Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel
FAQ artikel: 'Kleppen stellen'
Geschreven door |
Vehikel (UserID 13239) |
Geplaatst op |
20-2-2008 20:53 |
Kleppen stellen is helemaal niet zo moeilijk, het is prima zelf te doen. In deze FAQ laat ik zien hoe je je kleppen moet stellen. Het kleppenstel principe is praktisch bij elke 4takt motor hetzelfde, alleen de afstand wil nog wel eens varïeren. In deze FAQ neem ik een Cb50 als voorbeeld, dit lijkt heel veel op de liggende blokjes van Honda (Ss50, Cd50 etc.).
Waarom moeten de kleppen speling hebben?
Voordat we gaan beginnen, is het verstandig om te begrijpen wàt we nou aan het doen zijn en waarom de kleppen nou eigenlijk speling moeten hebben.
De kleppen worden door tuimelaars* open gedrukt op het moment dat er gassen naar binnen- of naar buiten moeten.
Op het moment dat er compressie opgebouwd moet worden, is het van groot belang dat je verbrandingskamer volledig luchtdicht is. Als je in de compressiestand geen speling tussen je klep en de tuimelaar hebt, betekent dat natuurlijk dat tuimelaar nog in aanraking is met de klep, dus dat betekent automatisch dat de klep niet voor de volle 100% sluit.
Dus daarom heeft de ontwerper gezegt, dat er een kleine speling tussen moet zitten, zodat de kleppen bij bedrijfstemperatuur nog goed sluiten.
*Een tuimelaar is een hefboom met het draai punt in het midden, 1 kant wordt door de nok van de nokas omhoog gedrukt, waardoor 'ie aan de andere kant een klep open duwt, zie de afbeelding verderop.
Hoe weet ik wanneer het tijd is om kleppen te stellen?
Als je de kleppen hoort tikken. De tikfrequentie is gelijk aan het toerental. Of wanneer de brommer sist, ploft, knalt, iets in die trant. Moeilijk starten, of vermogensverlies kan ook heel goed een gevolg van de kleppen, niet altijd vanwege van de verlopen klepspeling, het zou ook nog kunnen dat de kleppen verbrand zijn, of weer eens ingeschuurd moeten worden. Maar kleppen stellen kan natuurlijk nooit kwaad.
Heb ik bijzondere gereedschappen nodig?
Aan een setje steeksleutels en een voelermaatsetje (met stappen van 0,05mm) heb je genoeg.
Het kleppenstellen
1.) Demonteer de boel zodanig dat je de kleppen en de tuimelaars in het zicht hebt, bij de liggende Honda 4taktjes zijn dat die doppen op de boven- en onderkant van de kop.
Bij de Cb50 is het de deksel boven op de cilinderkop (kan er gewoon zonder problemen af, je blok kan gewoon blijven zitten).
2.) Nu is het de bedoeling dat je de motor naar zijn compressiestand draait, dat kan alsvolgt:
- Draai het vliegwiel naar 'top' (bdp), beweeg het vliegwiel een beetje heen en weer, de kleppen mogen daar niet op reageren, doen ze dat wel, draai dan het vliegwiel 360 graden verder. De nokken staan nu van de tuimelaars af.
3.) Nu kan het stellen beginnen, maar voor dat we doen, eerst ff naar deze afbeelding kijken:
Zie waar het voelermaatje tussen zit, hierin moeten we een speling toveren van 0,05mm (5 hondertste), dat is ongeveer net zo dik als een velletje papier. (die op de afbeelding is véélste dik, om een duidelijk voorbeeld te kunnen geven.)
4.) De speling stel je in door aan het boutje te draaien, maar deze zit geborgt, dus eerst moet de borgmoer een slag losgedraait worden.
Het makkelijkst vind ik: het boutje een slagje naar buiten draaien (zodat het voelermaatje er ruim tussen kan), voelermaatje ertussen stekken, boutje aandraaien totdat hij het voelermaatje raakt. Dan met een tang het boutje vast houden en de borgmoer weer aandraaien.
Maar let op: het voelermaatje moet nog wel een beetje beweginsvrijheid hebben en mag dus niet te strak zitten.
Bij een te strakke klepspeling verbranden geheid je kleppen! Liever te ruim dan te strak.
5.) Doe dit ook bij de andere klep.
6.) Draai nog ff een paar keer aan het vliegwiel, en check of de speling nog steeds 0,05mm is (Geldt bij Honda 50cc voor zowel inlaat- als uitlaatklep). Let wel op dat je weer in de compressiestand zit.
Let wel: Per type 4-takt blok gelden er (mogelijk) andere waarden voor in-en uitlaatklep en zijn er wellicht andere gereedschappen nodig. Raadpleeg daarom altijd documentatie van het type blok alvorens je begint
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved