Martijn II - Forum en Sales Moderator |
26-11-2009 0:24 |
 Posts: 9841 |
ik heb momenteel precies hetzelfde probleem. arp maakt weer niets voor 924 :(
weet je uit je hoofd hoeveel druk die diesels afgeregeld worden qua olie?
onder de 1 bar is namelijk wel een beetje amerikaans... maarja..dat zijn die blokken eigenlijk ook
mijn oliedruk zit stationair op 2 bar (warm) en ik zou op zn minst 4 bar willen hebben vanaf 2-3k toeren.
Mijne gaat daar vol overheen, maar 4 bar is voldoende en alles wat daarboven zit kost onnodig veel vermogen.
Toch is het blok vaak wel ontworpen op een bepaalde oliedruk...
belangrijkste is wel dat je oliesysteem betrouwbaar is  dus wat dat betreft geef ik je groot gelijk met dat diesel deksel, die plunjer en veer.
|
|
Too cool for school! |
|
Blukaap2 |
26-11-2009 0:25 |
 Posts: 9972 |
Zoals ik het daar lees is het blok gewoon gaar als je onder 1 bar oliedruk zit (en daar kan ik me wel in vinden)
Niet dat het stationair zo enorm boeiend is als de druk laag is.
|
|
Stoere brommers |
|
Joel_koningslust |
26-11-2009 0:27 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik heb momenteel precies hetzelfde probleem. arp maakt weer niets voor 924 :(
weet je uit je hoofd hoeveel druk die diesels afgeregeld worden qua olie?
onder de 1 bar is namelijk wel een beetje amerikaans... maarja..dat zijn die blokken eigenlijk ook 
mijn oliedruk zit stationair op 2 bar (warm) en ik zou op zn minst 4 bar willen hebben vanaf 2-3k toeren.
Mijne gaat daar vol overheen, maar 4 bar is voldoende en alles wat daarboven zit kost onnodig veel vermogen.
Toch is het blok vaak wel ontworpen op een bepaalde oliedruk...
belangrijkste is wel dat je oliesysteem betrouwbaar is dus wat dat betreft geef ik je groot gelijk met dat diesel deksel, die plunjer en veer.
ik heb geen idee hoe dat deksel is afgeregeld.
@ blukaap:
stja.. de meeste blokken zijn ook gewoon oud en afgeragd, zeker de 2liters enzo zijn moeilijk in goede staat te vinden. en zogauw je ergens een beetje speling op krijgt gaat het snel. dat is iets wat ik absoluut niet wil. ik wil gewoon dat het heel blijft
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
26-11-2009 1:48 |
 Posts: 9841 |
goed reviseren dan. en goed warmrijden. en goed onderhoud plegen.
maarja...dan kom je wel boven de 500 euro uit
|
|
Too cool for school! |
|
Joel_koningslust |
26-11-2009 9:02 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
goed reviseren dan. en goed warmrijden. en goed onderhoud plegen.
maarja...dan kom je wel boven de 500 euro uit 
tsja. dan maar eens 500 dan nu 300 en over een jaar weer opnieuw
het scheelt dat ik voor een 18-jarige een goed inkomen heb en weinig vaste lasten heb. dus ik houd elke maand wel een leuk bedrag over om wat te sparen en om wat leuke dingen mee te doen
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Joel_koningslust |
3-12-2009 23:02 |
 Posts: 14514 |
zo...
net ff andere motorsteunen opgehaald waarmee de motor iets lager mee komt te liggen ( naar horen zeggen )
kom ik daar heeft die man ook nog een getrag 240 liggen ( 5-bak dus ) die heb ik dan ook maar meegenomen. binnenkort ff een keer passen welke bak het beste uit komt. met een 4bak is hij wel sneller op top
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
koekie - Administrator |
3-12-2009 23:03 |
|
Joel_koningslust |
3-12-2009 23:05 |
|
Blukaap2 |
3-12-2009 23:06 |
 Posts: 9972 |
Allicht is ie met een 4-bak sneller op top als je gewoon geen toeren over hebt.
Mn 02 is met 4-bak ook sneller op top omdat ie dan bij 180 geen toeren meer over heeft....
Dat de top in de 5 bijna 30km/u hoger ligt moet ik dr dan niet bij zeggen.
Dit bericht is gewijzigd door Blukaap2 op 3-12-2009 om 23:06 uur.
|
|
Stoere brommers |
|
senda80cc |
3-12-2009 23:09 |
 Posts: 3434 |
als het goed is, is een 5 bak hetzelfde vertand als de 4 bak. alleen zit daar een extra versnelling bij voor hogere top.
|
|
Keep on rockin' in a free world |
|
Joel_koningslust |
3-12-2009 23:10 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Allicht is ie met een 4-bak sneller op top als je gewoon geen toeren over hebt.
Mn 02 is met 4-bak ook sneller op top omdat ie dan bij 180 geen toeren meer over heeft....
Dat de top in de 5 bijna 30km/u hoger ligt moet ik dr dan niet bij zeggen.
Dit bericht is gewijzigd door Blukaap2 op 3-12-2009 om 23:06 uur.
5bak heeft 1:0,87 of zoiets op top
4bak heeft 1:1 op top.
dus in theorie sneller. praktijd zal er hoogstwaarschijnlijk weinig van te merken zijn omdat ik denk dat de 4 van een 5bak ook gewoon 1:1 heeft en je dus in de 4 hard kan. eerst ff kijken of ik plaats heb voor de 5bak. als ik die heb komt die er gewoon in
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Blukaap2 |
3-12-2009 23:13 |
 Posts: 9972 |
Je snapt m niet.
|
|
Stoere brommers |
|
Joel_koningslust |
3-12-2009 23:16 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Je snapt m niet.
niet geheel nee... kun jij het me ff duidelijk maken?
als de plaats er is zal ik toch de 5bak gebruiken. maar ik wil natuurlijk de verschillen wel even weten
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
senda80cc |
3-12-2009 23:16 |
|
Blukaap2 |
3-12-2009 23:19 |
 Posts: 9972 |
De 4 van zowel de 4-bak als de 5-bak zijn een 1:1 overbrenging.
De 5 is een 20% overdrive.
De top in de 4 ligt op ~180 als ik nutteloos lang door trek (schakel eerder bij 165/170)
De top in de 5 ligt op ~210, met enig geduld.
Waar zou ie sneller op zitten met hetzelfde vermogen, 210 of 180 ?
Idd, de 180.
Betekent dat dat ie met die 4-bak sneller is ?
Nee, je overbrenging is gewoon te kort.
Kunt idd ook de 4e dr uit slopen, zit ie nog sneller op zn top.
Dit bericht is gewijzigd door Blukaap2 op 3-12-2009 om 23:20 uur.
|
|
Stoere brommers |
|
Joel_koningslust |
3-12-2009 23:22 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
De 4 van zowel de 4-bak als de 5-bak zijn een 1:1 overbrenging.
De 5 is een 20% overdrive.
De top in de 4 ligt op ~180 als ik nutteloos lang door trek (schakel eerder bij 165/170)
De top in de 5 ligt op ~210, met enig geduld.
Waar zou ie sneller op zitten met hetzelfde vermogen, 210 of 180 ?
Idd, de 180.
Betekent dat dat ie met die 4-bak sneller is ?
Nee, je overbrenging is gewoon te kort.
Kunt idd ook de 4e dr uit slopen, zit ie nog sneller op zn top.
Dit bericht is gewijzigd door Blukaap2 op 3-12-2009 om 23:20 uur.
azooooooh... bedankt voor de opheldering
ik wou eerst eigenlijk ook al een 5bak. maar ik kon dr geen vinden voor een mooie prijs. nu liep ik hier tegenaan voor een prikkie, maar die wel dat hij een stuk breder is als mn 4bak. dus maar hopen dat het past
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
senda80cc |
3-12-2009 23:24 |
 Posts: 3434 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]
azooooooh... bedankt voor de opheldering 
ik wou eerst eigenlijk ook al een 5bak. maar ik kon dr geen vinden voor een mooie prijs. nu liep ik hier tegenaan voor een prikkie, maar die wel dat hij een stuk breder is als mn 4bak. dus maar hopen dat het past
als je altijd 80 wegen rijd is een 4 bak prima, ma rijd je af en toe op de snelweg is een 5 bak zeker aan te raden
|
|
Keep on rockin' in a free world |
|
Joel_koningslust |
3-12-2009 23:28 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: senda80cc
[...]
als je altijd 80 wegen rijd is een 4 bak prima, ma rijd je af en toe op de snelweg is een 5 bak zeker aan te raden
de auto zal vooral voor 60/80 wegen buitenaf en industrieterreinen worden. maar als ik die 5bak toch heb liggen bouw ik hem in ook als het wil passen
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
senda80cc |
3-12-2009 23:30 |
 Posts: 3434 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]
de auto zal vooral voor 60/80 wegen buitenaf en industrieterreinen worden. maar als ik die 5bak toch heb liggen bouw ik hem in ook als het wil passen
dat zou ik ook doen. aanpassen is net veel werk.
tunnelbak openslijpen wat breder slaan en stuk tussen lassen boven. anders slaat hij steeds tegen de tunnelbak aan.
ook heb je andere tussenas nodig, en moet je gat van je schakelpook wat aanpassen
|
|
Keep on rockin' in a free world |
|
Joel_koningslust |
3-12-2009 23:37 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: senda80cc
[...]
dat zou ik ook doen. aanpassen is net veel werk.
tunnelbak openslijpen wat breder slaan en stuk tussen lassen boven. anders slaat hij steeds tegen de tunnelbak aan.
ook heb je andere tussenas nodig, en moet je gat van je schakelpook wat aanpassen
tussenas moet ik nog pas laten maken
en de tunnel ziet er nog zonbeetje zo uit... dus dat is het probleem ook niet echt
ik zit enkel met het probleem of ik mn benen straks nog wel kwijt kan en ik nog genoeg plaats heb voor de pedalen enzo
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
koekie - Administrator |
3-12-2009 23:37 |
 Posts: 12588 |
Hoeveel cm moet je as worden?
|
|
Haaks de hoek om! |
|
Joel_koningslust |
3-12-2009 23:43 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koekie
Hoeveel cm moet je as worden?
cardanas of wat bedoel je?
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
mtx-motard |
3-12-2009 23:45 |
 Posts: 14947 |
de 5bak is gewoon 4+1 en niet 5
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|
koekie - Administrator |
3-12-2009 23:48 |
 Posts: 12588 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]
cardanas of wat bedoel je?
Tussenas.. daar had je het over 1 post boven mij
|
|
Haaks de hoek om! |
|
Joel_koningslust |
3-12-2009 23:50 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koekie
[...]
Tussenas.. daar had je het over 1 post boven mij
ik gok een cm'tje of 50 met de 5bak. vierbak iets langer
maar dat pasmaken doe ik toch niet zelf aangezien er een schuifstuk in moet en ik het graag gebalanceerd wil hebben. in baarlo zit er een die ze op maat maakt voor 150 piek
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|