Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Zuigerveren draaien'
Geschreven door Zoetahmeerdah [Marcel] (UserID 875)
Geplaatst op 11-12-02 00:47

Ik heb al van een paar mensen gehoord die hun zuigerveren willen draaien omdat ze niet uitkomen met nieuwe zuigers in cilinders. Als je 2 of 3 linkerhanden hebt laat dit dan doen door iemand die er iets meer verstand van heeft. Lees daarom de faq eerst goed door.

Je kan als volgt te werk gaan, het oude pinnetje eruit proberen te halen. Desnoods warm stoken. Maar ik ben dan bang dat je zuiger naar de knoppen gaat, dus wat ik zou doen lekker dat pinnetje uit een ouwe zuiger slopen wat ongeveer dezelfde diameter heeft als het pinnetje van je oude zuiger.

Benodigdheden:
-cilinder
-goede zuiger met pennetjes op de verkeerde plek (duh)
-ouwe (sloop) zuiger waar pinnetje inzit,
-ijzerzaag/dremel met slijpschijfje erop
-bankschroef
-accutol met passend boortje (zal wel 1 a 2 mm zijn)
-vijlen en slijptol
-kraspen
-schuifmaat
-loctite/metaallijm
-kunststof hamer

Eerst gaan we uit de oude (sloop) zuiger het pinnetje halen. Dat kan gedaan worden door rondom het pinnetje te vijlen/frezen, vind maar iets creatiefs. Ze zullen 9 van de 10 keer goed vastzitten, deze zuiger zou je eventueel wel mogen verwarmen want die gaat toch weg. Bewaar hem goed.

Dan gaan we verder aan de nieuwe zuiger. Monteer de zuiger aan je drijfstang en stop je cilinder erop. Zonder zuigerveren. Geen pakkingen want we gaan nog lang niet rijden. dan draai je aan je vliegwiel en kijk je door de bovenkant van je cilinder naar je spoelpoorten/uitlaat, en dan zet je een streepje op de plek van je zuiger waar het pinnetje moet komen(natuurlijk op een plek tussen een spoelpoort/boostpoort etc.)

(Dit kan ook zonder de cilinder er op te monteren maar zo heb je exacte precisie aangezien deze faq voor en door een brommern00b is geschreven )

Dan heb je dus de plek bepaald waar hij moet komen. Dan haal je het spul er weer af en nou moet bij dat streepje (wel in de spleet waar je zuigerveer zit) een gaatje komen. Dat moet dezelfde diepte worden als in de sloop zuiger, reken dit uit door dat pinnetje te pakken en op te meten hoe diep hij erin zat.

Vervolgens meet je met je schuifmaat de diameter van je pinnetje en zorg je dat je een passend boortje vindt, doe nu een plakbandje op de maat hoe hij max diep mag worden. En boor dan het gaatje, als alles goed is gegaan heb je nu een zuiger met een gaatje (jippie). Nu gaan we de oude verwijderen in de nieuwe zuiger, stop je sloop zuiger(wat er nog van over is in de bankschroef en zaag, dremel of vind wat anders creatiefs om dat pinnetje weg te krijgen, "probeer" de zuiger zo weinig mogelijk te beschadigen, want hierna ga je dat op je nieuwe zuiger doen.
Oke, nu gaat het pinnetje in de nieuwe zuiger, druppeltje loctite erop en voorzichtig erop tikken met een kunststof hamer. Het laatste stukje moet je maar iets onderleggen want hij moet iets verzonken zijn, iets van een dun strookje alu ofzo.

Alee, maak je zuiger nu goed schoon en laat geen ijzervijlsel achter. Doe nu je zuigerveren eromheen en aanschouw je nieuwe aangepaste zuiger. Let er wel op dat het pinnetje niet te diep zit of juist niet te ver uitsteekt anders kan je veer gaan draaien of je zuiger niet in je cilinder krijgen.

Ik wens je veel sleutelplezier.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved