Brommerforum.nl - Print: Info artikel


Info artikel: 'Olie: algemene informatie'
Geschreven door Joscross (UserID 1825)
Geplaatst op 11-6-2004 15:34

Veel mensen vragen zich af welke olie in hun blok moet. In deze FAQ wordt uitgelegd welke.

Olie is erg belangrijk voor de duurzaamheid van je blok. De functies van olie zijn:

  • Wrijving verminderen
  • Slijtage van de bewegende onderdelen beperken
  • De motor koelen
  • Het schoonhouden van het blok
  • Beschermen tegen corrosie (roest)
  • Zorgen dat de bewegende delen een optimale temperatuur krijgen


    Waarom is olie verversen zo belangrijk?

    Olie verliest na een tijdje zijn eigenschappen, onder andere door sterke temperatuurwisselingen. Hierdoor wordt vooral de slijtagebeperking kleiner. Vooral korte ritjes bevordert dit proces.

    Er zijn verschillende soorten olie

    Je hebt:
  • Minerale olie, dit is olie die door kraken/destilleren uit aardolie wordt gehaald.
  • Synthetische olie, dit wordt chemisch gemaakt.
  • Een mengsel van beiden.


    Synthetische olie heeft zo zijn voordelen ten opzichte van minerale olie, zo zijn de viscositeit verschillen bij verschillende temperaturen kleiner ten opzichte van minerale olie, wat weer beter voor de motor is, minder slijtage ed.
    Ook blijven in Synthetische olie vuil deeltjes zweven, en gaan niet bezinken of ergens aan vastkoeken.

    Wat betekenen de getallen 10W40?

    De vloeibaarheid van olie, ook wel viscositeit genoemd, moet binnen bepaalde grenzen blijven voor de optimale prestatie van de olie.
    Als olie warmer wordt, neemt de vloeibaarheid toe. Als olie dikker wordt, neemt de vloeibaarheid juist af.

    De getallen bij bijvoorbeeld 10W40 geven dit aan.
    Hoe lager het eerste getal is, 5W, 10W, 15W, hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen. De W staat voor Winter.
    Het 2e getal geeft aan hoe dik de olie blijft bij warmere temperaturen ( zomer). 20,30,40 of 50.
    Deze soorten olie heet multigrade, dat wil zeggen dat ze geschikt zijn voor zowel koudere als hetere temperaturen. Je heb ook singlegrade olie, hier staat maar 1 getal bij en is dus maar geschikt voor 1 bepaalde temperatuur.

    Aangezien een brommerblok vrij gevoelig is voor de viscositeit van olie, onder andere door een natte koppeling, en het in Nederland vrij van temperatuur kan veranderen, van min 10 tot 40 graden is het verstandig om een olie te nemen die zo min mogelijk van viscositeit verandert. Dit is bijvoorbeeld 10W40, of 15W40.

    Kwaliteitsnormen van olie

    Er zijn Europese normen opgesteld waaraan je kunt zien wat de kwaliteit van de olie is. Dit wordt aangegeven met de ACEA (Association des Constructeurs Europ?ens Automobiles) code. Bijvoorbeeld ACEA A3-96. De Letter A staat voor wat voor motor de olie bedoelt is. Zo is A bedoeld voor benzinemotoren, B voor Dieselmotoren in Auto?s, en C voor Diesel in bedrijfswagens. Het getal na de letter geeft de restcategorie aan, 1 voor de laagste en 3 voor de hoogste kwaliteit. De laatste 2 cijfers geven het jaartal aan waarin de normen werden vastgesteld .

    Het vervangen van de olie

    Carterolie moet je zo om de 10.000 a 12.000 kilometer vervangen
    Hoeveel olie je in je blok moet doen staat bij de technische gegevens van je brommer vermeld. Dit is iets van 100 ml minder dan de totale olie wat in je blok zit, bij olie verversen vervang je namelijk niet alle olie, er blijft altijd wat in het blok zitten.

    Aan de onderkant van je blok zit een bout, je zet je brommer boven een teiltje en je draait deze bout er uit. Zorgt dat je brommer recht staat anders loopt niet alle olie er uit. Als alle olie er uit is draai je deze bout er weer in. Hierna vul je via de olie dop aan de bovenkant de olie weer bij

    Weet je niet hoeveel olie er in je blok moet of twijfel je, aan de zijkant van het blok zit een klein boutje, deze moet je er uit draaien. Terwijl je de olie bijvult moet je op het gaatje van dit boutje letten. Zodra hier olie uit komt is het olie pijl in je blok goed. Zorg terwijl je dit doet weer dat je brommergoed recht staat.
    Er zijn ook brommers die een pijlstokje hebben, deze moet je voor wat voor motor de olie bedoelt is. Zo is A bedoeld voor benzinemotoren, B voor Dieselmotoren in Auto?s, en C voor Diesel in bedrijfswagens. Het getal na de letter geeft de restcategorie aan, 1 voor de laagste en 3 voor de hoogste kwaliteit. De laatste 2 cijfers geven het jaartal aan waarin de normen werden vastgesteld. Deze moet je schoonmaken en op de plek waar je hem in het blok draait weer erin zetten, NIET erin draaien! Zo krijg je een verkeerde uitslag. Vervolgens haal je hem er weer uit kijk je tot waar de olie zit. Zolang dit tussen de streepjes zit is het goed.

    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved