Voor degene die hier in geinterreseerd zijn. Ik heb mijn MH Furia elektronisch kunnen begrenzen op het toerental. Dat heb ik als volgt gedaan:
Benodigde onderdelen:
2 meter zwart/wit draad
soldeerbout
Plug schakelaar (of schakelaar naar keuze).
Electrolystische condensator (elco) van 2,2 of 1,0 uF
zwarte tape
en eventueel grijze tape (zelfde kleur as het frame)
eventueel silver spray lak
Uitleg over montage:
Het principe hoe de begrenzer werkt kun je vinden in het begrenzer topic van FAQ dus dat ga ik niet uitleggen of je moet er om vragen.
Op de ducatie CDI van MH Furia zijn 5 draden gemonteerd. Wit, rood, en drie groenen.
2 van deze groenen zijn om je ontsteking te onderbreken. 1 hiervan gaat naar je contact slot en 1 naar je standaard. Standaar uit=motor start niet. SLeuter niet om gedraaid=motor start niet. De andere groene is voor aarding. De witte is mij niet bekend. De dealer van www.motorhispania .nl vertelde me dat het was om je accu op te (kunnen) laden. Laat de furia deze nie hebben . De rode moet je dus hebben. deze loopt van je stroomgenerator naar je CDI. Als je hier een elco OP deze draad monteert (de draad niet onderbreken) dan vraagt die elco stroom wat je moet laten uitaarden op je frame. Deze stroom gaat dus niet naar je CDI wat een ontsteking (of meerdere) minder is, dus minder touren.
Schema:
Deze draad die je op de korte pool van de elco aansluit (de min) moet je laten aarden op een stukje aluminium waar je plug in komt of tussen een bout en je frame. Hier tussen het aarde moet nog een schakelaar zodat je kunt kiezen of dat ty moet aarde, dan isty begrenst, of niet moet aarde, dan isty onbegrenst
In woorde: Van je stroom generator komt een draad (rood) deze draad onderbreek je niet. Maar je zet een elco op met de + pool (de lange poot van de eclo) op de rode draad.De - laat je aarde op je frame ofzoiets dergelijks. (gelakt frame geleid geen stroom, dus plaats uhm tussen een bout ofzo). Hier tussen komt een schakelaar waarmee je dus kan kiezen of dat er stroom door je elco gaat en uit aard op je frame of niet. Zo niet dan is hij onbegrenst. ZOwel dan is hij dus begrenst.
Eigen ervaring:
Draden goed aftapen zodat de wouten niet kunnen ziet dat je gerotzooid hebt en zoek een originele plek voor je schakelaar. Ik heb een plugschakelaar dus kan niet terugomgezet worden zonder plug. Pleur het ding weg en ze kunnen uhm alleen weer begrenzen met draadjes doorknippen. Werk deze dus netjes weg in je kabel boom zodat ze die niet snel kunnen vinden. (hou altijd een reserve plug voordat je begrenst naar huis moet rijden, dit is schijnbaar slecht voor je CDI)
Interesse in een schakeling die je volledig kan verstoppen (achter je kap bijvoorbeeld) en om kan zetten met een ijzeren deeltje? (sleutel BV). Hier heb ik ook nog wel een schakeling van. Interesse? Mail ff naar Klerkdemike@hotmail.com. (dit werkt niet hetzelfde als de plugschakelaar om verschillende redenen, je hebt dan een relais nodig etc.)