Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Pakkingen vervangen...'
Geschreven door Honda_MB80 (UserID 950)
Geplaatst op 21-8-2002 13:42

Hier lees je hoe je de pakkingen kan vervangen, en waar je op moet letten als je dat doet...
Eerst haal je het zadel en de tank eraf...

Eerst is het noodzakelijk dat je de koelvloeistof eruit laat lopen, dit kan door de bout los te draaien die rechts-onder de radiateur zit.

Als deze leeg is, haalt men de radiateur van het blok af, denk daarbij om de kabelklemmen!

Daarna halen we de uitlaat eraf. Als de uitlaat eraf is, verwijder dan meteen de pakking, dit is een rond ringetje, die tussen het blok en de uitlaat inzit...

Ook de carburateur haalt met er op dezelfde manier af, alleen is de pakking plat, en niet in "ring" vorm.

Nu gaan we de kop eraf halen...

Draai de 4 moeren eerst allemaal en beetje los, om ze vervolgens er helemaal af te halen...

Hierdoor voorkom je dat er op ??n van de bouten teveel kracht komt.

Nu kan je ook zien dat er (in dit geval) flink gelekt is, de kop is helemaal vet van de olie, en daar hoor dus pakking te zitten...

Nu komt het moeilijkste... Althans, je moet hier op veel dingen letten.

Terwijl we de cilinder eraf halen, let er dan op dat de zuiger nooit tegen het blok aanvalt, dit kan krassen maken met alle gevolgen van dien...

Let er ook op dat er geen vuil in de carter valt, hierin zit o.a. de krukas, en doordat hij niet goed schoon is, kunnen ook hierop krassen komen.
Bedenk dat deze as 10000+ toeren kan maken, een vuiltje ertussen is dan niet leuk!

Zodra de cilinder eraf is, stopt men een doek of iets dergelijks over de zuiger en de carter heen.om te voorkomen dat er vuil in komt.

Het kan zijn dat je flink kracht moet zetten om de cilinder eraf te krijgen, dit komt doordat de pakking alles aan elkaar kleeft... (in mijn geval kleefde hij niet meer zo best, omdat er teveel olie tussen zat.)

Leg de nieuwe pakking op z'n plaats
(kan maar op ??n manier).
Plaats de cilinder weer terug, en
neem de tijd ervoor om te zorgen dat de zuigerveren goed in de cilinder komen.
Dit is zeer belangrijk, dus het mag even duren.

Voordat de nieuwe pakkingen erop gaan, overtuig jezelf er dan van dat de oude pakking weg is, en de plaatsen waar het pakking komt goed schoon en vetvrij is. Terpentine kan helpen. Let op het vuil bij het eventuele "afbikken" van de oude pakking!
Nadat de cilinder weer op de plek is gelegd, pakken we de koppakking. De naam zegt het al, deze komt bij de kop. Leg hem bovenop de cilinder (kan weer op ??n manier) en schroef de kop erop. Eerst alle vier losjes, en daarna kruislinks beetje bij beetje vastdraaien.

Hierna plaatsen we de carburateur weer, met een nieuwe pakking, en ook de uitlaat gaat er weer op, met de "ring"-vormige pakking.

Sluit de radiateur weer aan, en let weer op de kabelklemmen, dat deze goed sluiten.
Vul de radiateur en eventueel het tankje met koelvloeistof.
Zet de tank los op het frame, sluit hem aan en start de motor...(dit is meteen een test). Geef geen gas, maar laat hem stationair draaien. Let op het vloeistofpijl. Vul bij als dit nodig is. Zet de motor weer uit. Zet de tank en het zadel er weer op. Nu is het tijd voor een proefritje.


Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved