Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 895 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Oude brommer/motor weer rijdend maken
Geschreven door PlaceR
Geplaatst op 4-12-2003 13:06
Categorie Algemeen

Stel je koopt een oude brommer/motor (2takt) en deze heeft een aantal jaren stigestaan of tenminste niet gelopen.
Dan zul je toch een aantal dingen moeten doen voordat je er weer mee kunt rijden.
En omdat er vaak naar een lijstje hiervoor gevraagd leek het me een leuk plan er hier 1 te maken. Deze is voor wat je motorisch ff moet nakijken en fixen.

Motorisch:
Ook motorisch moet je een hoop dingen even doen voordat je weer kunt starten, Je kunt ook wel starten zonder er iets aan te doen maar grote kans dat je dan iets de soep in draait.

Benodigdheden:
  • mengsmering of nieuwe benzine
  • nieuwe bouggie
  • nieuwe pakkingset
  • 2takt olie
  • een hoop gereedschap

    Het is denk ik het makkelijkste om even je blok eronderuit te halen, omdat je toch een hoop moet doen is het fijner als je er goed bijkan. Je kunt het er ook gewoon onder laten zitten.

    Begin bij het begin.

    1.
    Schroef je uitlaat eraf. Buitenkant even schoonmaken desnoods uistoken. (uitstoken van de uitlaat is een andere FAQ voor)

    2.
    Je luchtfilter schoonmaken. Schroef hem eraf en maak alles netjes schoon met (stromend) water en eventueel een sopje. Spoel je luchtfilterschuimding goed uit. Als hij versleten is vervang hem dan liever even. Doe hierna wat 2 takt olie erop, dit filtert rotzooi uit de aangezogen lucht. Zorg er wel voor dat niet heel je schuimding doordrekt is.

    3.
    De carb netjes cleanen. Schroef hem netjes even helemaal uit elkaar. Spoel alles uit onder de kraan.
    (een tip: Pleur hem als alles eruit is geschroeft en je nergens losse dingetjes meer hebt even een rondje mee in je vaatwasser word hij brandschoon. Pas wel op voor over-de-zeik-gaande-ouders)
    Kijk of alles nog netjes is en blaas met comprossor of je mond even je sproeiers en alles door. zet hem daarna weer netjes in elkaar.

    4.
    Schroef het membraan er even af en controleer op gebogen platen en kijk of er nergens geen kleine scheurtjes inzitten of hapjes uitzijn. ff afspoele onder de kraan is ook makkelijk.

    5.
    De cilinder er even afschroeven kan weinig kwaad en hoe je hem vervangt staat hier ook een FAQ over:
  • Motor gerelateerd: Cilinder verwisselen?
  • Motor gerelateerd: Cilinder verwisselen LC

    Eigenlijk wijst het zichzelf allemaal.
    Haal de cilinder er rustig met BELEID af en forceer niets.

    Bekijk de binnenkant goed als hij eraf is. kijk naar diepe krassen of slijtplekken desnoods als je het niet vertrouwd laat hem honen. Haal ook even de zuiger van de drijfstang af. Bekijk deze ook goed op krassen en slijtplekken.
    Haal de zuigerveren even van de zuiger af en doe ze in je cillinder als de slotjes netjes bij elkaar komen is hij nog goed doen ze dit niet haal dan even of een nieuwe zuiger of nieuwe zuigerveren.
    Voel even aan je drijfstang of je hem ten opzichte van de krukas in verticale richting kan bewegen. Dit wijst op een kapotte big end en dan heb je nieuwe krukas nodig.
    het is slim je carter even door te spoelen. dit doe je door wat benzine (liefst mengsmering) in je cartergat te gieten en er weer (door je blok ondersteboven te houden) uit te laten lopen. Herhaal dit een aantal keer. Het helpt tevens ook je soms beetje uitgedroogde keerringen beetje te bevochtingen.
    Het is slim om even een nieuwe voetpakking erop te zetten
    monteer de zuiger terug op de drijfstang (check ff je naaldlager offie niet gaar is) en pak desnoods nieuwe circlipjes.
    smeer de cillinder aan de binnenkant met je vingers grof in met 2takt-olie. en schuif hem over de zuiger. dan een nieuwe koppakking en de kop erop. en werk het geheel af.
    monteer alles weer netjes met het liefst nieuwe pakkingen.

    6.
    Flex de hele handel weer in elkaar en zorg dat alles goed zit (pas op voor valse lucht) nogmaals pak het liefste nieuwe pakkingen dit voorkomt gezeik met valse lucht

    7.
    Het verversen van de blokolie.
    Draai de bout aan de onderkant van je blok eruit en laat alles eruit lopen in een bak/tijl/je zusjes mond whatever.
    draai de dop er aan de bovenkant ook af.
    Giet terwijl de bout eronder nog af is mengsmering in je blok (via gat waar je normaal blokolie mee vult) doe dit net zolang tot er geen troep meer onder mee uit komt.
    Soms is het slim de bout onderin even terug te draaien en volgieten. Dan even schudden en dan weer aftappen. als je denkt dat het schoon genoeg is daarbinnen. De juist olie weer erin in de juiste hoeveelheid.

    Als het goed is is je blok nu weer goed en klaar om te lopen.

    Nu de rest van je brommer nog. maar dat komt in de volgende FAQ
  • Pagina 1 van 1
    Spring naar pagina: 1
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    KaWaReZ 6-12-2003 13:20 Print reply

    Posts: 20582
    3.
    De carb netjes cleanen. Schroef hem netjes even helemaal uit elkaar. Spoel alles uit onder de kraan.
    (een tip: Pleur hem als alles eruit is geschroeft en je nergens losse dingetjes meer hebt even een rondje mee in je vaatwasser word hij brandschoon. Pas wel op voor over-de-zeik-gaande-ouders)
    Kijk of alles nog netjes is en blaas met comprossor of je mond even je sproeiers en alles door. zet hem daarna weer netjes in elkaar.


    In diesel of wasbenzine daarna... of daarmee schoonmake... water kan een corrosiereactie op laten treden.. en met compressielucht krijg je em ook niet 100% droog.. dus er blijft wel wa water achter.. en niet iedereen heeft een comprtessor

    (desnoods een fohn gebruiken )

     
    ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
    Pistonpen Paultje 6-12-2003 13:21 Print reply

    Posts: 8678
    Dat cleanen met water lijkt me alleen niet zo slim idee...Liever benzine

     
    Ralf 6-12-2003 13:21 Print reply

    Posts: 9073
    Daarom hebben ze remmen/carburateur reiniger uitgevonden, dat is binnen enkele minuten compleet verdampt.
     
    AR50tekoop 6-12-2003 16:42 Print reply
    Posts: 77
    Als het blok niet is volgegoten met olie,dan zou ik toch de boel effe openhalen.
    Naaldlager is vaak niet goed meer,en de rest van de zooi vertrouw ik ook niet meer zo.
     
    KaWaReZ 6-12-2003 16:45 Print reply

    Posts: 20582
    voor de rest goeie faq... maar zoals ge ziet verbeteringen

    blokolie wordt welles grijs spul met water...
    (Die kawa van jou had dat .... toen ik em ope maakte )

    nu ligtie helemaal geordend in kasten in mn kelder
     
    ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
    AR50tekoop 6-12-2003 16:55 Print reply
    Posts: 77
    Ik heb hem gezien op brommerforum met foto in de aanhanger.
    Grappig dat je de gegraveerde naam op de cilinder opmerkte.
    Dat is de naam van een maatje van me.
    Hij heet Andr? Karsten en was Nederlands Kampioen in de EXPI-klasse bij SOBW.
    Kijk maar een bij www.sobw.nl
    Er is ook een artikel over hem geschreven in de "MotorEmotion" en hij wordt gesponserd door "De Jager" in Lutjewinkel.
    Is het blok voor de rest bruikbaar?(hoe was het met de lagers?)
     
