Nokkensas ketting spanner was versleten, maar mijn vader had nog een systeem gemaakt waardoor hij de ketting nog wat verder kon spannen (te ver blijkbaar).
We vermoeden dat de spanner is afgebroken waardoor de inlaat klep te lang is blijven open staan en de zuiger raakte.
Doe dit bij 6000 toeren per minuut op het rechte einde van croix en je kan je voorstellen dat mijn vader een beetje schrik had
Staat al een 'nieuwe' cilinder op en kan weer knallen de 9de mei op croix.
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 18-4-2011 om 22:49 uur.
nou ik heb al veel motoren gezien met distributieschade, en die zagen er niet zo uit.
Dus ik vraag me af of dit een kwestie is van alleen even de kleppen raken.
Lijkt er meer op dat de zuigersnelheid te hoog is geworden waardoor die een beetje gedesintegreerd is.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
nou ik heb al veel motoren gezien met distributieschade, en die zagen er niet zo uit.
Dus ik vraag me af of dit een kwestie is van alleen even de kleppen raken.
Lijkt er meer op dat de zuigersnelheid te hoog is geworden waardoor die een beetje gedesintegreerd is.
De inlaat kleppen zijn wel kompleet kapot, terwijl de uitlaat kleppen nog redelijk intact zijn.
De inlaat kleppen zijn wel kompleet kapot, terwijl de uitlaat kleppen nog redelijk intact zijn.
maar dat wil toch niet zeggen dat het in die volgorde is gegaan? het kan toch ook zijn dat een deel van de zuiger is losgekomen, en daarna pas tegen de openstaande inlaatkleppen heeft staan bonken...
ik zeg ook niet dat je verhaal niet klopt maar er zijn altijd andere mogelijkheden, en ik heb zelden gezien dat een zuiger finaal aan vellen ligt door een distributieprobleem. Als ik zie hoe krom die drijfstang is, heeft er toch iets flink scheef gezeten in de verbrandingsruimte van flink formaat... eerder een stuk zuiger dan een klep.
Maargoed, werk het meest met motoren uit auto's...die hebben iets lagere toerentallen (hoewel die ook stuklopen bij 6k ) en misschien is forser materiaal dan een motortje.
Van de andere kant is schadediagnose wel een klein beetje mijn vak dus ik vind het altijd interessant
Ik zie iig niet vaak een zuiger die uit elkaar klappert, ondanks een forse tik van de kleppen (zelfs kleppen die gewoon haaks op de zuiger staan wordt een klep nog eerder fijngedouwd dan dat de zuiger in stukken klappert)
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
maar dat wil toch niet zeggen dat het in die volgorde is gegaan? het kan toch ook zijn dat een deel van de zuiger is losgekomen, en daarna pas tegen de openstaande inlaatkleppen heeft staan bonken...
ik zeg ook niet dat je verhaal niet klopt maar er zijn altijd andere mogelijkheden, en ik heb zelden gezien dat een zuiger finaal aan vellen ligt door een distributieprobleem. Als ik zie hoe krom die drijfstang is, heeft er toch iets flink scheef gezeten in de verbrandingsruimte van flink formaat... eerder een stuk zuiger dan een klep.
Maargoed, werk het meest met motoren uit auto's...die hebben iets lagere toerentallen (hoewel die ook stuklopen bij 6k ) en misschien is forser materiaal dan een motortje.
Van de andere kant is schadediagnose wel een klein beetje mijn vak dus ik vind het altijd interessant
Ik zie iig niet vaak een zuiger die uit elkaar klappert, ondanks een forse tik van de kleppen (zelfs kleppen die gewoon haaks op de zuiger staan wordt een klep nog eerder fijngedouwd dan dat de zuiger in stukken klappert)
maar het is ook net hoe je er mee door bent gereden, en hoe lang,
als dit tijdens een race is zou hij misschien iets gehad kunnen hebben van: ah, hij loopt nog, misschien dat ik de finish nog net kan halen,
en ondertussen een paar losse klepschotels, die bij elke omwenteling weer een hoek in je zuiger/ kop stampen, kan dat weer zorgen voor een zuiger die op het laatst in 2en breekt, en zo je drijfstang ook naar de volgende wereld helpt
Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 13-10-2011 om 22:35 uur.