Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 647 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Koppelingsplaten vervangen
Geschreven door Hier_ben_ik
Geplaatst op 5-5-2003 21:58
Categorie Motor gerelateerd

Bijna iedereen op het forum vind het "normaal" dat iedereen weet hoe hij zijn koppelingsplaten kan vervangen. Maar omdat ik weet dat het voor iedereen de eerste keer moet zijn en sommige mensen niet graag een topic openen over hoe en wat, heb ik om te beginnen alvast een Koppelingsplaten-vervang-faq gemaakt.


Om te beginnen moeten we zorgen dat we alle spullen hebben die we nodig hebben:
- 3 of 4 nieuwe koppelingsplaten, bij voorkeur ORIGINELE HONDA?, (50blok: 3, 80blok: 4) die je van te voren al op z'n minst een paar uur in karterolie hebt gelegd om ze als het ware "vol te laten trekken" met olie. Dit voorkomt dat je platen meteen verbranden als je net je koppelingsplaten vervangen hebt en wegrijd.
- Nieuwe koppelingsdekselpakking (en eventueel een tube vloeibare pakking),
- Een klein doppendoosje, of bij gebrek daaraan: pijpsleutel 8 en een sleuteltje 10.


Hieronder zie je m'n ingeweekte koppelingsplaten in een litermaat.


Hierna is het het makkelijkste om je brommer ergens neer te zetten waar je hem later plat kunt leggen, dit voorkomt dat je je olie af hoeft te tappen, want koppelingsplaten vervangen zonder olie af te tappen enzo is goed te doen.


Begin, bij watergekoelde brommers, eerst met de koelvloeistof eruit te laten lopen.






Neem daarna de remmereiniger ter hand om je blok aan de buitenkant wat schoon te maken zodat er niet meteen een hoop zand in flikkert als je je koppelingsdeksel los haalt.




Haal daarna bij voorkeur je rempedaal eraf, en als dit niet gaat of als je dat te veel werk vind (zoals ik) dan haal je alleen ff je remstang los, zodat je rempedaal naar beneden geduwd kan worden en je koppelingsdeksel van je blok af kan.


Daarna leg je je brommer voorzichtig neer en draai je alle boutjes uit je koppelingsdeksel.


Zo ligt alles er dan ongeveer bij:


Haal hierna je koppelingsdeksel er af, haal eventuele vloeibare pakking en papiere pakking van je carterdelen af zodat deze niet in je blok kunnen vallen.


Hierna beginnen we met de 4 (M6, dop 10) boutjes van je koppeling los te draaien. Je hoeft hier meestal niet perse je koppelingshuis voor te blokkeren, maar kun je gewoon je koppelingshuis zo zetten dat je dmv je compressie genoeg "tegenkracht" hebt om ze los te draaien. Als dit niet kan dan stop je ff een schroevendraaier ofzo tussen je krukastandwiel en koppelingshuis.




Als je dat ijzere plaatje er af haalt zie je 4 veren zitten, deze pak je er ook af en leg je bij de rest van je spullen in je koppelingsdeksel. (Als je alles vanuit je blok in je koppelingsdeksel legt voorkom je dat het vies wordt (zand) en hoef je niets schoon te maken voordat je het weer terugstopt ;))




Hierna haal je het borgclipje van je primaire as af en haal je het aluminium ding uit het midden van je koppeling omhoog.


Hierna kunnen we de koppelingsplaten eruit pakken. Als je goed kijkt zie je dat er om-en-om een beklede/ijzere plaat zit. Let hier op bij het in elkaar zetten van je koppeling!!




Begin onderaan met een beklede plaat in je koppeling te leggen. Daarna een ijzere plaat, dan weer een beklede enz enz.




Hier zitten alle 4 de koppelingsplaten weer in het koppelingshuis.


Daarna stop je het binnenste weer in je koppeling. Het kan zijn dat het niet meteen goed naar beneden valt, je moet dan even wat aan dat ding draaien zodat de uitstulpingen van je ijzeren platen goed in dat ding vallen. Vergeet niet om het borgclipje weer terug te doen!!


Hierna zet je de veren weer in je koppeling en draai je de bouten weer (kruislings) aan.
Daarna doe je wat vloeibare pakking op het carter, het is in principe niet echt nodig als je toch een papieren pakking gebruikt maar het is veel makkelijker omdat de papiere pakking zo veel beter op zijn plaats blijft liggen met het in elkaar zetten van je blok. Daarna leg je de papieren pakking er op (beetje aanduwen hier en daar).
Hier zie je nog een filmpje hoe je goed vloeibare pakking aan kunt brengen: Vloeibare pakking aanbrengen






Zet daarna je kickstarteras weer terug indien deze los geschoten is, let erop dat ook het ringetje wat ONDER het grootste (onderste) tandwiel zit goed op zijn plaats zit, als dit niet is kan dit namelijk door je hele blok gaan liggen vliegen met alle gevolgen van dien.


Daarna moet je niet vergeten om het koppelingsdrukstifje weer terug in je koppelingsdeksel te douwen, anders kun je niet koppelen ;)




Doe dan je koppelingsdeksel weer op je blok, maar draai nog niets vast. Probeer eerst ff je koppeling te testen, het komt namelijk nogal eens ooit voor dat dat koppelingsdrukstifje uit je koppelingsdeksel valt. Als dit goed zit kun je je boutjes weer terugdraaien en je rempedaal/remstang vastzetten.


Hierna niet vergeten je koelvloeistof weer terug te gieten en je bent klaar.


?2003 by Alwin (Hier_ben_ik) voor Brommerforum.nl

Pagina 6 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

JB1 6-5-2011 16:41 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MeMeBot
wow die Dijkman heeft inderdaad veel en mooie prijzen!
Daar ga ik dan ook die koppeling bestellen van de week, goedkoper dan bij Motoimport, en die gasten zijn met vakantie ofzo dus tot 15 mei ofzo versturen ze niets volgens hun website.


Wel originele Honda platen he!!
Ook originele tussenplaten en veren!

Die DMP zooi is troep.

En zeker een 1-2uur laten inweken in olie
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
MeMeBot 6-5-2011 17:01 Print reply
Posts: 251
Aah okee, dan pas ik mijn lijstje nog even aan, ik had die verstevigde veren erop gezet, als jij zegt dat ik beter de originele kan halen dan streep ik die andere ff door.
Inweken in olie zag ik in de FAQ ook al voorbij komen inderdaad, ga ik er ook bij zetten want ik ken mezelf... Vergeet nogal eens iets
 
What makes you think it's the way you think it is?

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 6 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved