Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'AR 50 begrenzingen enz.'
Geschreven door KaWaReZ (UserID 2391)
Geplaatst op 23-9-2005 4:09

De Kawasaki AR50 is dan wel niet een zeer gangbaar model op de brommermarkt, doch zijn er vrij veel personen in het bezit van zo'n tweewieler.

hier wil ik graag onder de aandacht brengen wat de eventuele begrenzingen zijn en hoe van deze af te komen, dan wel het geheel aan te passen zodat er meer snelheid uit een originele ar 50 te halen valt.

Punt 1 . "Ori" kawa heeft vaak een (nep)ori uitlaat, tandwielverhouding van 13/49, originele luchtfilterbox, 14mm mikuni(97,5sproeier), verlate ontsteking, een niet optimaal functionerende cilinder en wss nog wat troep.
Dit zijn zon beetje de begrenzingen.

Door een tandje groter voor te nemen schiet je al wat op, maar dan ben je er nog niet. (tandwielverhouding van 14/46-47 wordt vaak gebruikt).

goedkoopste oplossingen zijn eigenlijk de zelfbeunoplossingen.

Overal heb je wel (wat) (speciaal) gereedschap voor nodig.

Let op
Na elke verandering van je setup zul je vaak opnieuw moeten afstellen

Om bijvoorbeeld de uitlaat te ontgrenzen zul je een slijptol en lasapparaat nodig hebben.
(Je kunt ook een Homoet uitlaat regelen, is wat hoogtoeriger, maar maakt een pleurisherrie)
(vanaf het bevestigingspunt gezien, richting de demper, de eerste lasnaad doorslijpen, conusvormige schot eruitwerken (griptang oid, verderslijpen, watdan ook), dichtlassen. (en evt zwart overspuiten zodat het niet opvalt)


Luchtfilterbox, leuk ding, maar ik heb er altijd zwaar veel gekut mee gehad om dat #$@%@* rubber op de carb te krijgen. Powerfilter dus.
Nee geen keienvanger, neem een schuimfilter. (wel insmeren met (filter)olie)

Ontsteking, zet em op zn vroegst, tkan zijn dattie wat van zn top inlevert, maar starten en wegtrekken zal beter gaan.

Cilinder: als je een beetje handig bent kun je hier wonderen mee verrichten.

1, je kunt je cilinder afwerken. (in/uitlaat polijsten, oneffenheden weghalen, enz.
(randen van je poorten kun je scherp of juist wat botter maken, eerste is gericht op prestaties, tweede op levensduur. Ik ga meestal voor levensduur)

2, je kunt lichtjes bijwerken (of alle roet verwijderen)
bijv door de uitlaatpoort een mm of 2 omhoog en aan beide kanten 2mm breder te maken.


3 je kunt stap 2 doen (mss ietsje meer in de breedte) en je inlaat vergroten.
en je kunt gaan flowen


4 je kunt het bovengenoemde doen en er evt een boostportje inboren net boven de twee inlaten. alleen dit gaan je zuigerveerslotjes waarschijnlijk niet leuk vinden. (zuigerkeuze?)

5 je kunt direct vanuit de membraanschacht gaten boren naar je eerste spoelpoorten, mm of 8-10 (ook afwerken)

(hoe verder deze stappen, hoe vergevorderder zegmaar, tis niet voor iedereen weggelegd die een dremel heeft )

Je kunt ook je kop af (laten) vlakken.
levert meer compressie.

de 14mm carburateur die erop ligt is prima, wil je groter gaan dan kun je een 18mm monteren (ar 80 heeft std een 18mm + spruit), wil je groter, zul je zelf een spruitstuk moeten maken.

tandwielverhouding moet je zorgen dat als je achtertandwiel gedeeld door voortandwiel doet, dat je NIET op een rond cijfer komt, vb 15/45 = 3. met een rond cijfer zegmaar slijt de ketting/tandwielenset sneller.

beste tandwielverhouding voor kawa: geen idee..
ik rij nu zelf met 13/43(90/90-band) en 14/50 (110/90-band), snelheid ligt op ruim 75+

ontgrensde nepori uitlaat, 14mm, powerfilter--> sproeier zoeken rond de 105, marge van 10.



de cdi van de kawasaki ar 50 is niet begrensd afaik.

toevoegingen?, khoor het wel




Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved