Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Remschoenen vervangen'
Geschreven door SIWWN (UserID 653)
Geplaatst op 16-7-2002 23:29

Uitvoering:

1. Zodra je het achterwiel hebt losgemaakt van de brommer, kan de rem-ankerplaat uit de trommel gehaald worden.

1. remankerplaat uit het wiel halen.

2. Met een grote schroevendraaier kun je nu de oude remschoenen uit hun positie hevelen. Houd bij deze actie ??n hand (het liefst met handschoen) op de remschoenen met bij behorende veertjes. Zo voorkom je een lange zoektocht naar die veertjes straks. Wanneer je ??n remschoen los hebt gehaald, kan je de andere er gemakkelijk uit halen. Haal nu de veertjes los en bewaar ze op een plek waar je ze niet makkelijk kwijt kunt raken. Wanneer er bij de nieuwe remschoenen geen nieuwe veertjes meegeleverd zijn, kun je niet verroeste, onbeschadigde en niet te ver uitgerekte oude veertjes (maximale tolerantie staat in het werkplaatshandboek) opnieuw gebruiken. Maak ze in ieder geval ook even schoon.

Nu moeten de remankerplaat en de remtrommel grondig schoon gemaakt worden. Neem hiervoor remmenreiniger.Een schone remunit bevorderd alleen maar de prestaties van de remmen.

Nu alles schoon en vetvrij gemaakt is, kan de soepelheid van het rem-asje gecontroleerd worden. Wanneer het geheel voor je gevoel wel wat soepeler mag draaien, moet het asje uit de ankerplaat gehaald worden. Voordat je dat gaat doen, is het raadzaam de positie van de remhevel ten opzichte van het asje te markeren. Doe dit bijvoorbeeld met een dikke potloodstreep. De remhevel kun je nu losdraaien, van het asje afhalen en het asje door de remankerplaat drukken. Het asje kan nu weer schoongemaakt en licht ingevet worden met kopervet. Plaats het geheel weer terug in de ankerplaat.

Het is verstandig om op de plekken waar de remschoenen contact maken met de remas en het scharnierpunt ook koperpasta aan te brengen. Om de nieuwe schoenen weer op de ankerplaat te krijgen, worden eerst de veertjes aan de schoenen bevestigd. Houd de remschoenen nu in een V-positie zodat ??n schoen al op z'n plek gelegd kan worden. Nu de andere schoen omdrukken en het mechaniekje klikt in elkaar. Controleer of alles werkt door de remhevel heen en weer te bewegen. Gaan de schoenen uit elkaar? Prima! Controleer nog even of de veertjes goed geklikt zitten.

Voordat je de remunit weer in het wiel plaats, is het nuttig even de remtrommel van binnen te inspecteren. Roestige, beschadigde plekjes kun je met een schuurpapiertje weer goed krijgen. Wanneer de remtrommel echt zwaar beschadigd is, wanneer er bijvoorbeeld diepe groeven in zitten, ga dat even langs bij een motorzaak. Hij kan bepalen of de trommel nog uitgedraaid kan worden, of dat vernieuwing noodzakelijk is.

Wanneer het wiel weer op z'n plek zit en de ketting op de juiste spanning is gebracht, kan alles weer aangedraaid worden. Gebruik hiervoor een momentsleutel. Voor de juiste momenten raadpleeg je het werkplaatshandboek. Gebruik eventueel splitpennen om alles te verankeren. De rem moet nu afgesteld worden. Dit kan met behulp van de moer aan het einde van de remstang. Stel het geheel zo af, dat de rem pas aangrijpt na 20 tot 30mm. beweging van de remhevel. Het afstellen is belangrijk om niet-remmen en blokkeren van het wiel te voorkomen. Wanneer je de brommer opgebokt hebt, draai dan even aan het wiel en controleer of het wiel vrij loopt en je geen slijpende geluiden hoort. Vergeet niet de remlichtschakelaar af te stellen. Het remlicht moet het gaan doen vlak voordat de rem aangrijpt.


edit: Er stonden eerst plaatjes bij maar die doen het niet meer, misschien dat ik ze er ooit wel weer bijzet

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved