Hier dus de foto?s en de uitleg hoe het maken van een dubbel werkende demper zoals mijn brom heeft.
Benodigtheden materiaal :
1. 1 Stuurstang van een Rollator (of zelf buigen).
2. 1 Tussenstuk van een Honda MTX uitlaat (het bocht pijpje tussen de demper en de uitlaat).
3. 1 Uitlaat afdicht rubber.
4. 1 Demper, of 2 dempers als je er al niet 1 had
5. 1 Stukje plaatstaal
6. 1 Sluitplaat M8
7. Spuitbus hittebestendige verf
8. Materiaal om de demper vast te zetten
Hoe ga je te werk :
1. Verwijder de Olietank (het enigste wat je voor deze truuk moet overhebben is voortaan zelf mengen)
2. Schuif het MTX pijpje op de rollator stuurstang en ga goed uitmeten waar je de uitlaat moet inslijpen (houd rekening met je onder achterspatbord dat de buisen er niet tegen aan komen want dan smelt de boel).
3. Zaag het MTX pijpje af op de juiste lengte en de rollator stuurstang ook (dat heb je opgemeten), let er wel op dat je niet de verkeerde kant afzaagt van het MTX pijpje want er zit een verdikking op het pijpje waar je je rollator stuurstang in schuift, die kant heb je dus nodig.
4. Haal een plakje uit je uitlaat met de slijptol (dat heb je opgemeten)
5. Las het MTX pijpje op de uitlaat.
6. Schuif de rollator stuurstang op de MTX pijp met het uitlaatrubber er omheen.
7. Maak nu met het stukje plaatstaal een 2de ophangpunt voor je demper dus gewoon het ophangpunt wat rechts zit ook aan de linkerkant maken met lasapperaat (om de beugel vast te lassen), slijptol (om de beugel mooi af te werken zodat die het zelfde is als het Ori ophangpunt)en boormachine (voor het gaatje in de beugel waar je je demper op vastmaakt).
8. schuif nu de demper op de rollator stuurstang en maak de demper vast op het ophangpunt wat je bij het vorige punt gemaakt hebt.
9. Slijp nu een gleuf in je uitlaat in het verlengde van je MTX pijpje zodat de luchtstroom er goed door loopt.
10. plaats de M8 ring in de gleuf niet verder dan voor de helft, las de M8 ring vast en slijp de restanten mooi weg.
11. Spuit al het blanke metaal met Hittebestendige verf.
Klaarrrr, gefeliciteerd je hebt nu 2 dempers waaruit uit elke demper evenveel gassen komen en het is makkelijk demontabel voor als je uitlaat er eens afmoet.
P.S. Dit kost je absoluut geen vermogen en het ziet er nog leuk uit ook.
Hier zie je hoe de boel in verbinding staat.
Hier zie je het afdichtrubber op de MTX pijp en de rollator pijp zitten.
Hier zie je de verbinding van de MTX pijp met de uitlaat en als je goed kijkt zie je ook een las aan de buitenkant zitten waar het sluitplaatje M8 in zit.
P.S. deze Faq is bedoelt voor een TSX maar als je zelf ff meedenkt is het voor elke brom te maken.
Serieus, Ziet er te locht uit.. Grote dempers alleen maar mooier
Ga ik ook doen bij de mijne als hij klaar is.. Moest toch nog een nieuwe demper hebben kan ik er gelijk 2 halen
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Skillzone TSX
HEeeft iemand foto's liggen hoe jij het heb gedaan bij je tsx. Ik wil het ook gaan proberen alleen snap de foto's niet helmaal van de faq
heb ook gedaan, alleen andere manier, foto's staan wel in mn gallerij
ziet er veel makkelijker uit werkt het wel precies het zelfde??? en mocht het me niet lukken dan kan ik toch gewoon op de plek waar ik me uitlaat heb opengesneden een stukje metaal op lassen en dan doet ie het toch weer zoals voorheen?
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Skillzone TSX
ziet er veel makkelijker uit werkt het wel precies het zelfde??? en mocht het me niet lukken dan kan ik toch gewoon op de plek waar ik me uitlaat heb opengesneden een stukje metaal op lassen en dan doet ie het toch weer zoals voorheen?
heb in de uitlaat niks lopen zagen alle onderdelen zijn een stuk verwarmingsleiding, koperen kniestukjes die er op passen en een messing t-stuk. in de knie stukjes en het messing t-stuk heb ik 4 zaag sneden in gemaak die je dan met slangklem vast klemt op de verwarmingsbuis(is praktisch zelfde buitendia als de uitlaat )
owja, je demper komt wel een stukje verder naar achter te liggen, bij mij kwam ie tegen het achterspatbord aan, niks aan kapot gegaan hoor
Dit bericht is gewijzigd door tsx-elite op 18-1-2012 om 18:35 uur.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Skillzone TSX
Dus er kwam geen rook uit de 2e demper ??? of begrijp ik het niet goed XD
kwam geen rook uit nee, kon er maar een demper op krijgen dus de andere lag op de werkbank:P ik zal proberen of ik een fototje kan maken van de verschillende onderdelen
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Skillzone TSX
ooh wacht volgens mij heb je op het uiteinde van de uitlaat de t splitsing gedaan en gwn je demper er bij gedaan ???
kan ook nog ja:P als je wilt kun je er ook twee mee onder elkaar maken, moet je alleen het stukje tussen het koperen knietje en het T-stuk korter maken en dat naar beneden draaien