    KaWaReZ 6-12-2003 17:06 Print reply

    Posts: 20582
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: AR50tekoop

    Ik heb hem gezien op brommerforum met foto in de aanhanger.
    Grappig dat je de gegraveerde naam op de cilinder opmerkte.
    Dat is de naam van een maatje van me.
    Hij heet Andr? Karsten en was Nederlands Kampioen in de EXPI-klasse bij SOBW.
    Kijk maar een bij www.sobw.nl
    Er is ook een artikel over hem geschreven in de "MotorEmotion" en hij wordt gesponserd door "De Jager" in Lutjewinkel.
    Is het blok voor de rest bruikbaar?(hoe was het met de lagers?)


    tzag er allemaal nog wel goed uit

    (die 50tjoent hebbik ook nog liggen ... kzit te w88 tot deze cil de geest geeft... (heb er teveel aan besteed om "zomaar" ff een andere op te zetten... )
    en wat mn versnellingen betrof... nadattik een schuiver had gemaakt schakelde die beter....
    erges int blok is wss wat gere-organiseerd.. en van zn 5 naar 6 deedie weer prima

    blok hou ik voorlopig nog ff dicht...
    je stuur zit er nu deels bij mij op, T-stuk, standaard, en nog wa zooi

    da spruitstuk bennik onwijs blij mee.. (hoef ik er zelf geen te maken).. komt binnekort een 20 mik op.


    damn.. jij heb goeie maatjes
     
    ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
    AR50tekoop 6-12-2003 17:19 Print reply
    Posts: 77
    Ander maatje van me heeft de brommersprint in Jubbega een keer gewonnen een paar jaar terug.
    En andere maatjes van mij,zaten een paar keer daar h??l dicht bij.
    Maar die jongens van "Van Schie" hebben gewoon mooi spul,en gaan vreselijk hard.

    Effe een raceuitslag van Andr?:

    http://www.sobw.nl/u...n2003/Arkel/expi.htm
     
    Rubn 7-12-2003 11:11 Print reply

    Posts: 618
    Kan kwaad als je horizontale speilng hebt op je drijfstang ?
     
    Live to Ride, Ride to Live !!!
    Ralf 7-12-2003 11:12 Print reply

    Posts: 9073
    Nee, wel als je dat niet hebt.

    je bedoelt btw speling over de lengte van de as neem ik aan, zijwaarts dus?
     
    KaWaReZ 7-12-2003 12:54 Print reply

    Posts: 20582
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: AR50tekoop

    Ander maatje van me heeft de brommersprint in Jubbega een keer gewonnen een paar jaar terug.
    En andere maatjes van mij,zaten een paar keer daar h??l dicht bij.
    Maar die jongens van "Van Schie" hebben gewoon mooi spul,en gaan vreselijk hard.

    Effe een raceuitslag van Andr?:

    http://www.sobw.nl/u...n2003/Arkel/expi.htm



    Hij heeft tog niet met die AR staan racen hoop ik

    ---

    kga serieus een paar keer kijke bij zon SOBW wedstrijd

    Dit bericht is ge-edit door nick op 7-12-2003 13:16
     
    ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
    AR50tekoop 7-12-2003 15:44 Print reply
    Posts: 77
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ

    [...]


    Hij heeft tog niet met die AR staan racen hoop ik

    ---

    kga serieus een paar keer kijke bij zon SOBW wedstrijd

    Dit bericht is ge-edit door nick op 7-12-2003 13:16

    Hij is eerst van een maatje van me geweest toen die 16 werd,die heeft hem later verkocht aan een ander maatje van me en die heeft hem laten tunen door Andr? Karsten.
    Die jongen heeft Andr? Breed.
    De eigenaar voor Andr? Breed is Bas Koster,en daarvoor was het weer een andere gozer hier uit het dorp.
    Voordat Andr? de brommer had,was ie compleet standaard.
    Hij is nieuw verkocht door HZ in Hoorn.
    Volgens mij loopt ie kogelhard als ie goed is gemaakt.
    Zelfs toen ie niet lekker meer liep,toen liep ie nog 75.

    Jubbega is geen race maar een sprint.
    Zo snel mogelijk optrekken over 150m met offici?le tijdwaarneming.
    De SOBW waar Karsten in rijdt is wel racen.

    Effe wat foto's van Jubbega.
    http://home.planet.n...s/jubbega/2003/album

    En de tijden natuurlijk!
    http://www.brommersp....nl/html/70cc_03.htm

    http://home.wxs.nl/~ribbens/70_cc3.htm
    http://home.wxs.nl/~ribbens/70_cc.htm

    De namen die van ons meededen:
    Sam Vlaar
    Frans Rijnsburger ("FF Snark" en "Snark R"als alter ego)
    Luke Vlaar
    Andr? Breed
    Jeroen Koenis
    Klaas van Stralen
    Martin de jong
    etc etc

    Dit bericht is ge-edit door AR50tekoop op 7-12-2003 16:02

    Dit bericht is ge-edit door AR50tekoop op 7-12-2003 16:03
     
    chriss 7-12-2003 15:59 Print reply
    Posts: 1859
    pff luchtfilter in wasbenzine of benzine zuivermaken en droog terugzetten, blok doorspoelen met benzine/mengsmering zou ik ook niet doen....

    eerder warm laten lopen en dan af tappen en gewoon nieuwe olie er in....
     
    gonzales 7-12-2003 16:43 Print reply

    Posts: 1319
    wat ik zou zeggen voor demontage eerst alle bouen inspuiten met kruipolie . echt alles voorkomt veel heibel met afkraken en moeren overdraaien .en ook gaat alles dan soepeler verscheen

     
    burn your rubber not your soul
    jeroen 8-12-2003 10:05 Print reply

    Posts: 15066
    Lange verhalen..

    Kering kan ook uitdrogen enzo..hard worden..stuk gaan.
     
    SuzukiMARC 17-4-2004 10:39 Print reply

    Posts: 3023
    kabels goed nakijken.. en goed smeren..
    binnenbanden goed nakijken of ie poreus is geworden..
    ketting: een nieuwe of goed smeren en weer beweegbaar maken
    gewoon alle vloeistoffen vernieuwen.. ook koelvloeistof
    is het een motor of brommer waar geen of moeilijk pakkingen voor zijn te krijgen. en de cilinder vertoont goede compressie en de motor liep voordat ie de schuur (of ergens anders)in is gegaan goed... de cilinder er gewoon op laten zitten dus!



     
    tsx kopen? [url]http://www.brommerforum.nl/sales/detail/9568[/url]
    Almer 15-10-2005 22:22 Print reply

    Posts: 3325
    Quote:
    7.
    Het verversen van de blokolie.
    Draai de bout aan de onderkant van je blok eruit en laat alles eruit lopen in een bak/tijl/je zusjes mond whatever.



    probeer liever eerst of ie wil lopen, draai hem warm en draai dan je bout eruit dan loopt de olie veel makkelijker doordat het dunner is en hoef je ook niet na te spoelen met benzine, beter laat hem gewoon een nacht staan leegdruppen en onthoud: de meeste rotzooi zit in het laatste beetje olie!
     
    Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
    KaWaReZ 15-10-2005 22:50 Print reply

    Posts: 20582
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Kreidlerholle
    [...]


    probeer liever eerst of ie wil lopen, draai hem warm en draai dan je bout eruit dan loopt de olie veel makkelijker doordat het dunner is en hoef je ook niet na te spoelen met benzine, beter laat hem gewoon een nacht staan leegdruppen en onthoud: de meeste rotzooi zit in het laatste beetje olie!


    en daarom je motor laten draaien zodat de rotzooi overal in gaat zitten (als het allemaal al is bezonken enz... )

    bout losdraaien, uitlaten lopen, bout dicht, gooi dr n halve liter benzine in, ga lekker de vering testen, bout weer los. (als je egt alles eruit wil hebben), nieuwe olie dr in.




     
    ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
    Hurricane 22-1-2006 15:45 Print reply

    Posts: 275
    ik weet niet of het al gezegt is maar de ontsteking nakijken

    Dit bericht is gewijzigd door Hurricane op 22-1-2006 om 15:45 uur.
     
    Uncatchable 14-11-2008 7:52 Print reply

    Posts: 538
    deze faq is NUTTIG
     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 1
    Spring naar pagina: 1

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved