Tombrom |
23-4-2006 16:22 |
Posts: 15925 |
wat is het voordeel van 4takt?
|
|
|
|
koosTSX |
23-4-2006 16:31 |
Posts: 705 |
Quote: wat is het voordeel van 4takt?
bruut geluid, weinig slijtage, blok(cil) ziet er mooi uit, zuinig
trouwens vet dat je een cb blok in een tsx bouwt, maar hoe je tsx er verder uit ziet Wil je er een trial ofzo van maken?> (of hoe je dat ook noemt)
Dit bericht is gewijzigd door koosTSX op 23-4-2006 om 16:33 uur.
|
|
|
|
mb-gek |
23-4-2006 16:32 |
Posts: 10385 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tombrom
wat is het voordeel van 4takt?
alles
4 takt is gewoon te dik voor woorden
|
|
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ?? |
|
chineesboer |
23-4-2006 16:33 |
Posts: 3676 |
4 takt heeft vet geluid, veel kracht, betrouwbaar, zuinig
|
|
|
|
Flybike |
23-4-2006 16:34 |
Posts: 2120 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: chineesboer
4 takt heeft vet geluid, veel kracht, betrouwbaar, zuinig
Gwn ff ter info.
Is 2TAKT dan niet betrouwbaar? Of veel minder
|
|
Het Honda Geloof.. FTS++ SuperMotard |
|
koosTSX |
23-4-2006 16:37 |
Posts: 705 |
Quote: Gwn ff ter info.
Is 2TAKT dan niet betrouwbaar? Of veel minder
slijt harder, meer toeren he. het is meestal wel sneller
|
|
|
|
Tombrom |
23-4-2006 16:38 |
Posts: 15925 |
en kracht hoe zit dat wat heeft meer kracht?
|
|
|
|
Frysk |
23-4-2006 16:56 |
Posts: 34930 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tombrom
en kracht hoe zit dat wat heeft meer kracht?
viertakt heeft meer koppel
maar 2 takt trekt sneller op
|
|
giggitybyte |
|
Henk-88 |
23-4-2006 17:12 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tombrom
en kracht hoe zit dat wat heeft meer kracht?
als ik even aanneem dat je met kracht 'koppel'(draaimoment in Nm) bedoelt dan is het in de regel zo dat een 4takt het meeste koppel bij een lager toerental tot z'n beschikking heeft. Het rijdt dus gewoon wat soepeler met 4takt; je hoeft hem niet zo in z'n toeren te jagen want hij trekt het allemaal wel met lage toeren.. Bij 2takt is het koppel het hoogst bij hogere toerentallen.
Bij een 4takt die 15.000 rpm draait, zal de koppelkromme wel iets op die van een 2takt lijken, gok ik zo.
In principe zal -bij gelijke cilinderinhoud- een 2takt meer vermogen (kW) hebben omdat die gewoon het dubbele aantal arbeidsslagen per tijdseenheid heeft.
Hieronder de vermogens- en koppelkromme van een 742cc twin 4takt.
Het verhaal kan veel uitgebreider en beter ??k wss
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Uncle BLAM |
24-4-2006 23:11 |
Posts: 1025 |
Hij loopt ...
alleen is de bougie ineens zwart
hij houdt ook een beetje in ... choke aan/uit maakt niet uit
.... maar hij doet 't in iedergeval
|
|
een BF teller is sneller |
|
chineesboer |
24-4-2006 23:15 |
Posts: 3676 |
kleinere sproeier
|
|
|
|
jong |
24-4-2006 23:17 |
Posts: 1445 |
goed bezig
|
|
|
|
Bo0 |
24-4-2006 23:20 |
Posts: 288 |
sow word wel een gaaf ding HOTJE!!
|
|
|
|
Uncle BLAM |
25-4-2006 18:11 |
Posts: 1025 |
Vandaag de verlichting aangesloten (12v lampen) en de spanning met lopende motor gemeten ...
bij ongeveer 2000 rpm geeft het cb blok 12,3v en m?t de lampen aangesloten ( spoel wordt dan belast en meestal daalt de spanning dan ) geeft 'ie 11,6v
Standaard hoort 'ie voor zover ik weet 6v af te geven ...
er zat iig wel een 6v accu op standaard
NOU JA, en er zit een aftakking op de spoel met een lagere spanning 7,8v
( misschien voor de verlichting op een cb ??? )
WIE WEET HIER MEER VAN !?
iig sluit ik gewoon weer een 12v spaningsregelaartje aan tussen de lampen en de spoel, zoals het ??k op m'n TSX zat met het orginele TSX blok, die had namelijk ook 12v bij 2000 rpm
|
|
een BF teller is sneller |
|
Uncle BLAM |
26-4-2006 14:40 |
Posts: 1025 |
't licht doet het goed, zoals het hoort en niet te zwak ofzo
rijden wil wel ... maar alleen halfgas en m?t de choke en zonder luchtfilter ...
elke andere combinatie werkt niet
vandaag eerst maar 's op zoek naar een goed luchtfilter
toch nog 45km/h gehaald in z'n 3 met half gas en choke zonder luchtfilter, de 4 trok ?e ook bij 4000 rpm maar trok niet meer door
( nu 16mm mikuni TSX carb met 70 sproeier )
|
|
een BF teller is sneller |
|
mb-gek |
26-4-2006 14:43 |
Posts: 10385 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
't licht doet het goed, zoals het hoort en niet te zwak ofzo
rijden wil wel ... maar alleen halfgas en m?t de choke en zonder luchtfilter ...
elke andere combinatie werkt niet
vandaag eerst maar 's op zoek naar een goed luchtfilter
toch nog 45km/h gehaald in z'n 3 met half gas en choke zonder luchtfilter, de 4 trok ?e ook bij 4000 rpm maar trok niet meer door
( nu 16mm mikuni TSX carb met 70 sproeier )
is een 4 takt carb niet anders dan een 2 takt carb?
|
|
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ?? |
|
Frysk |
26-4-2006 14:48 |
Posts: 34930 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mb-gek
[...]
is een 4 takt carb niet anders dan een 2 takt carb?
zelfde
zit vaak genoeg een BING carb voor puch op SS50 vaak genoeg gezie n
|
|
giggitybyte |
|
bart de scootergek |
26-4-2006 14:50 |
Posts: 8916 |
een 4-takt carb maakt vaak gebruik van een andere jetting, dus andere sproeierbuis, gasnaald, stationair sproeier en dat soort dingen.
in principe zijn ze hetzelfde, alleen hebben ze ander standaard spul erin zitten.
Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 26-4-2006 om 14:50 uur.
|
|
Honda RC-33 |
|
S1lv3r |
26-4-2006 14:53 |
Posts: 5213 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
een 4-takt carb maakt vaak gebruik van een andere jetting, dus andere sproeierbuis, gasnaald, stationair sproeier en dat soort dingen.
in principe zijn ze hetzelfde, alleen hebben ze ander standaard spul erin zitten.
Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 26-4-2006 om 14:50 uur.
venturie is soms toch ook anders?
|
|
|
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
26-4-2006 15:55 |
Posts: 13700 |
een 2takt heeft bij de zelfde inhoud ongeveer 1,8 x zoveel vermogen dan een 4takt, maar een 4 takt heeft het vermogen veel nuttiger dan een 2 takt over meer toeren verdeeld en is niet echt een powerband in te zien
|
|
|
|
Henk-88 |
26-4-2006 16:10 |
Posts: 26703 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Rob-Peters
een 2takt heeft bij de zelfde inhoud ongeveer 1,8 x zoveel vermogen dan een 4takt, maar een 4 takt heeft het vermogen veel nuttiger dan een 2 takt over meer toeren verdeeld en is niet echt een powerband in te zien
reken maar dat er een powerband is te zien bij een 4takt.. alleen die van een 2takt is w?l piekeriger ja
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
26-4-2006 16:14 |
Posts: 13700 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Rob-Peters
en is niet echt een powerband in te zien
zeg ik dan dat het er niet is? ^-)
|
|
|
|
mulder |
26-4-2006 16:58 |
Posts: 13701 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]
reken maar dat er een powerband is te zien bij een 4takt.. alleen die van een 2takt is w?l piekeriger ja
powerband is niet te merken bij 4takt 50cc, tweetakt rijd 10x lekkerder, maar verchil moet erzijn.
Over die spanning, gooi er gewoon een tomos blokje op, heeft henk wel ervaring mee
|
|
|
|
Uncle BLAM |
27-4-2006 0:49 |
Posts: 1025 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mulder
[...]
Over die spanning, gooi er gewoon een tomos blokje op, heeft henk wel ervaring mee
idd, henk heeft goede ervaringen opgedaan met het tomos blokje, nadat ik 't voor 'm aangesloten had ...
maar ik had het zelf ??k al met het orginele blok in m'n brommer, ik had de 'draadboom' nog liggen ...
|
|
een BF teller is sneller |
|
Hells Hobbit |
27-4-2006 1:12 |
Posts: 1793 |
goser, vertel me meer over jou spruitstuk!, hoe en wat enzo
|
|
|
|