Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Erik 39
Whoo, echt een vet brommertje
. Hoe heb je dat kontje gemaakt?
Thnx

Het kontje heb ik gemaakt van (goed buigbaar) berkentriplex van 3mm dik op een houten frame. Volgende kontjes worden bekleed met 0,5 mm dik berkentriplex, dat buigt stukken beter
Door de hele gallery heen zijn wel foto's te zien van het kontje in de diverse stadia van ontwikkeling. Hij is nog lang niet af iig. Ik moet nog een soort spatbordje bedenken waar de kentekenplaat op kan en waar twee ingebouwde ronde achterlichtjes komen. Het bovenste remlichtje is ook nog niet klaar. Daarna kan de zij-onderkant ook vormgegeven en als kers op de taart komt er nog een soort verstelbaar reetsteuntje bovenop. Ik neem er de tijd voor; dan wordt het mooier wss
Voor het motorische gedeelte: de verse Dellorto 21mm liet de boel steeds verzuipen; ik begon met sproeier 99 achter de 50cc-charmo.
meer dan 7.000 rpm zat er niet in bij beroerd lopen.
De 92 sproeier liet 11.000 rpm toe maar liep net zo beroerd en met tegenzin..
de 88 sproeier liet het blokje tot 14.000 rpm loeien maar geen powerband te bekennen en weer flinke tegenzin om in de toeren te klimmen. In de drie was de 12.000 rpm al niet meer te bereiken.
Ondanks angst voor een vastloper (wat loopt zo'n blokje en soepel en trillingsvrij boven de 12.000 rpm

echt eng gewoon) toch maar een 85 sproeier gemonteerd en kijk: een soort powerbandje tussen de 11.500 en 14.000 rpm

)
Sproeier 84 bracht weinig verbetering maar trok in koude toestand al weer wat beter vanaf de 9.000 rpm en liet in de tweede versnelling de toerenteller zo'n 14.500 rpm aanwijzen.. maar na het opwarmen was alleen in de eerste versnelling de powerband nog te bereiken (met veel geplof en tegenzin).. naja we komen er wel
Vanmiddag ff een 80 sproeier aanschaffen..
De veer ligt nu open onderaan omdat de kuip er niet omheen paste.. ik heb het idee om er toch voor de bescherming maar een bobbel 'omheen' te fixen.. doorzichtig zou wel leuk zijn. Zou een frisdrankfles daar geschikt voor zijn?
Voor een eventuele powerbox zou een flesje ook wel geschikt zijn misschien wat het totaan aantal flessen @ racer op drie zou gaan brengen.. tegen die tijd zal de racer zijn bijnaam krijgen denk ik zo
edit: Gisteren twee sproeiers opgehaald: 80 en 82. Natuurlijk eerst de 82 er ingedraaid maar dat leverde weinig verschil op. Vanavond de 80 maar proberen. De 78 en 75 liggen al klaar..

Zulke kleine maten heb ik nooit gebruikt.
edit: de 80 maar overgeslagen en gelijk de 78 gebruikt: alles iets minder dan met de 82; daarna maar resoluut een 70 er in gedraaid: en toen liep het nog minder allemaal en vooral geen toeren meer willen draaien

alleen met het gas halfdicht kwam 'ie heel langzaamaam wat op toeren maar nog geen 10.000. Toen ff met koffie en peuk nadenken met welke sproeier ongeveer de brom het lekkerst had gelopen en dat was de 85 en de 88. Eerst de 88 er in en: weer wat powerband in de 1 en 2 tot 14.000 rpm en dit keer ook in de 3 tot bijna 13.000 rpm wat een snelheid van 73 km/h opleverde

in geen tijden meer zo hard gereden met de racer

in de 4 kon ik de powerband niet meer bereiken. Halverwege de testrit de gasnaald van de onderste naar de een-na-bovenste stand gedirigeerd maar dat vond het blokje wat minder; de powerband was nu in de 3 net niet meer te bereiken.. Tijdens het rijden en trillen probeerde ik mij voor te stellen wat een snelheid van 80 km/h in de 3 bij 14.000 rpm betekent voor de topsnelheid in de 6 als ik in de 6 ook de 14.000 rpm zou halen en er schiet dan in een flits door mij heen dat de racer nu misschien wat te zwaar vertand is ineens. Kan zoiets door een tune-beurt van de cilinder? Daar heb ik nog niet echt bij stil gestaan..
Toen de 85 er in gedraaid met de gasnaald op dezelfde een-na-bovenste stand en naar huis gereden. Wat minder toerengraag dan met de 88 ( 88 i.c.m. met de gasnaald hoog of met de gasnaald laag). Maar toch ga ik morgen de 85 nog ff proberen met de gasnaald laag.
En nu ga ik eerst pitten.
De 85 geprobeerd met de gasnaald laag en gelijk mijn voortandwiel 12 vervangen door een 11. Nog niet optimaal maar het reed in eerste instantie beter dan die ooit gereden heeft want ook in de vier haalde ik de powerband, maar haalde niet meer dan 13.000 rpm in de 4. Terwijl ik in de 1,2 en 3 nu wel tot de 14.500 rpm kwam. Na een paar keer tot de 14.500 rpm te hebben geloeid, loopt het blokje weer knudde zodat zelfs in de 1 de powerband (ong. 12.000 - 14.500 rpm) bijna niet meer bereden kan worden, het blokje ploft dan weer met een frisse tegenzin. Het kan met de temperatuur te maken hebben ondat het blokje koud veel lekkerder loopt maar toch te traag nog voor wat 'ie zou moeten presteren lijkt mij. Het is alsof ergens steeds de rem op staat.
Na het proberen van alle luchtschroefstanden i.c.m. met de sproeiers 88 en 85, en er voor het gemak even van uit gaande dat decarburateur, cilinder en uitlaat goed zijn, kom ik tot de conclusie dat het de ontsteking is die de prestaties tegenwerkt sinds de hoogtoerige cilinder en de race-expansie-uitlaat in gebruik zijn genomen.
Op 5 augustus de koeling wat verbeterd:
Uitlaatje:
Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 3-8-2006 om 12:32 uur.
Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 4-8-2006 om 4:10 uur.
Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 7-8-2006 om 0:59 uur.
Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 7-8-2006 om 15:29 uur.