Modellen
Een indeling in de modellen van grofweg gemaakt aan de hand van:
-achterruit (zgn. brilkever en ovaaltje)
-het motorvermogen (1200, 1300 en 1500)
-de superkever (1302 en1303)
-L en S uitvoeringen.
Brilkever
Werd gemaakt tot maart 1953. Het model is vernoemd naar de achterruit met tussenstijl, de 'bril'.
Ovaaltje
Gemaakt tussen maart 1953 en augustus 1957.
Opvolger van de brilkever. Achterruit is ovaal en de middenstijl is, anders dan bij de brilkever, niet aanwezig.
1200
Gemaakt vanaf 1954.
Dit is het 'standaard model' Kever. Bijna alle kevers zijn 1200's. In werkelijkheid heeft de kever geen 1200cc, maar 1192 cc. Deze motor heeft vanaf 1954 dienst gedaan.
Superkever 1302 / 1303
De 1302 (1970 - 1972) is voorzien van de 1300 motor. Snel kregen deze de bijnaam Super Kever dankzij de nieuwe neus die groter, wijder en ronder is dan het orgineel. Bovendien bezitten deze auto's een compleet nieuw ontworpen versnellingsbak. De voorwielophanging is gewijzigd (van torsieveren naar McPherson), de benzinetank is vernieuwd en het reservewiel is horizontaal geplaatst. Hierdoor is de bagageruimte voorin behoorlijk verbeterd (ca. 220 liter).
De 1303 werd in 1973 geintroduceerd en volgde de 1302 op. Deze Super Kever heeft een bolle voorruit (alleen 1303), die bijna 50% groter is. Verder beschikt deze Kever over een schokabsoberend dashboard. De 1303 S is met een 1600 motor uitgerust. De 1303 werd tot 1975 gemaakt, terwijl de 1303 cabrio tot 1980 in productie bleef.
L (Luxe) aanduiding
De L-Kevers zijn technisch gelijk aan de gewone Kevers, maar beschikt over een aantal extra zaken zoals:
- een betere geluidsisolatie,
- achteruitrijlampen,
- verchroomde bumpers met rubber inleg,
- verchroomde wieldoppen,
- tweetraps aanjager,
- ruitewisser met twee snelheden,
- stuurwiel met vier spaken en een centrale stootplaat,
- volledig bekleed interieur,
- stof/kunstleer combinatie op de stoelen,
- wegneembare hoedenplank,
- neerklapbare rugleuning van de achterbank,
en nog enkele andere accesoires.
S aanduiding
Naar keuze is de Kever ook leverbaar met een 1584 cc motor (1600-motor). De Kever kan met deze motor circa 130 km/uur rijden en heeft 20,5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/uur te acceleren. Hij blijft gewoon 1200, 1302 of 1303 heten, maar er komt nu een S achter te staan. De S is ook leverbaar met een automatische transmissie. De luxe uitvoering heet LS.
|
Koppelingen naar andere afdelingen over dit voertuig:
Link naar Kever Club Nede...
Zoek naar voertuigen van leden van dit merk en type:
Zoek (ook voor galleries)
|