Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Hebo 45mm LC cilinder voor Honda NSR
De Hebo cilinder is een aluminium cilinder met een nicasil wand en heeft een boring van 45mm.
De afwerking vind ik persoonlijk erg ruk, vooral bij het membraan gedeelte zitten echt lelijke uitstekende gietdingen.
Ook zijn de poorten niet zo heel netjes, in vergelijking met airsal zijn ze weer wel goed maartoch.
De spoelpoorten vond ik redelijk groot.
In vergelijking met die van m'n malossi iig.
Ik vermoed dat hij daarom ook een stuk langer doorgaat dan m'n getunde malossi giet deed.
M'n malossi had bij de 10.500 a 11k wel z'n max gehad en was dan ook echt niet sterk meer, de Hebo gaat rustig tot het eind van de toerenteller door en zakt niet plots in.
Wat wel erg jammer is is dat er standaard een meteor zuigertje word mee geleverd.
Deze kunnen wel tot een rpmetje of 11 of 12k gaan maar dan houd het wel een eind op, de afwerking ervan is ook niet super.
Alle randjes waren nog scherp (boven de pistonpen, het inlaatgat en de onderkant).
Tevens laat de 45mm boring geen zuigertjes van asso toe want die zijn er niet in die maat.
Dan zou je wel richting de 14k rpm kunnen gaan.
Alleen polini heeft een zuiger in 45mm voor mb/mt als ik me niet vergis, misschien dat nog maar eens proberen dan.
BTW: het zuigertje heeft een bolling die een diameter heeft van 40mm, dit is omdat je dan de standaard cilinderkop toe kan passen.
De rand daarnaast (2,5mm aan elke zeide dus) is uiteraard gewoon vlak.
Nog een detail: op de malossi moest je je uitlaat met boutjes vast maken.
Dat is nogal een geklungel, zeker met die uitlaat pakking erbij.
De Hebo heeft er gewoon 2 tapjes zitten zodat je gewoon je uitlaat erop kan hangen en hem daarna op je gemakje stevig vast kunt schroeven.
Over de tuneability kan ik nog niet zoveel zeggen want er is nog nix aan gedaan.
Misschien dat ik hem nog eens onder handen laat nemen (kost me toch weinig tot nix ) en dan zal ik wel weer wat schrijven erover.
Wat er bij word geleverd:
Grijs gespoten alu cilinder.
1x Koppakking.
2x Inlaatpakking.
1x voetpakking.
1x uitlaat pakking.
1x Sticker.
Wat me ook gelijk nog op een paar details wijst.
De koppakking is erg vreemd in elkaar gezet.
Hij ziet er zoals elke lc pakking uit voor nsr (misschien iets dunner, dat is een pluspunt) maar zo vreemd is dit: de verbindingen tussen de buitenste ring en de metalen binnenste ring vallen precies op de plekken waar bij je cilinderkop de gaten voor het koelwater zit.
Deze worden niet helemaal afgesloten maar lelijk in de weg zitten vind ik wel.
Of het ook nadelig is voor de stroming weet ik niet, het verhoogd wel de doorvoersnelheid terplaatse.
De voetpakking is ook een beetje apart, vaak moet je hierop letten dan deze niet te klein is, vooral bij de spoelers.
Bij de hebo valt het wel mee, alleen bij de voorkant van het blok moest er wat geknipt worden.
Het vierkante gaatje aan de membraan zijde is ruim zat.
Opmerkelijk: door die auxilary kanalen word er een gat gecreerd wat niet aansluit op je carter, het is namelijk groter.
De vorm komt wel overeen met die pakking,
Eigenlijk zou het carter er nog een beetje op aangepast moeten worden maar het is geen vereiste.
(beetje vage uitleg, misschien over een poosje fotos of een scan van de voetpakking).
Voordelen:
Alu en nicasil
Dikke cilinderwand, mogelijk kan je er hulp uitlaatpoortjes bij prikken
Auxilary kanalen? (van membraan naar spoelpoort)
Grote spoelers!
Uitlaat tapeinden.
Nadelen:
Afwerking
Auxilary?
de boring van 45mm.
Weinig koppel.
Voor z'n prijs is het een leuke cilinder.
Gezien het aanbod denk ik ook 1 van de betere.
Zelf rijd ik er nog maar net mee maar er zit nu al een o-ring in.
Anders kan je gewoon geen nette squish creeren.
Tevens ben je dan van die rare pakking af want die spoort echt niet helemaal.
Ook merk je dat hij niet zoveel koppel heeft, de malossi ging vanaf z'n 4 nog steeds hard door, de hebo doet dat niet.
Misschien dat de Hebo het zelfs af laat weten tegen de Malossi + vriendin achterop (110 binnen korte tijd haalbaar).
Maar dat zal te wijten zijn aan het kleine uitlaatpoortje (voor 8500 rpm volgens de web site van Hebo).
Testomgeving:
Honda NsR-II ( Doh )
K&N filter
Mikuni 26mm (360 sproeier zoals bij malossi!)
Rubberen spruitstuk rd350 (vergelijkbaar met die van malossi)
Kitaco carbon @ std membraan, geen reedstops
De hebo met o-ring
HPI ontsteking (weet niet hoeveel voorontsteking hij nu staat, zit ook tijdelijk een ring onder de bougie..)
Tecno uitlaat die 2 a 2,5 cm is ingekort.
Cilinderkop zoals gebruikt bij de malossi (niet optimaal).
Ik geloof dat dit het wel is (i was possesed ).
|
Pagina 1 van 1
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 1 van 1
|
|