Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Geplaatst door: Royal Club - 27-11-2008 23:47 uur | Bron: autoweek.nl
bericht ingestuurd door wipe-out
Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto's zwaar wordt aangescherpt.
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto's voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen als fijnstof en NOx. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.
Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto's waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.
De rest van het belastingplan 2009, bijvoorbeeld een verhoging van de slurptaks, is onverkort aangenomen.
|

Pagina 4 van 4
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Arjanus |
2-12-2008 10:23 |
 Posts: 9074 |
idd echte klassiekers worden toch vaak door liefhebbers gekocht, en die kijken niet altijd op een dubbeltje meer of minder
je heb zelfs kans dat sommige toekomstige klassiekers sneller op de sloop belanden door deze maatregel waardoor het aanbod daalt en de prijs misschien wel omhoog gaat
|
|
lieber nurburgring als ehering |
|
Henk-88 |
2-12-2008 10:50 |
 Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Arjanus
je heb zelfs kans dat sommige toekomstige klassiekers sneller op de sloop belanden door deze maatregel waardoor het aanbod daalt en de prijs misschien wel omhoog gaat
In feite gebeurde dat al
Ik ben weliswaar Kevin niet maar laat ik het eens over m'n eigen auto hebben (zonder foto's hoor  ):
De Acadiane (soort bestel-eend) was nooit zo gewild als de eend die dus al veel eerder ontdekt werd als klassieker.
Dubbele pech voor de Aca was dat ze vaak als bedrijfsauto zijn afgebruikt en nog tot niet lang geleden naar de sloop gingen. Triple pech want van de Aca zijn er ook nog eens veel minder verkocht dan de eend. Quadrupale pech dankzij het chassis dat niet meer gemaakt wordt, het 15 cm kortere eendenchassis wordt nog wel gemaakt.
Zo kon het gebeuren dat je al jaren wordt doodgegooid met eendjes waarvan de prijs al jarenlang niet meer echt stijgt.
De Aca echter gaat constant in waarde omhoog: 1991: 150 gulden, 1994: 750 gulden, 2001: 1300 euro, 2008: 2250 euro (allemaal voor een Aca in niet meer dan redelijke staat en met een half jaartje apk).
Dus terwijl de Aca veel minder geliefd is dan de eend, zit de prijs van de Aca nu ongeveer op het niveau van de eend of inmiddels net erboven . Simpelweg omdat er nog maar iets van 100 ( 65 las ik ook al ergens..) van rijden in NL.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
2-12-2008 12:53 |
 Posts: 10835 |
voor de meeste auto's die belastingvrij zijn of dat bijna worden vragen ze soieso een hoop geld.
Blijkbaar zijn er genoeg liefhebbers die dat er ook voor willen geven en dat houd de prijs natuurlijk hoog.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Henk-88 |
2-12-2008 13:42 |
 Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
voor de meeste auto's die belastingvrij zijn of dat bijna worden vragen ze soieso een hoop geld.
Blijkbaar zijn er genoeg liefhebbers die dat er ook voor willen geven en dat houd de prijs natuurlijk hoog.
Dat is zo maar wat ik bedoel (inhakend op wat Dronkz zei) is dat sommige auto's zowiezo meer waard worden omdat ze 'iets' hebben.
De waardestijging van de Aca was al ingezet ver voordat ze belastingvrij werden. En de stijging gaat in dezelfde lijn door, los van de belastingvrijheid. (De oninteressantere auto's nemen daarentegen pas vlak voor hun belastingvrijheid in waarde toe.)
Waardestijging omdat een auto 'iets' heeft zal je met een Corsa niet echt krijgen maar met een Tigra al iets meer. De Speedster (om het maar ff bij moderne Opels te houden) heeft NOG iets meer 'klassieker-capaciteiten' in huis.
Alledrie auto's die volgens het nieuwsbericht weinig kans meer maken om ooit belastingvrij te worden.
Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 2-12-2008 om 13:46 uur.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
wardos |
2-12-2008 16:37 |
 Posts: 30 |
de wetswijzeging heeft denk ik meer te maken met de auto industrie die schreeuwt om aandacht... de aankomende oldtimers zijn nog zeer goede auto's. om te voorkomen dat er geen nieuwe auto's worden gekocht omdat de "oldtimers" veel voordeliger zijn, hebben ze deze wetswijziging aangenomen. uit voorzorg voor een eventueel dalende autoindustrie waar een groot deel van de economie op rust.
ik denk dat dit er ook erg nauw mee samenhangt. de economie gaat diep.
correct me if im wrong.
|
|
|
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
2-12-2008 16:46 |
 Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]
Dat is zo maar wat ik bedoel (inhakend op wat Dronkz zei) is dat sommige auto's zowiezo meer waard worden omdat ze 'iets' hebben.
De waardestijging van de Aca was al ingezet ver voordat ze belastingvrij werden. En de stijging gaat in dezelfde lijn door, los van de belastingvrijheid. (De oninteressantere auto's nemen daarentegen pas vlak voor hun belastingvrijheid in waarde toe.)
Waardestijging omdat een auto 'iets' heeft zal je met een Corsa niet echt krijgen maar met een Tigra al iets meer. De Speedster (om het maar ff bij moderne Opels te houden) heeft NOG iets meer 'klassieker-capaciteiten' in huis.
Alledrie auto's die volgens het nieuwsbericht weinig kans meer maken om ooit belastingvrij te worden.
ze houden wel het voordeel dat ze veel lichter zijn als een nieuwe auto's.
en dus betaal je voor een oude auto al veel minder wegenbelasting als wat je voor een nieuwe betaald..
nieuwe corsa (das toch opels kleinste fatsoenlijke auto op het moment?) weegt bijna 1200 kg..
a corsa woog minder als 850 , ik weet wel dat de nieuwe ook groter is enzo. maar met de oude betaal je veeel minder
Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 2-12-2008 om 16:49 uur.
Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 2-12-2008 om 16:50 uur.
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Aquamaniac |
2-12-2008 16:47 |
 Posts: 882 |
ik sluit me bij wardos aan
als je wereldwijd even rondkijkt dan zie je bv in Japan dat al sinds jaar en dag gepusht wordt om auto's ouder als een jaar of 3 a 6 weg te doen puur om de eigen autoindustrie gezond te houden.
|
|
er gaat niks boven luchtkoeling |
|
Henk-88 |
2-12-2008 18:09 |
 Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: wardos
de wetswijzeging heeft denk ik meer te maken met de auto industrie die schreeuwt om aandacht... de aankomende oldtimers zijn nog zeer goede auto's. om te voorkomen dat er geen nieuwe auto's worden gekocht omdat de "oldtimers" veel voordeliger zijn, hebben ze deze wetswijziging aangenomen. uit voorzorg voor een eventueel dalende autoindustrie waar een groot deel van de economie op rust.
ik denk dat dit er ook erg nauw mee samenhangt. de economie gaat diep.
correct me if im wrong.
Ik weet niet waar het meer mee te maken heeft maar ook dit speelt mee idd.
En er zal NOG wel meer meespelen
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
2-12-2008 18:10 |
 Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]
Ik weet niet waar het meer mee te maken heeft maar ook dit speelt mee idd.
En er zal NOG wel meer meespelen
autoindustrie zal t niet veel uitmaken, dealers wsl wel
|
|
|
|
senda80cc |
3-12-2008 19:55 |
 Posts: 3434 |
christenuni heeft dus zoiezo weer een stem van mij verloren
maar des al niet te min mijn auto blijft lekker belastingvrij waardoor ik nog wat extra rondjes met mijn milieuslopendev8met5literzuipendeauto ga rijden!!!
klopt wel dat er steeds meer mensen gebruik van maken ma ze realiseren wel niet dat die auto al 25 jaar belasting heeft betaald!! vind wel dat er dan wat vanaf kan hier in nederland maken ze alles kapot denk dat ik er echt es over na ga denken of het ergens anders niet beter is
|
|
Keep on rockin' in a free world |
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
26-3-2009 20:58 |
 Posts: 13700 |
Jammer, zat er toch aan te komen.
|
|
|
|
Royal Club |
26-3-2009 20:59 |
 Posts: 60390 |
je kickt wel iets
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 4 van 4
|
|