Inleiding:
Ik wou altijd al eens een beetje goede voorrem op mijn tsx. En niet zo?n stomme trommel rem. Maar ik zag het niet zitten om een of andere voorvork van een crossmotor met wat beun werk erin te lassen/slijpen beunen. Had ik geen vertrouwen in.
Dus moest ik opzoek naar een andere oplossing. Toen kwam ik met het idee om een voorvork (met schijf) te zoeken die dezelfde poot diameter had. Tsx poten zijn 32 millimeter. Toen een beetje rond gekeken en gevraagd en zo kwam ik erachter dat de voorvork poten van een Yamaha DTR ook 32 millimeter waren. Die heb ik gekocht.
Foto?s:
En zou ze zo in mijn tsx zetten, tot ik erachter kwam dat de afstand tussen de poten bij de DTR vork groter was dan bij mijn TSX. Dit probleem lossen we in deze FAQ op!
Werkwijze:
Ik heb veel foto?s gemaakt dus zal alles duidelijk proberen te maken aan de hand van de foto?s. Ik wou de voorvork dus passend maken voor TSX.
Dus heb ik 2 tsx kroonplaten genomen en die aan elkaar gemaakt. Toen de voorvork poten erin gedaan en vast gemaakt, dat ziet er zo uit:
Foto's:
Toen heb ik het wiel erin gehangen samen met de km teller aandrijving(deze kun je niet gebruiken) die dient als afstandsbus voor de rechterkant.
Foto:
Als as gebruikte ik hier tijdelijk een Suzuki TSX achter as want de diameter die je nodig hebt is 12mm (en origineel TSX vooras is 10)
deze is dan wel te lang, uit eindelijk heb ik een achteras van een Honda MBX gekocht want deze was 20 centimeter en 12mm dik. Paste bij mij precies!
Zo ziet het er dan uit met klauw en alles erop: Foto?s:
Dan kom je erachter dat je aan de andere kant ook een afstandsbus moet hebben anders kun je je wiel niet op z?n plaats houden. Krijg je dit:
Foto?s:
Zoals je ziet heb ik daar de velg al wat aan gepast bij een DTR velg kun je op de 4e foto zien dat er een opstaande rand op zit en dan een keerring.
Die opstaande rand heb ik er helemaal tot aan de keerring af gedremelt zodat de velg niet meer tegen de voorvork poot aan loopt. En verder heb ik
alles nog mooi afgerond zodat het zo ver mogelijk van de poot af komt, en niet aan gaat lopen zeg maar, niet zoals je op de foto ziet. Hier foto?s van mijn dremel werk:
Foto?s:
Op de foto?s zie je dat ik de keerring even afplak voor invallende rotzooi en beschadiging. En uit eindelijk heb ik nog met een schuurpapiertje alles mooi glad en zo rond mogelijk geprobeerd te maken. En elke keer beetjes weg dremelen en wel overal tegelijk. En elke keer passen of hij al tussen je poten past(die in je kroonplaten zitten) en als je ver genoeg bent, zoals ik op de foto kun je de as er door steken en kijken of het wiel goed draait. Loopt het nog aan, moet je ff bij dremelen. Maar niet verder dan de keerring, want dat heeft geen zin en is ook niet goed voor je keerring.
Dan ben je net zo ver als op de foto?s en zul je zien dat je nog 1 ding mist: een afstands busje voor de linkerkant. Anders kun je je as niet vast draaien want dan trek je je poot tegen je velg aan en dat kan dus niet.
De oplossing: Foto:
Je moet een bus laten draaien voor de linker kant die precies in je keerring valt en tegen de binnenste rand van je lager komt.
Dit komt vrij precies want hij moet ook niet in je keerring slijten maar wel precies passen en goed steun bieden tegen je voorvork de maten die je vermoedelijk moet gebruiken zijn:
Afbeelding:
En als hij op de goede maat is: Foto:
Dan past je wiel MET bus en alles in je TSX kroonplaten!!! En dat betekent dat het ook in je TSX past!!!
Het resultaat: Foto?s:
Dan kan het ontluchten beginnen
En als je net zo'n probleem hebt als ik dat je remhendel speling heeft tegen over je rempomp....