet de ene pen op je coilkabel en de ander op het stuk dat op je frame zal aarden of je cdi voeding input hij moet een meting geven bij de 3k ohm mag hoger lager is niet echt gewenst. Nu pak je de voeding(cdi) input en je grond hierbij moet je meter op ohm staan hij moet hier een meting tussen de 5en 2 ohm geven. Als je meter niet reageerd dan is er sprake van een breuk (hij is defect). Alles opgemeten klopt dan gaan we verder indien je coil niet goed is inspecteer je sparkplug dop direct

    Dan gaan we ons cdi unit checken
    Dit is simpel heb je een orgineel of een namaak derop die van het merk shindengen werkt voor mij het best en deze verbranden zelden. Princiepe bij orgineel cdi het werkt of het werkt niet. Bij de namaak cdi dan zitten we met een probleem meestal als ze verbranden werken zij wel, maar dan kan hij lui optrekken, sputteren op hoge toeren of hij doet het niet. Ga je hoofd niet breken om ze op te meten heb ik al gedaan je merkt het verschil soms niet, maar zet hem op een brommer die rijdt. Merk je een verandering bij rijgedrag dan is je cdi unit niet goed. Geen verschil dan even doorlezen.

    Voordat ik doorga even een paar dingetjes die ik weg heb gelaten.

         
    _____[__]_____
    cdi | 1 5| cdi unit op zijn kop
    | |
    | 2 3 4|
    --------------

    1 staat voor blauw/geel je pulser van je ontsteking (trigger)
    2........groen je grond kabel
    3........zwart/wit dit is je kill grond je hem dan heb je geen spark
    4........zwart/rood dit is je stroom spoel van je ontstekings tafel
    5........zwart/geel staat voor je coil voeding


    Opmerking: het laten sparken van spoelen op je frame zou ik niet aanraden door het sparken worden ze namelijk heet en brand de isolatie door van je spoel. Zet je meter liever op wissel spanning (~V)
    Je zwarte pen grond je ergens op je frame je rode aan je spoel output en dan kick je. De zwart rode moet een voltage van minimum 4 volt en je moet een verhoging opmerken. Het opeens aangeven van 10v enz.( aligator clips vergemakkelijken het werk). Je pulser moet bij de 1.4Volt liggen minder mag meer mag.

    We gaan nu de spoelen op meten ik zou dit liever eerst doen en dan de voltage checken. De pulser(blauw/geel) moet een meting geven van 23ohm. Tussen de 20 en 30.
    De stroomspoel moet een meting geven boven de 100ohm, eigenlijk is het 110. Bij 100 moet je alleen harder kicken om te starten.

    Alles gecheckt dan gaan we alles weer koppelen. We gaan alleen een draad ontkoppelen waardoor je switch uitvalt. Dat is nummer 3 (zwart/wit). Alles opgemeten en uitgetest volgens de bovenstaande procedure dan moet je sparkplug nu vonken. Vonkt deze niet dan heb je misschien een stap overgeslagen en krijg ik graag een reply. Vonkt deze wel koppel dan je nummer 3 kabel weer en kijk of hij bij het aan switchen vonkt. Vonkt hij niet dan zit er een sluiting in je kabelboom of je switch is defect.

    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved