Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Nieuws - Dossier rollentestbanken geactualiseerd

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1015 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Geplaatst door: christianos - 12-7-2007 18:29 uur | Gesubmit door: zeno | Bron: Verkeershandhaving.nl

Het dossier Rollentestbanken is vernieuwd, dit dossier is de richtlijn voor alle agenten in Nederland.

Ook in dit bericht wordt weer gesproken over het in beslag nemen van de bromfiets nadat je al 2 keer eerder bent gesnapt met een overschrijding van 20 km/h.

Prent deze regels goed in je hoofd, het kan in je nadeel werken maar het is tevens je recht.
Hiermee kan je ze op eventuele fouten wijzen tijdens een controle.

Dossier Rollentestbank

In de Nederlandse wet is bepaald dat brom- en snorfietsen niet harder mogen kúnnen dan de maximum constructiesnelheid zoals die staat vermeld op het kentekenbewijs en in het kentekenregister, vermeerderd met 5 km/uur.

Maximum constructiesnelheid
Voor de eenvoud en de duidelijkheid heeft de wetgever ervoor gekozen om een marge van 5 km/uur te hanteren. Dit is in het voordeel van de bestuurder. Door de marge wordt voorkomen dat iemand ten onrechte wordt bekeurd. De maximum constructiesnelheid van een bromfiets is bijna altijd 45 km/uur, die van een snorfiets 25 km/uur. De politie controleert dit met een zogenaamde rollentestbank.

Wat is een rollentestbank?
Een rollentestbank is een geijkt meetmiddel waarmee de maximum constructiesnelheid van de brom- of snorfiets wordt gemeten. De politie gebruikt twee verschillende soorten rollentestbanken. Bij de ene bank wordt ‘belast’ gemeten, met een belasting tussen de 60 kg en 100 kg. Bij de andere rollenbank wordt ‘onbelast’ gemeten. Beide merken rollenbanken voldoen aan de wettelijke eisen en zijn door het NMi gecertificeerd.

Verplicht meewerken
Als de politie vermoedt dat een brom- of snorfiets te snel kan rijden, dan is de bestuurder verplicht om mee te werken aan een test op de rollentestbank (Wegenverkeerswet, artikel 160 lid 4). De politie mag het voertuig hiervoor naar een andere plaats overbrengen en mag het voertuig ook enige tijd in bewaring houden om zo’n test uit te voeren.

Snelheidsbegrenzer
Brom- en snorfietsen mogen niet zijn voorzien van een snelheidsbegrenzer. Als bij controle blijkt dat er een begrenzer op zit, dan wordt die in beslaggenomen. Daarna wordt de meting van de maximum constructiesnelheid opnieuw uitgevoerd.

Sancties
Als uit de meting blijkt dat de brommer of snorfiets sneller kan dan de op het kentekenbewijs vermelde maximum constructiesnelheid, dan volgt een boete of inbeslagname. Een bon voor overtreding van de maximum constructiesnelheid voor brom- of fietsen is te herkennen aan feitcode N083 a t/m f.

Wanneer inbeslagname?
De brom- of snorfiets wordt in beslag genomen als de politie constateert dat de op het kentekenbewijs vermelde maximum constructiesnelheid met 20 km/uur of meer wordt overtreden én als dat voor de derde keer gebeurt binnen twee jaar. Bij de eerste of tweede overtreding in deze categorie, ontvangt de verdachte een waarschuwingsbrief waarin dit wordt uitgelegd.

De Officier van Justitie kan de rechter vragen om een verbeurdverklaring van de brom- of snorfiets. Bij inbeslagname wordt altijd een schatting van de waarde van het in beslag genomen voertuig op het beslagformulier vermeld, zodat de rechter die waarde kan meewegen bij zijn/haar beslissing.

Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Dtje 14-7-2007 22:29 Print reply
Posts: 1107
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RiejuJossie
Ze beginnen dus te tellen vanaf 50 als ik het goed begrijp?

Bij 70 heb je dan dus 20 te hard..



Min 5km dus 15km/p. 65 kan je 69 rijde:P dan wordt je certi niet ingenomen. Maar als je nauw 110 rijdt of 70 krijg je dan voor beide 90 euro boete

Maar wat ik niet snap op scooter freaks staat als je boven de 65 rijdt wordt je certi ingenomen. En moet je slomer maken en op nieuw late keure bij de politie en dat kost nog eens 25 euro. Klopt dit eigelijk ofniet?

Dit bericht is gewijzigd door Dtje op 14-7-2007 om 22:32 uur.
 
je mama
-TimP- 15-7-2007 12:37 Print reply

Posts: 1836
klopt niet. je certi word niet in genomen. je rijbewijs kan wel in genomen worden. ik weet niet na hoeveel keer. en nee per snelheid zit er een apparte boete aan vast. 70 is nog 35 euri
 
zxr club zx6r 2003
Bruuns 15-7-2007 12:43 Print reply

Posts: 2213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dtje
[...]



Min 5km dus 15km/p. 65 kan je 69 rijde:P dan wordt je certi niet ingenomen. Maar als je nauw 110 rijdt of 70 krijg je dan voor beide 90 euro boete

Maar wat ik niet snap op scooter freaks staat als je boven de 65 rijdt wordt je certi ingenomen. En moet je slomer maken en op nieuw late keure bij de politie en dat kost nog eens 25 euro. Klopt dit eigelijk ofniet?

Dit bericht is gewijzigd door Dtje op 14-7-2007 om 22:32 uur.


nee, geen 15, 20 joh. 45, plus 5, is 50, plus 20, is 70

 
A-j bange leaft goa-j bange dood..
vanwalsum 16-7-2007 1:07 Print reply

Posts: 692
Vraagje, het filmpje op de vorige pagina was van de bank waar je niet op de brommer hoeft te zitten. Hoe doen ze dit nou met schakels? Die kunnen hier dan dus niet op lijkt me. Of zetten ze hem gewoon in de hoogste versnelling en geven ze gas. Dan heeft mn nsr bij een controle "opeens" nog maar 2 versnellingen

Dit bericht is gewijzigd door vanwalsum op 16-7-2007 om 1:07 uur.
 
Jelmer MX 16-7-2007 1:14 Print reply

Posts: 13514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: vanwalsum
Vraagje, het filmpje op de vorige pagina was van de bank waar je niet op de brommer hoeft te zitten. Hoe doen ze dit nou met schakels? Die kunnen hier dan dus niet op lijkt me. Of zetten ze hem gewoon in de hoogste versnelling en geven ze gas. Dan heeft mn nsr bij een controle "opeens" nog maar 2 versnellingen

Dit bericht is gewijzigd door vanwalsum op 16-7-2007 om 1:07 uur.

zoek maar ff op Aprilia MX70 op youtube.com..

daar zat ik op de rollerbank
 
VluggeJaapie 19-7-2007 1:37 Print reply
Posts: 1087
Overtredingen voor deze invoer tellen die ook ?
 
Auto RBW :)
Remco RS 19-7-2007 1:44 Print reply

Posts: 11463
dacht t welja
 
VluggeJaapie 19-7-2007 2:20 Print reply
Posts: 1087
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Remco RS
dacht t welja


heb er nog een staan waarvoor ik zelfs voor voormoest komen
 
Auto RBW :)
OmafietS 19-7-2007 2:33 Print reply

Posts: 7472
certi wordt sowieso niet ingenomen
 
Erik 39 19-7-2007 12:02 Print reply

Posts: 15088
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: OmafietS
certi wordt sowieso niet ingenomen

Komt nog wel.. meer dan 50 te hard, certi weg.. let maar op
 
Derbi-loos! -- www.ERIKVONHOF.nl
er-freak 19-7-2007 12:58 Print reply
Posts: 415
maar hoe zit het nou dan, gaan ze op de roller bekeuren vanaf 45 of 60 zoals de meeste nieuwe brommers al rijden?
 
Highsky 19-7-2007 13:34 Print reply

Posts: 6
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: er-freak
maar hoe zit het nou dan, gaan ze op de roller bekeuren vanaf 45 of 60 zoals de meeste nieuwe brommers al rijden?

Volgens mij gewoon volgens de constructiesnelheid die op je kentekenbewijs staat.
 
Born to be wild! ;p
customMT5 19-7-2007 13:57 Print reply

Posts: 545
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MH-RX-PR
Overtredingen voor deze invoer tellen die ook ?


Zijn de overtredingen van >20 km/u te hard van zeg een jaartje geleden dan ook al geregistreerd? Ik ben vorig jaar 2 keer op de rollerbank geweest met m'n MT8, dus als ik nu weer gepakt wordt, nemen ze em dan meteen in beslag? Of worden de snelheidsovertredingen pas vanaf nu, dus met de nieuwe rollerbanken, geregistreerd en meegeteld?

edit: lees et nog es ff goed door, maar lijkt me toch niet. T gaat om de overschrijding met >20km/u van de op het KENTEKENBEWIJS staande maximumsnelheid. En aangezien ik jaartje geleden nog geen kentekenbewijs had...

Dit bericht is gewijzigd door customMT5 op 19-7-2007 om 13:58 uur.
 
!!! DUITS MT8 frame met papieren (betriebserlaubnis) gezocht !!! INBOX AUB
mtx-motard 19-7-2007 18:37 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MH-RX-PR
Op welke van de 2 meten ze belast?"

En een snelheid begrenzer is niet toegestaan, dus als ik me begrenste ori pijp erop zet ben je illegaal

krom, ach ze staan hier laatste tijd niet en ze moeten me eerst zien te pakken



nee originele derbi's zijn niet begrenst. sjonge denk na.

het gaat om een begrenzer die je zo klik even om zet, en niet 1 waar je je moterblok voor moet open trekken om em te verwijderen.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Dimitri 19-7-2007 18:42 Print reply
Posts: 1951
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Master 1.0
kan dat volk niet gewoon eens nuttig werk doen (boeven vangen ofzow).
k betaal yoch niet voor niets belasting


Wow gek jij bent stoer.

Met wat jij jaarlijks afdraagt aan belasting kunnen we waarschijnlijk wel weer een heel korps promotie geven.
 
stoeptegel 19-7-2007 19:03 Print reply

Posts: 3085
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -TimP-
[...]


die prop in die uitlaat heb je dan niet uit een orginele gehaald met hm 166 teken dr in. en die luchtslang is van zichzelf al zo klein da je duim dr net in past. dream on met je begrenzers


Tim je hebt gelijk, in mb zitten de volgende begrenzers:
dunne luchtslang
de uitlaat zelf is een grote begrenzer , dus GEEEN prop
de cilinder zelf

 
80 cc ownatsj
yamaha aerox rossi 21-7-2007 18:01 Print reply
Posts: 33
weet iemand wat de boetes ongeveer zijn?
of is er nog niemand gepakt?

 
opzoek naar goede uitlaat XD
RS2Racer91 30-7-2007 22:17 Print reply

Posts: 1540
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MH-RX-PR
Op welke van de 2 meten ze belast?"

En een snelheid begrenzer is niet toegestaan, dus als ik me begrenste ori pijp erop zet ben je illegaal

krom, ach ze staan hier laatste tijd niet en ze moeten me eerst zien te pakken


nee ze hebben het over begrenzers die uit te schakelen zijn
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 4 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved