Door een grotere sproeier te nemen krijgt de cilinder een grotere hoeveel benzine. Dit is nodig als er een grotere snelheid mee gehaald moet worden omdat je bijvoorbeeld een snellere uitlaat hebt.
Gevolgen van een verkeerde maat
Er zijn een aantal belangrijke dingen die je moet weten:
Een te kleine sproeier kan leiden tot een slechte smering en koeling waardoor warmlopers en zelfs vastlopers kunnen ontstaan.
Een te kleine sproeier kan ervoor zorgen dat je brommer erg inhoudt gedurende het optrekken.
Een te grote sproeier kan je merken aan het stotteren tijdens het optrekken (dit kan overigens ook veroorzaakt worden door of te weinig benzine of iets dergelijks).
Een te grote sproeier kan ervoor zorgen dat dede brommer verzuipt bij het gasgeven.
De juiste maat kiezen
Omdat een te kleine sproeier kan leiden tot een vastloper is het veel gevaarlijker om een te kleine sproeier te hebben. Daarom is het verstandig om te beginnen bij een vrij grote sproeier. Op deze manier vind je het makkelijkst de juiste sproeier:
- Ga eerst een stukje rijden (om ervoor te zorgen dat je bougie warm wordt)
- Zet je brommer terwijl je nog volgas rijdt uit.
- Haal de bougie eruit (let op dat het heet kan zijn)
- Bekijk de kleur van de bougiekop (de kant van het vonkje).
Wanneer de bougiekop wit is, dan is de sproeier te klein. Als de bougiekop zwart is, dan is de sproeier te groot. Pas wanneer het een 'koffie-met-melk-bruine' kleur heeft (zie eerste plaatje) is de sproeier goed.
Let op: Heb je een standaard brommer met een snelle uitlaat en de bougie slaat wit aan terwijl je een zeer grote sproeier hebt (maatje 130 o.i.d.)? Dan heeft het benzinemengsel te veel lucht en moet je de luchttoevoer beperken door aan de luchtschroef te draaien.
Lucht Toevoer
Doel
De luchttoevoer stel je in met een luchtschroef die op je carburateur zit. Als je iets hebt veranderd aan je brommer kan je ervoor kiezen om deze opnieuw af te stellen, om de motor perfect te laten lopen. Als je de luchttoevoer goed hebt afgesteld krijgt de motor een mengsel met een optimale hoeveelheid lucht, waardoor je brommer geen rare geluiden maakt en het optimale vermogen heeft.
Locatie van de schroef
Vaak kan je niet in een keer zien wat de goede schroef is. Er zitten twee schroeven op de carburateur. Draai aan beide schroeven terwijl de motor aanstaat, en kijk bij elke schroef het toerental het meest omhoog gaat. De luchtschroef is de schroef waarbij het stationair toerental het minst verandert.
Afstellen
Zo stel je de luchttoevoer goed af:
1. Draai de luchtschroef eerst helemaal dicht, en draai hem vervolgens 1,5 slag open.
2. Draai de stationairschroef ver open, zodat het stationair toerental vrij hoog is.
3. Ga nu aan de luchtschroef draaien (terwijl de motor loopt), en de stand waarbij het stationair toerental het hoogst is, is de juiste stand.
4. Stel de stationairschroef goed af
Stationair toerental
Doel
Het toerental bij stilstand zo laag mogelijk maken, zodat de motor net niet uitvalt.
Locatie van de schroef
Vaak kan je niet in een keer zien wat de goede schroef is. Er zitten twee schroeven op de carburateur. Draai aan beide schroeven terwijl de motor aanstaat, en kijk bij elke schroef het toerental het meest omhoog gaat. De stationairschroef is de schroef waarbij het toerental het meest verandert.