Brommerforum.nl - Print: Info artikel
Info artikel: '25kW regelement'
Geschreven door |
Junkie XR (UserID 76) |
Geplaatst op |
31-3-2005 11:24 |
Omdat mensen vaak half niet weten hoe de 25kw regeling werkt ga ik dat hier nu beknopt, maar overduidelijk, 1 malig uitleggen. Ook de motorkeuze ga ik op in.
Om te beginnen moet iedereen die onder de 21 wil afrijden, afrijden voor een 25kw rijbewijs. Dit geschied op een motor met minder dan 35kw, met een minimale cilinderinhoud van 120cc. Tevens moet de motor een minimale snelheid van 100km per uur kunnen behalen.
Als je nu je rijbewijs hebt gehaald betekent dit dat je 2 jaar lang niks anders mag rijden dan een motor met minder dan 25kw, tenzij je binnen 2 jaar (en nadat je 21 bent geworden) opnieuw afrijd op een zware motor. Afrijden op een zware motor gebeurt op een motor met minimaal 35kw. Na deze 2 jaar gaat automatisch je volvermogen rijbewijs in. Bij het ophalen van je rijbewijs krijg je dus 2 stempels. De regel "A rijbewijs" is in 2 delen opgedeeld. Bij het 25kw deel staat de datum van de dag dat je je rijbewijs ophaalt. Bij de "volvermogen regel" staat dezelfde datum, maar dan 2 jaar later.
Motorkeuze
Officieel ben je beperkt tot elke motor die officieel is goedgekeurd als 25kw motor. Hier zijn 2 mogelijkheden voor. Je hebt motoren die van zichzelf al minder dan 25kw zijn en ook voldoen aan de 0.16kw per kilo (dit betekent dat bijvoorbeeld een motor van 100kg maximaal 16kw mag zijn). Je hebt ook motoren waar officiele begrens-kitjes voor zijn. Dit laatste geldt vaak alleen voor de wat nieuwere motoren.
Vaak wordt bij verkoop ook aangegeven of een motor geschikt is voor 25kw. Het levert vaak wat meerwaarde op, ook omdat een 25kw begrenzer al gauw eenkele honderden euro's kan kosten afhankelijk van het type. Een begrenzer die werkt dmv ringen in de carberateur is natuurlijk een stuk goedkoper dan dat je een compleet andere ontsteking nodig hebt. Ook heb je te maken met een procedure met het RDW om een motor officieel 25kw te maken. Meer informatie daarover vind je hier.
Tot slot kan je nog voor de on-officiele methode gaan. Je neemt een willekeurige motorfiets. Je zorgt op een manier hoe je dat zelf prettig vindt dat ie minder dan 25kw heeft. Je maakt daar een uitdraai van en zoekt een verzekerings maatschappij die deze combinatie aan durft te nemen.
Echter, hier zitten 2 nadelen aan. Om te beginnen is er maar een beperkte keus qua verzekerings maatschappijen. Voor zover ik weet doen alleen London en Unigarant hier aan mee. Tevens lopen deze 2 verzekeringen altijd via een assurantie persoon (tussenpersoon) en die staan je vaak dom aan te kijken als je komt vertellen dat je een motor als 25kw wilt verzekeren middels een uitdraai. Pas op dat je niet gewoon te horen krijgt dat ze bij vermogen wel ff 25kw in vullen want hier kun je geen rechten aan ontlenen. Het beste kun je als je contact opneemt met een assurantie kantoor/persoon vragen of diegene op de hoogte is van de regel.
Het beste kun je proberen voor elkaar te krijgen dat je zwart op wit hebt dat de verzekering op de hoogte is van de hele situatie (dus 25kw rbw en een met uitdraai begrensde motor) en dat ze je desondanks dekken.
Een ander groot minpunt is dat je wettelijk gezien op een volvermogen motor rijd. Namelijk; nergens staat officieel dat je motor 25kw is. Normaal wordt dit (net als onze favoriete rookgerei ) gedoogd, maar je kan een agent treffen die z'n dag niet heeft, z'n vrouw die ongesteld was of gewoon zin heeft om te zeiken, noem maar op. De bekeuring is niet mild, reken zo'n 200 euro.
Voor iedereen die z'n motorrijbewijs wilt gaan halen; alvast veel veilige kilometers toegewenst. Ik hoop dat dit artikel je iets heeft geholpen.
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved