Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'HPI binnenrotor'
Geschreven door foxbuster666 (UserID 1894)
Geplaatst op 25-7-2004 17:38

Wil je harder en leuker optrekken vervang dan je originele ontsteking door een race ontsteking. Dit werkt alleen goed bij gruwelijke setups, dus niet een standaard cilinder met race ontsteking, dat zal niet echt hard gaan.

Er zijn nogal wat voordelen aan een race ontsteking verbonden:

  • Snelle gasreactie
  • Hogere top
  • Dip weg bij de 7000 tpm
  • Sneller optrekken over het hele toerengebied


    Maar er zijn ook nadelen aan verbonden

  • Duur in aanschaf
  • Grondplaat op maat maken
  • Hogere slijtage onderdelen


    Hier een originele ontsteking afgebeeld:



    Hier ga ik uitleggen hoe het monteren en afstellen van een raceontsteking werkt (HPI race ontsteking n.a.v. de plaatjes) door middel van een micrometer.



    Het monteren van de raceontsteking is niet zo'n heel moeilijk werk. Je moet hooguit wat vijlen aan de grondplaat om hem passend in het carter te maken. Zorg wel dat je alles goed vastdraait, want het zal wel wat meer toeren gaan draaien en wat meer trillen als normaal. Het afstellen is een heel ander werk. Dit kun je laten doen bij een brommerzaak, maar je kan het ook zelf doen door middel
    van een stroboskoop of een micrometer die je in je bougiegat kunt stoppen. Bij de micrometer is het een rondje draaien is 1mm zakken of stijgen. Let op de schaalverdeling op de micrometer is van 1 t/m 10, dit is niet het aantal millimeters, maar het aantal tienden van millimeters, dus 1 rondje is een millimeter. Met de stroboscoop kan het allemaal wat nauwkeuriger. Hieronder zie je de micrometer in het bougiegat zitten.

    Het afstellen van de raceontsteking begint met het zoeken van het dode punt. Het dode punt kan gezocht worden door de micrometer in je bougiegat te steken en daarna aan de krukas te draaien. Op een gegeven moment blijft het pinnetje van de micrometer even stilstaan.
    Dit is het dode punt (BDP). Aangezien het vliegwiel naar links draait, tegen de klok in dus, en de ontsteking voor het BDP moet ontsteken, draai je de krukas door naar links (tegen de klok in) na het vastzetten van het pinnetje met een schroefje (zie hieronder).



    Hierna draaien we 1,3 rondjes naar rechts met de micrometer. Dus een heel rondje en dan nog tot 3. Daarna draaien we de krukas net zolang door tegen de klok in totdat de zuiger tegen het pinnetje aanstoot. Doe dit niet te hard, want anders verschuift het pinnetje en dan
    staat de ontsteking niet op tijd. Hierna pakken we het kleine vliegwiel, wat maar zo'n 315 gram weegt, en dit monteren we op de krukas.
    Er staat een streepje op het vliegwiel en een streepje op de ontsteking (zie bovenste plaatje), deze moeten gelijk staan. Daarna pak je voorzichtig met een waterpomptang of een BACO het vliegwiel beet (zie hierboven) en draai je de moer vast. Doe dit voorzichtig, want anders verdraai je
    het vliegwiel weer ten opzichte van de ontsteking. Als dit allemaal is gebeurd nog even de bobine ophangen en het stekkertje aansluiten en als je het wil ook nog contact, dan moet hij in 1x starten. Kan even duren, maar meestal wel in 1 x. Hierna ga je rijden en door middel van
    proberen hem steeds vroeger of later te zetten, zal hij steeds beter gaan lopen. Hieronder nog enkele raceontstekingen:

    PVL Raceontsteking


    CGC Raceontsteking


    Meestal is het bij HPI zo, dat hij nog veel vroeger moet staan om hem perfect te laten lopen. Je de ontsteking afstellen door met de klok mee of (vroeger)
    of tegen de klok in (later). Dit komt omdat de streepjes, op het vliegwiel en op de ontsteking een beetje te laat staan. Maar met veel proberen en testen, zal je hem zelf bijna perfect kunnen afstellen.

    De afbeeldingen zijn afkomstig van Flakkeetuning.

    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved