Brommerforum.nl - Print: Info artikel
Info artikel: 'Deel 1; Hoe werkt de carburateur van je brommer.'
Geschreven door |
Joost (UserID 6) |
Geplaatst op |
21-2-02 18:11 |
Deel 1; Hoe werkt de carburateur van je brommer.
Dit is het eerste deel van drie FAQ'S over de carburateur van de brommer. Het eerste deel gaat over de werking van de carburateur in het algemeen. Het tweede deel over het correct en volledig afstellen van carburateur. En het derde een laatste deel over zaken die de werking van je carburateur en inlaat verbeteren, denk aan power-box en lucht filter aanpassingen. Ook zullen er in deel drie veel voor komende problemen worden behandeld.
Dit deel gaat dus alleen over de werking van de carburateur en een uitleg wat elk onderdeeltje voor functie heeft. Ben je opzoek naar een faq over het afstellen van de carburateur, kijk dan in deel 2.
Deze faq is vooral bedoelt voor mensen die nog niet weten wat de carburateur precies doet en hoe hij werkt. Als je voor het eerst naar de carburateur van je brommer kijkt zal je vast hebben gedacht van wat een ingewikkeld ding, vol met schroefjes en slangetjes. Vaak wordt er dan ook nog door omstanders geroepen van, daar moet je niet aankomen want als ie eenmaal goed loopt kan het alleen maar slechter worden. Gelukkig valt dit allemaal reuze mee en is de carburateur, net als alle onderdelen, eigenlijk een heel simpel onderdeel zodra je weet hoe hij werkt.
De carburateur:
De carburateur is een van de belangrijkste onderdelen van je brommer, hij zorgt er namelijk voor dat de benzine en de lucht in precies de goede verhouding worden gemengd zodat er een explosief mengsel ontstaat. Tevens kun je doormiddel van je gashendel het vermogen van je moter regelen.
Als je de carburateur voor je neemt vallen je er direct twee dingen aan op, die bij elke carburateur het zelfde zijn. Ten eerste is er een grote bak aan de onderkant van de carburateur te zien. Dit is de z.g. vlotterbak, in deze vlotter bak zit in eerste plaats een kleine reserve aan benzine die er voor zorg dat je moter een constante stroom aan benzine krijgt maar zo meteen daar meer over.
Voor de rest is er een gedeelte waarin twee ?buizen? elkaar kruizen. De horizontale is de venturie en de verticale de gas schuif buis. Als je achter in je carburateur kijkt zie je dan de venturie buis in het midden een stuk nauwer is dan aan het begin. Met de diameter van het smalste stuk word de grote van de carburateur aan gegeven, voorbeelden zijn de standaard 13mm carburateur en de algemeen gebruikte 20mm carburateur.
Dat de venturie vernauwd in het midden heeft een hele belangrijke reden. Namelijk in het midden van de carburateur zit de sproeierbuis waardoor de benzine vanuit de vlotterkamer de lucht in wordt gezogen en vervolgens verdampt wordt. Op deze plek in het midden van de carburateur willen we dus een zo laag mogelijke druk. Door de doorsnee van de venturie in het midden kleiner te maken dan de inlaat, wordt de lucht versneld.
Uit de wet van Bernolie blijkt dat als de lucht snelheid hoger wordt, de statische druk lager wordt.
Dus de versmalling zorgt voor een lage druk. Maar als de druk zo laag mogelijk moet zijn en dus de snelheid zo hoog mogelijk, waarom zetten ze dan grotere carburateur op snelle motoren? Dat heeft een hele simpele reden, lucht heeft net als alle andere stoffen massa. Dat betekend dus dat er kracht nodig is om het te versnellen. De moter zuigt de lucht in pulsen aan en daardoor wordt de lucht steeds versnelt en vertraagt.
Door die versnelling kan er maar een maximale hoeveelheid lucht door een bepaalt oppervlak, de lucht heeft dus een soort van maximum snelheid. Heb je dus meer lucht nodig voor bijvoorbeeld een 70cc of een hoog toerige 50cc dan is de enigste oplossing een grotere carburateur..
Maar ok?, we hebben nu de weg die de lucht door de carburateur aflegt besproken, nu is het tijd voor de weg die de benzine aflegt.
De benzine komt de carburateur binnen via een slang die op je tank is aan gesloten. Vervolgens gaat het de vlotterbak in. In deze vlotterbak drijft, zo als de naam al aan geeft, de vlotter. Deze vlotter zorgt er voor dat als de vlotterkamer vol is, de toevoer van benzine uit de tank wordt af geknepen. Dit wordt gedaan om te verkomen dat de vlotterkamer overloopt en gaat lekken. Onderdeel 17 op de tekening geeft de afsluiter weer.
Maar waar voor dient die vlotter kamer eigenlijk? Zoals je weet ligt tank boven de carburateur en als de carburateur niet over een vlotterkamer zou beschikken dan zou de carburateur continu overlopen De vlotter zorgt er dus voor dat de carburateur altijd voldoende brandstof tot zijn beschikking heeft.
Naast de vlotter zitten in de vlotter bak nog een aantal onderdelen, de belangrijkste daarvan is de sproeier (eng. Jet).
Sproeiers komt in verschillende vormen voor. Voor mikunie carburateurs is het een soort van boutje waar een verzonken gat in is geboord. Bij delorto en khein is het een schroefje die met behulp van een platkop schroeven draaier kan worden vast gedraaid.
De sproeier vervult een hele belangrijke functie in je carburateur, hij bepaald namelijk hoeveel benzine zich met de lucht kan mengen. Een groter sproeier heeft een groter diameter van het gat zodat er meer benzine door kan worden gevoerd. Het kiezen van de juiste maat sproeier is een van de belangrijkste punten bij het afstellen van de carburateur maar daar meer over in deel twee.
Voor de rest vindt je in je vlotter bak in het midden een messing buisje, in dit buisje zit nog een buisje met daar in een aantal hele kleine gaatje?s. In het midden van deze buis gaat de gas naald die aan de gas schuif is bevestigd. Als je het gas opentrekt komen er meer gaatjes vrij en kan er meer benzine via de sproeier door het venturie buisje de mengkamer in stromen.
Wat ons nu nog rest is de gas schuif, het onderdeel wat er voor zorgt dat wel volgas kunnen scheuren . Zoals je misschien al aan de naam kunt zien regelt de gas schuif de hoeveelheid lucht/gas die er door de venturie kan stromen. Bij het open en dicht doen van het gas word de doorlaat in de carburateur verkleint. Bij de gewone carburateur is de gas schuif een ronde bus met een gatje in het midden waar de gas naald doorheen steekt. Ook ziet er een sleuf in om het uit einde van de gas kabel aan vast te maken. Voor de rest zit er boven op de gas schuif een veer die de gas schuif weer terugdrukt zodra je het gas loslaat.
Zoals je waarschijnlijk al raad is de gas schuif in rust gesloten en sluit hij bijna de gehele inlaat af, er is alleen een klein spleetje over zodat je moter rustig stationair gaat lopen als je het gas loslaat. Als je het gas opendraait trekt de gas kabel de gas schuif omhoog waardoor er meer lucht door de carburateur kan stromen, met alleen lucht kom je er natuurlijk niet. Door dat de gas naald aan de gas schuif is bevestigt word er bij meer gas ook meer benzine gemengd.
Choke:
De choke zorgt er voor dat als de moter koud is hij toch net even dat extra benzine krijgt om hem te starten, hij zorgt er als ware er voor dat het mengsel tijdelijk wat vetter wordt dan normaal. Als de moter warm is dan kan de choke weer uit zodat het mengsel weer de juiste verhouding krijgt. De choke zorgt vaak voor problemen, het meest voorkomende probleem is dat de choke niet blijft hangen, dit komt omdat het leertje dat het heveltje moet vast houden versleten is. Vaak is vervangen de enige oplossing. Al hoewel het ook niet al te veel moeite is om de choke tijdens het starten even vast te houden.
Voor de rest zitten er aan de buitenkant van je carburateur nog een aantal slangetjes en schroefjes. Ik ga niet al te diep in op de functie van deze schroefjes, kijk daarvoor in deel twee; het afstellen van de carburateur. De slangetje?s zijn bedoelt om de benzine af te voeren indien de carburateur toch onverhoopt overloopt. Het slangetje onder aan je carburateur is om restant water en andere vuiligheid uit de vlotterbak te laten stromen als die verstopt begint te raken.
Hier mee zijn de belangrijkste onderdelen van de carburateur wel beschreven. Naar de hier boven genoemde onderdelen zitten er nog een aantal ander onderdelen in de carburateur, bijvoorbeeld de stationair sproeier. Ik zal deze niet verder behandelen aangezien deze bijna nooit voor problemen zorgen.
Mzl.
Tekening 1.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved