Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 759 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Uitleg koelvloeistof
Geschreven door SIWWN
Geplaatst op 6-10-2003 23:40
Categorie Motor gerelateerd

Koelvloeistof transorteerd de wamte van het motorblok naar de radiateur.
Aan koelvloeistoffen worden verschillende eisen gesteld namelijk:

- Gemakkelijk warmte opnemen en afgeven.
- Niet bevriezen
- Hoog kookunt
- Beschermen tegen corrosie
- Niet agressief (De KVS mag het materiaal van pakkingen,slangen en dergelijke niet aantasten)
- Niet schuimen (Schuim is vloeistof met lucht. Lucht is samendrukbaar. Als KVS schuimt, kan de pomp het niet verpompen)

Water kan goed warmte transporteren en is goedkoop. Water heeft ook nadelen namelijk:

- Water bevriest bij 0 graden Celcius (Daarbij zet water ongeveer 9% uit. Als het water bevriest dan kan het motorblok scheuren)
- Water bevat zouten (Daardoor ontstaat corrosie)
- Water bevat kalkverbindingen (Kalkverbindingen veroorzaken ketelsteen. Ketelsteen kan vertoppingen van de radiator veroorzaken.

Om bovengenoemde redenen wordt er geen water als koelmiddel gebruikt, maar koelvloeistof.
Koelvloeistof bestaat uit:

- Gedemineraliseerd water
- Een stolpuntverlager
- Een anti-corrosie toevoeging
- Een anti-schuim toevoeging
- Kleurstof

Antivries

Er is ook antivries verkrijgbaar. Antivries bevat alle genoemde stoffen, behalve gedemineraliseerd water.
Antivries wordt aan het koelwater toegevoegd om het stolpunt te verlagen.
Antivries geeft meestal minder bescherming tegen corrosie dan koelvloeistof.

Anti-corrosie toevoegingen

Deze worden toegevoegd om corrosie in het koelsysteem tegen te gaan.
Een belangrijke vorm van corrosie is galvanische corrosie.
Galvanische corrosie ontstaat doordat er in het koelsysteem verschillende materialen zijn verwerkt.
Denk hierbij aan gietijzer,staal,alluminium,koper en messing.
Via de koelvloeistof tasten deze materialen elkaar aan.
Galvanische corrosie treedt vooral op bij de materiaalcombinatie gietijzer/alluminium.
Er zetten zich dan ijzerdeeltjes af op het alluminium.
De alluminiumlegering wordt daardoor plaatselijk aangetast.

Na een bepaalde tijd (circa 2 jaar) zijn de anti-corrosie toevoegingen uitgewerkt.
Koelvloeistoffen moeten daarom periodiek worden vervangen.
Niet alle koelvloeistoffen hoeven om de 2 jaar vernieuwd te worden, er bestaan ook koelvloeistoffen die de hele levensduur van de motor meegaat.
De werking van de anti-corrosie toevoegingen nemen snel af wanneer de koelvloeistof in aanraking komt met uitlaatgassen. (bv met een lekke koppaking)


Gooi koelvloeistof nooit in het riool tenzij je biologisch afbreekbare koelvloeistof hebt

Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

jasper1457 7-9-2009 19:11 Print reply

Posts: 122
wat voor koelstof moet je gebruiken?
misschien domme vraag.:$
 
- Han - 7-9-2009 19:13 Print reply

Posts: 9667
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jasper1457
wat voor koelstof moet je gebruiken?
misschien domme vraag.:$


dat maakt niet uit. Gewoon een fles kopen waar koelvloeistof op staat.
 
<10.000 posts
Niek de Wildt 7-9-2009 19:26 Print reply
Posts: 7168
Ik mis een stukje over KVS icm silicium/magnesium carters.
 
koetjeboe91 7-9-2009 19:33 Print reply

Posts: 2096
nog een toevoeging. als je longlife mengt met een andere koelvloeistof dan krijg je vlokken. waardoor de koeling in gevaar komt.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could&#65279; drop that hard.
joop2 24-8-2024 2:25 Print reply
Posts: 133
voor de honda schakelbrommers en honda scooters is de juiste koelvloeistof "Honda Type 2".

kun je geen honda type 2 koelvloeistof vinden dan kun je elk ander merk gebruiken waar op de fles staat dat het aan de specificaties van honda voldoet.

het verschil met andere koelvloeistoffen is dat de koelvloeistof voor honda silicaat vrij moet zijn van het type POAT.

de kleur van de koelvloeistof zegt niets over de soort.

honda type 2 koelvloeistof hoeft niet met water verdund te worden, er hoeft geen antivries aan toegevoegd te worden en het mag niet met andere koelvloeistoffen gemengd worden.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved