Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel
FAQ artikel: 'Tank repareren'
Geschreven door |
KaWaReZ (UserID 2391) |
Geplaatst op |
14-3-2005 22:11 |
Ok, voor de mensen met gaatjes in de tanks, kapotte tanks, te roestige tanks, noem maar op...
Hier iets wat ik van een rabikeforummember heb gekregen. staat ook op diverse sites.
Hoe kan ik mijn lekke of verroeste tank repareren?
Een goede oplossing is het coaten van de tank; hierbij maak je als het ware een nieuwe kunststof tank in je bestaande tank. Het meest gebruikte middel hiervoor is Kreem. De set bestaat uit drie flesjes.
Het was even zoeken waar ik het kon krijgen, ik heb het bij Boonstra Motoren (Groningen en Ureterp) gekocht. De eigenaar van Boonstra in Ureterp heeft nogal wat oude motoren en gebruikt Kreem regelmatig. Misschien kan hij of iemand anders je meer vertellen als je additionele info wilt. De set kostte me EUR 35,95. Dit was iets onder de meest gehoorde prijs van EUR 39,95 maar ik was al lang blij dat ik het kon krijgen en dan nog goedkoper ook
Het coaten ging op zich goed, neem er wel de tijd voor. Een weekend is heel geschikt, bij voorkeur met wat warm weer. Dit laatste is met name voor het drogen van de tank, dit moet bij voorkeur bij 70 graden Fahrenheit gebeuren (21 graden celcius).
Eerst de tank verwijderen, leeg laten lopen, de benzinekraan en HET BENZINEFILTER (indien aanwezig) verwijderen. Dat benzinefilter hebben wij dus helemaal over het hoofd gezien, dit bleek pas toen alles klaar was en er geen benzine in de carburateurs kwam. Ik heb nog steeds builen op m'n kop van het bonken tegen de muur dat we zo stom hebben kunnen zijn om dat te vergeten. Op de benzinekraan zit namelijk een buisje waardoor de benzine uit de tank loopt, om dat buisje gaat weer het benzinefilter. Zeer waarschijnlijk blijft het filter zitten als je de benzinekraan verwijdert, je moet het filter er dus voorzichtig uittrekken. Maak een houten deuvel op maat om in het ontstane gat te stoppen als je de vloeistoffen erin gaat doen.
Na het laten leeglopen hebben we de tank gespoeld met water en afwasmiddel (voor het ontvetten). Daarna de tank nog vettig aanvoelt moet je hem alsnog ontvetten (met aangelengde ammoniak bijvoorbeeld). Daarna weer schoongemaakt en nagespoeld. Als je tank (erg) roestig is kan het handig zijn om bij het schoonspoelen er wat boutjes en moertjes in te doen, op die manier komt de roest los (al vraag ik me af hoe je die boutjes en moertjes er weer uit krijgt, maar goed. Zal wel peuteren worden).
Als je op dit punt bent aangekomen gooi je Tank Prep A met 2,5 gallon (9,5 liter) warm water erin. Dit is een soort etsmiddel dat het metaal van je tank uitbijt en grof maakt, zodat de uiteindelijke laag coating beter hecht. Ook maakt het achtergebleven roest los. Tijdens het proces zie je het metaal mooi dof grijs uitslaan Let op dat het middel onverdund erg agressief is. Bij weinig roestige tanks hoeft het maar vier uur te blijven zitten, bij erg roestige tanks het liefst een hele nacht. Ondanks dat het bij de onze wel meeviel hebben we hem lekker de hele nacht laten zitten Belangrijk is dat de tank het liefst zoveel mogelijk van binnen bedekt is met de vloeistof. Hiervoor hebben wij het water nog wat meer aangelengd. Namelijk: als het etsmiddel over metaal heengaat en uitbijt en vervolgens komt het droog te staan roest het waar je bij staat. De tank vaak heen en weer schudden helpt ook goed en is goed voor je spierballen Als je tank erg groot is kan het noodzakelijk zijn om twee flessen van het middel te gebruiken omdat de verhouding Tank Prep A / water anders te arm wordt. Volgens de gebruiksaanwijzing kun je het middel gebruiken om nog een andere tank mee te etsen maar dat was in ons geval niet noodzakelijk.
Als je tank veel groter is kun je beter twee flesjes Tank Prep A toevoegen, anders wordt de ets-werking minder. Ook de hoeveelheid coating die je nodig hebt is dan natuurlijk groter.
Nu kom je op het punt van no return, nu moet je alle vervolgstappen direct achter elkaar uitvoeren. Na het verwijderen van de Tank Prep A en het water (kijk of je veel roeststukjes ziet meekomen) moet je hem weer naspoelen met water, waarna Tank Prep B erin kan. Dit ruikt naar ether en verdrijft al het water uit de tank (is erg vluchtige stof). Wederom goed schudden. Nu kun je Tank Prep B eruit halen, via een trechter in de originele verpakking laten lopen en inleveren als Klein Chemisch Afval (KCA).
En dan het moment supr?me. Laat de coating (het flesje met de witte vloeistof) in de tank lopen. Dicht de vulopening af met iets anders dan de vuldop; wij hadden een rondje uit een plank gezaagd en een schroef erin gedraaid om hem weer makkelijk los te kunnen halen. Je moet de tankdop er niet opdraaien bij het coaten, hij gaat lekken en later dichtzitten door het onluchtingsgaatje dat er waarschijnlijk opzit. Verder heb je kans dat je dop gaat vastzitten (met name het mechanisme waarmee je hem dichtdraait, dat bestaat bij de tank die wij hebben behandeld uit twee schuifjes die open en bloot liggen). Verder weet ik ook niet was de uitwerking van het spul is op het rubber van de tankdop.
Verder afplakken met Ducktape om te voorkomen dat de Kreem tijdens het schudden erlangs loopt, het is namelijk ONTZETTEND AGRESSIEF spul en FUNEST voor je lak (het bijt erg lekker uit). Draai nu de tank langzaam rond zodat alle opervlakken bedekt worden. Als je dat hebt gedaan leg je de tank voor 8-10 minuten weg met de vulopening open; het spul moet namelijk kunnen verdampen en drogen. Hang er NIET met je neus boven, het stinkt als de vinketering en is niet gezond. De geur lijkt nog het meest op tolueen volgens mij, een oplosmiddel dat in lijm voorkomt.
Na die 8-10 minuten doe je je ge?mproviseerde dop er weer in en gaat weer lopen draaien. Hoe droger het spul wordt, des te langzamer gaat het lopen. Hou deze procedure een tijd vol totdat je de coating nauwelijks of erg langzaam ziet druppen. En leg hem na elke 'draaisessie' op een andere kant weg (ja ook op de kop, als dat niet wordt gecoat kun je erop wachten dat de roest er aan die kant doorheen komt). Een Workmate is erg praktisch om hem in een gewenste positie te laten staan.
Als je dit hebt afgerond moet hij minstens 24 uur drogen, wij hebben er twee dagen van gemaakt. Als je het drogen wilt bespoedigen kun je een 'milde' luchtbron in steken, GEEN compressorslang of warme f?hn. Wij hebben echter alles gewoon op zijn beloop gelaten bij het drogen, toen de tank in de zon lag kon je de toxic fumes (giftige dampen) uit de vulopening zien komen.
Om bijvoorbeeld gaatjes enz dicht te maken met soldeer...
Gebruik 70/30 tin (staven)
Het oppervlak goed schoonmaken en ontvetten met thinner.
Oppervlak op gaan warmen met je brandertje.
Vloeimiddel (liefst S39 -illegale shit-, soldeerpasta kan ook) aan gaan brengen als het oppervlak warm genoeg is.
Dan een dun laagje tin er op vloeien en uitvegen met een schone doek, zodat er een tin-filmpje overblijft.
Als je dit hebt kun je verder gaan opvullen met tin. De tin plakt nu goed.
verdeel de tin met een (rvs) spateltje.
(? Henk Huls, Rataplan Ratbikeforum)
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved