Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Digitale versnellings aanduiding'
Geschreven door Martijn (UserID 357)
Geplaatst op 6-2-02 23:02

Ok dit is dus om je te laten zien in welke versnelling je brommer staat...
Deze manier werkt volgens mij alleen op Suzuki, want ik weet niet hoe het bij Honda zit.
Ok goed opletten want het is misschien lastig te begrijpen.

Benodigdheden:
-Led-display (www.conrad.nl, componenten, blabla)
Let op, deze moet een gezamelijke + hebben, GEEN gezamelijke -.
-telefoonsnoer of utp-snoer
-ongeveer 30 diodes (universeel)

-soldeerbout en tin
-vanzelfsprekende shit.

Bij suzuki staat de schakelwals in elke versnelling in een andere stand (duhhh), nou heeft suzuki in die schakelwals een gat gemaakt, met een veertje en een plunjertje.
Naast het vliegwiel zit een kapje, waarachter de schakelwals, plunjertje enz. zit.
Op het kapje is een contactje gemaakt en als de versnellingsbak in zn vrij staat maakt het plunjertje (de -) contact met het contactje op het kapje, waardoor de stroomkring (van het neutraallampje enz.) gesloten wordt en je op je dashboard kunt zien dat ie in zn vrij staat.

Nu moet je dus extra contactjes maken op het kapje, 5 welteverstaan, voor elke versnelling 1.
Als ie nu in een specifieke versnelling staat, maakt de plunjer contact met een apart contact.
Op deze manier kun je voor elke versnelling een eigen stroomkring maken.
Ok zo doe je dit.

Je zet de versnelling eerst in bijvoorbeeld zijn 1.
Nu staat de plunjer in een bepaalde stand.
Je smeert nu iets op de plunjer, bijvoorbeeld typex (of wat dan ook) en voorzichtig plaats je het kapje terug.
De typex is nu afgedrukt op het kapje, en zo kun je zien waar de plunjer staat in de versnelling en kun je daar een contactje aanbrengen.
Dit 'merken' doe je uiteraard bij elke versnelling.

Als je alle punten op het kapje hebt 'getypext' kun je de contactjes maken.
Ik heb et zo gedaan:
Eerst boor je met een dremel een recht gat met een klein boortje door het kapje.
Dan neem je een geleider (ik nam koper of messing spijkertjes, handig contact vanwege de spijkerkop).
Je steekt het geleidertje door het gat en plaatst het kapje.
Je kunt nu met een multimeter doormeten of het contact werkt.

DIt doe je dus bij elke versnelling op de zelfde manier.

Als je alle contacten hebt gemaakt en ze werken allemaal moet je een 'baan' aanleggen naar je 'diode-schakeling'
Je kunt hiervoor het beste telefoonsnoer (4 draden in 1 kabel) of utp snoer (8 draden in een kabel) gebruiken omdat je anders een erg gekut krijgt met losse draden.
DIt is dus heel simpel, maar zorg dat je genoeg hebt, je kunt beter een te lange baan aanleggen dan een te korte.

Hier een piccie van hoe mijn neutraalschakelaar is...je ziet 7 contactjes erop.
foto weg

Nu moet je het stroomschema met de diodes maken.
Ik heb een andere gemaakt dan deze want de nieuwe was iets simpeler, maar wel groter.
van de nieuwe volgt nog een tekening maar ik zal het ook ff uitleggen.



zoals je ziet is het onderste schema een update, de 6 is het zelfde als de 5e versnelling...alleen pakt ie er nog een digit bij zodat het een 6 wordt...dit scheelt diodes/ruimte/werk/geld....

als je iets niet van het stroomschema begrijpt moet je het maar vragen...
De zwarte dingetjes zijn diodes, die er voor zorgen dat de stroom niet terug kan, waardoor alles contact gaat maken
Groen zijn weerstanden zodat ledding niet doorfikt.


Het schema wat ik heb gebruikt komt hier op neer.
Kijk bij welke versnelling hoeveel ledjes er moeten gaan branden (bij versn.1 dus 2, bij neutraal 5, enz.)
Je maakt dan een draadje en die splits je op in het aantal wat je nodig hebt, dus ongeveer zo (bij 1e versn.):
--/ DIODE--- digit
DIODE--- digit


dit maak je voor elke versnelling.
ZORG DAT JE JE DIODES GOED AANSLUIT, ANDERS WERKT HET NIET.
Dan ga je kijken welke draadjes bij elkaar moeten, want bij de vierde versnelling moeten een aantal dezelfde digits oplichten als bij de 1e enz.

Als je dit aangesloten hebt, moet je de draden die naar de neutraalschakelaar gaan hier ook op aansluiten en de draden die naar het schermpje toe gaan ook...
nu sluit je er een batterij op aan (adapter werkt niet)
9V blok of zo, - op het blok, + op het led-schermpje.
Nu kun je het gaan testen...

edit: ff nieuw piccie, voor de duidelijkheid:



aangezien het mss iets te ingewikkeld is voor de meeste mensen..

hier zie je de eerste versnelling, om een 1 te creeren moet je de digits B en E laten oplichten. De + pool van de voeding sluit je aan op de + op het display, als je nu ergens massa maakt met een van de contactjes (letters) gaat er een digit branden.

Om een 1 te maken moet je dus massa maken met B en E, deze gaan naar de diodes, zodat de stroom niet terug kan, als deze de diode is gepasseerd, anders zou je kortsluiting krijgen als het ware, omdat de letters in verbinding staan met elkaar bij meerdere versnellingen.

De stroom gaat dus via de diodes naar de massa (neutraalschakelaar) B en E lichten op, en er ontstaat een 1...

dit doe je dus bij alle versnellingen, dus om een N te maken laat je A, B, D, E, en F oplichten...dus heb je 5 diodes nodig, en dan naar massa...dan krijg je een N...

dit doe je bij alle versnellingen...je krijgt dus vaker dat je bij bepaalde versnellingen een zelfde digit hebt bijvoorbeeld bij 1 en N, heb je allebei B nodig, dus de draden komen bij elkaar...dit zou ik niet op het display zelf doen maar zo dicht mogelijk bij de diodes...ik maak mss nog wel wat pics..kheb alleen geen digicam nu.

OWJA: zorg dat als je em op je accu (12v) aansluit dat je dan een weerstand er tussen moet zetten anders knalt je display verrot, hij kan iets van 10v hebben...

FAQ wordt nog aangepast dus....

edit, 28 jan 03.
heb pic ff geupdate...en kleine wijzigingen aangebracht...mss klopt het nu niet meer zoals ik et nu heb gemaakt..maar de paint tekening is duidelijk zat volges mij...voor het principe..

zwarte ding rechts onderin is neutraalschakelaar...bij tsx dan...
voor duidelijker schema,

http://www.brommerforum.nl/showtopic/7254

dan moet je eigenlijk het 2e plaatje gebruiken..zodat de 6e versnelling geschakeld is aan 5, + digit G. dat spaart ruimte tijd en diodes. dus geld.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved