Brommerforum.nl - Print: FAQ artikel


FAQ artikel: 'Vergelijking voorpoten Kawasaki AR en Honda MB/MT'
Geschreven door KaWaReZ (UserID 2391)
Geplaatst op 16-12-2003 22:55

Ok, voordat mensen willen beginnen met een dubbelschijfprojectje op hun Kawa AR of Honda MB/MT,

hier een tip:



Zoals je hier ziet.. een Kawa ARpootje (met binnepoot) en Honda MB buitenpootje...
zijn niet gelijk

Het beste is, om bij Kawa, 2 buitenpootjes LINKS te nemen, en bij honda mb twee buitenpootjes RECHTS te nemen. (ivm remklauw)

Maar voor beide brommers heb je nog steeds een AR en een MB remklauw nodig.

De spatbordbevestigingen kun je oplossen door van de andere poot (omdat die symmetrisch loopt in het midden, op de bevestigingspunten na) van de "verkeerde" poot ze
1 door te boren
2 af te slijpen
3 andere manier penetreren

zodat je het schroefdraad blootlegt en er (wel kleine busjes oid voor draaien) het spatbord aan kan bevestigen.
(ipv busjes kun je, als de afstand het toelaat ook moertjes met ringetjes gebruiken).

(Erik_N heeft het gedaan met 2 MBX pootjes)
Ik doe het met 2 Kawa AR pootjes.


uhm, naja.. evt commentaar .. post maar


dit was meer bedoeld om te laten weten dat Kawa AR en Honda MBpootjes niet (per se) hetzelfde zijn.
Het kan zijn dat ik juist een ander (oud/nieuw) type onderpoot heb bemachtigd, dat het daarom niet past, maargoed.

--------

Ok, nu in een later stadium,

Waar je goed op moet letten zijn de klauwen.
Laatst heeft bij mij het kleine remblokje (dat direct door de remcilinder wordt aangeduwd)zich "losgemaakt" en is deels omhooggeschoten. (Stoppie int midden van kruispunt met alles wat erbijhoort) uiteindelijk met aanlopende voorrem thuisgekomen, remblokjes geheel versleten.

Bij plaatsing van de klauwen moet de afstand die de "beugel" waarmee de klauw aan de poot vastzit en de remschijf zelf minimaal zijn.
Dit kun je doen door tussen poot en klauw ringetjes te plaatsen.
Gebruik het liefst goede kwaliteit bouten voor het vastzetten van je klauwen (gehard staal, 10.x of hoger)
veiligheid boven alles.

Nog een gegeven: Met een originele MB/AR/NSR? pomp red je het nauwelijks (indien je oude leidingen gebruikt. Hoe het zit met nieuwe weet ik niet, niet geprobeerd)
Een grotere rempomp is aan te raden.
Ik heb bijvoorbeeld van Bjorn zijn rempomp (Nissin voor CBR600) overgenomen.
Dit is iets teveel van het goede, resulteert in veel ongewenste stoppies

tot dusver.

Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved