Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 860 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Koppelingsplaten vervangen
Geschreven door Hier_ben_ik
Geplaatst op 5-5-2003 21:58
Categorie Motor gerelateerd

Bijna iedereen op het forum vind het "normaal" dat iedereen weet hoe hij zijn koppelingsplaten kan vervangen. Maar omdat ik weet dat het voor iedereen de eerste keer moet zijn en sommige mensen niet graag een topic openen over hoe en wat, heb ik om te beginnen alvast een Koppelingsplaten-vervang-faq gemaakt.


Om te beginnen moeten we zorgen dat we alle spullen hebben die we nodig hebben:
- 3 of 4 nieuwe koppelingsplaten, bij voorkeur ORIGINELE HONDA?, (50blok: 3, 80blok: 4) die je van te voren al op z'n minst een paar uur in karterolie hebt gelegd om ze als het ware "vol te laten trekken" met olie. Dit voorkomt dat je platen meteen verbranden als je net je koppelingsplaten vervangen hebt en wegrijd.
- Nieuwe koppelingsdekselpakking (en eventueel een tube vloeibare pakking),
- Een klein doppendoosje, of bij gebrek daaraan: pijpsleutel 8 en een sleuteltje 10.


Hieronder zie je m'n ingeweekte koppelingsplaten in een litermaat.


Hierna is het het makkelijkste om je brommer ergens neer te zetten waar je hem later plat kunt leggen, dit voorkomt dat je je olie af hoeft te tappen, want koppelingsplaten vervangen zonder olie af te tappen enzo is goed te doen.


Begin, bij watergekoelde brommers, eerst met de koelvloeistof eruit te laten lopen.






Neem daarna de remmereiniger ter hand om je blok aan de buitenkant wat schoon te maken zodat er niet meteen een hoop zand in flikkert als je je koppelingsdeksel los haalt.




Haal daarna bij voorkeur je rempedaal eraf, en als dit niet gaat of als je dat te veel werk vind (zoals ik) dan haal je alleen ff je remstang los, zodat je rempedaal naar beneden geduwd kan worden en je koppelingsdeksel van je blok af kan.


Daarna leg je je brommer voorzichtig neer en draai je alle boutjes uit je koppelingsdeksel.


Zo ligt alles er dan ongeveer bij:


Haal hierna je koppelingsdeksel er af, haal eventuele vloeibare pakking en papiere pakking van je carterdelen af zodat deze niet in je blok kunnen vallen.


Hierna beginnen we met de 4 (M6, dop 10) boutjes van je koppeling los te draaien. Je hoeft hier meestal niet perse je koppelingshuis voor te blokkeren, maar kun je gewoon je koppelingshuis zo zetten dat je dmv je compressie genoeg "tegenkracht" hebt om ze los te draaien. Als dit niet kan dan stop je ff een schroevendraaier ofzo tussen je krukastandwiel en koppelingshuis.




Als je dat ijzere plaatje er af haalt zie je 4 veren zitten, deze pak je er ook af en leg je bij de rest van je spullen in je koppelingsdeksel. (Als je alles vanuit je blok in je koppelingsdeksel legt voorkom je dat het vies wordt (zand) en hoef je niets schoon te maken voordat je het weer terugstopt ;))




Hierna haal je het borgclipje van je primaire as af en haal je het aluminium ding uit het midden van je koppeling omhoog.


Hierna kunnen we de koppelingsplaten eruit pakken. Als je goed kijkt zie je dat er om-en-om een beklede/ijzere plaat zit. Let hier op bij het in elkaar zetten van je koppeling!!




Begin onderaan met een beklede plaat in je koppeling te leggen. Daarna een ijzere plaat, dan weer een beklede enz enz.




Hier zitten alle 4 de koppelingsplaten weer in het koppelingshuis.


Daarna stop je het binnenste weer in je koppeling. Het kan zijn dat het niet meteen goed naar beneden valt, je moet dan even wat aan dat ding draaien zodat de uitstulpingen van je ijzeren platen goed in dat ding vallen. Vergeet niet om het borgclipje weer terug te doen!!


Hierna zet je de veren weer in je koppeling en draai je de bouten weer (kruislings) aan.
Daarna doe je wat vloeibare pakking op het carter, het is in principe niet echt nodig als je toch een papieren pakking gebruikt maar het is veel makkelijker omdat de papiere pakking zo veel beter op zijn plaats blijft liggen met het in elkaar zetten van je blok. Daarna leg je de papieren pakking er op (beetje aanduwen hier en daar).
Hier zie je nog een filmpje hoe je goed vloeibare pakking aan kunt brengen: Vloeibare pakking aanbrengen






Zet daarna je kickstarteras weer terug indien deze los geschoten is, let erop dat ook het ringetje wat ONDER het grootste (onderste) tandwiel zit goed op zijn plaats zit, als dit niet is kan dit namelijk door je hele blok gaan liggen vliegen met alle gevolgen van dien.


Daarna moet je niet vergeten om het koppelingsdrukstifje weer terug in je koppelingsdeksel te douwen, anders kun je niet koppelen ;)




Doe dan je koppelingsdeksel weer op je blok, maar draai nog niets vast. Probeer eerst ff je koppeling te testen, het komt namelijk nogal eens ooit voor dat dat koppelingsdrukstifje uit je koppelingsdeksel valt. Als dit goed zit kun je je boutjes weer terugdraaien en je rempedaal/remstang vastzetten.


Hierna niet vergeten je koelvloeistof weer terug te gieten en je bent klaar.


?2003 by Alwin (Hier_ben_ik) voor Brommerforum.nl

Pagina 5 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Derbi-Olaf 16-9-2008 21:32 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: apriliarx50
ey ik snap het allemaal wel maar om de hoeveel km moet je dit ongeveer doen.
en wat voor olie doe je weer in je blok als je de olie er uit laat lopen?
alv bedankt
gr wouter

is niet echt een getal op te plakken, zodra de koppeling gaat slippen, en dit niet te verhelpen is met bijstellen is het tijd om je platen te vervangen
als olie moet je er 15W-40 indoen wel altijd er op letten dat deze voor NATTE PLATEN is!
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
apriliarx50 16-9-2008 21:40 Print reply
Posts: 205
na oke bedankt
kan je die olie overal kopen of speciale zaken?
gr wouter
 
grasmaaier89 16-9-2008 21:41 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: apriliarx50
na oke bedankt
kan je die olie overal kopen of speciale zaken?
gr wouter


bij de benzinepomp, die verkopen ze daar standaard
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Derbi-Olaf 16-9-2008 21:42 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: apriliarx50
na oke bedankt
kan je die olie overal kopen of speciale zaken?
gr wouter

brommer/motor/quad-zaak verkoopt hem zeker!
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
brommerloos91 16-9-2008 22:23 Print reply

Posts: 196
kan ik dit ook doen bij een tsx?
want volgens mij zijn honda en tsx in veel dingen het zelfde.
of is dat niet zo.
 
goeiedag met schaaf
grasmaaier89 16-9-2008 22:26 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsx-debieltje
kan ik dit ook doen bij een tsx?
want volgens mij zijn honda en tsx in veel dingen het zelfde.
of is dat niet zo.



als het goed is wat dat zelfde principe ja

inboc Henk88 maar, hij weet veel van suzuki
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Marijn Nsr 25-9-2008 20:29 Print reply
Posts: 47
Wie kan er nou vertellen wanneer je koppelings platen ECHT versleten zijn,
en wat wordt bedoelt me slippende koppeling? is dat veel gas weining vermogen?
 
I love it when a plan comes together!
Banaan 25-9-2008 20:32 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marijn Nsr
Wie kan er nou vertellen wanneer je koppelings platen ECHT versleten zijn,
en wat wordt bedoelt me slippende koppeling? is dat veel gas weining vermogen?


slippende koppeling is idd veel gas/toeren, en weinig vermogen/snelheid

echt versleten platen gaat je koppeling slippen, en dan helpt t ook niet meer als je je kabel verstelt
 
mtx-motard 25-9-2008 20:37 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marijn Nsr
Wie kan er nou vertellen wanneer je koppelings platen ECHT versleten zijn,
en wat wordt bedoelt me slippende koppeling? is dat veel gas weining vermogen?

ze moeten aan een minimale dikte voldoen.

rij eens in de 3 ofzo en klijp je hendel een heel klein beetje in, dan hoor je dat hij veel meer toeren maakt.

als hij dat ook doet als je volgas overschakeld van de 3 naar de 4 bijv. dan slipt je koppeling
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Marijn Nsr 25-9-2008 20:38 Print reply
Posts: 47
duidelijk.

thnx
 
I love it when a plan comes together!
Jasper Strahiem 25-9-2008 20:39 Print reply

Posts: 1950
Slippende koppeling is dat je moter wel toeren maakt maar je voortand wiel niet gaat draaien( of niet het zelfde toerental als je moter zeg maar. Dan slippen je platen door in je koppeling en word je tandwiel niet goed aangedreven. Dan ga je dus veel minder snel en maak je wel de toeren.
 
Make the most of now
w0ut3r 10-3-2009 21:47 Print reply

Posts: 1350
ff tijd voor een domme vraag:

Hoe krijg je in godsnaam dat borgclipje deraf ?
 
www.TheGreenBoxz.nl
thunderbird - Forum en Sales Moderator 10-3-2009 21:53 Print reply

Posts: 7728
wat dacht je van een seegerringtang

 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
mtx-motard 10-3-2009 21:58 Print reply

Posts: 14947
een omgekeerde punttang !!
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
w0ut3r 12-3-2009 15:52 Print reply

Posts: 1350
ik heb nou me koppelingsplaten vervangen...
Alles ging perfect, maar nu lees ik hier dat je de middelste schroef weer opnieuw moet afstellen (beetje naar beneje scrolle en dan bij stap 5) http://www.scooter-f...?t=206231&page=2
Maar wat valt hieraan af te stellen:S

(bij mij gaat het wel om een derbi blok)





Dit bericht is gewijzigd door w0ut3r op 12-3-2009 om 15:54 uur.
 
www.TheGreenBoxz.nl
rubbert 12-3-2009 15:57 Print reply

Posts: 8825
je bedoeld dat ding met die karteltjes?

die hoef je niet af te stellen, maar moet je wel zo draaien, dat hij goed staat om het koppelingsdeksel erop te doen, die karteltjes moeten naar 1 kant staan, kan je wel in het koppelingsdeksel zien, waar de tandjes in moeten vallen
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
MeMeBot 6-5-2011 13:35 Print reply
Posts: 251
oud topic enzo maar nog steeds relevant (voor mij dan )
Duidelijke FAQ.
Moet dit na t weekend ook doen en wil niet voor vervelende verassingen komen te staan.
Enige vraag die ik heb is, voldoet een 3 plaats koppeling voor een 70cc setup? Of zal hier een verstevigde koppeling in moeten komen?
Sowieso ga ik de veertjes vervangen voor sterkere veertjes uit voorzorg, en eigenlijk wil ik ook een sterkere koppeling tenzij jullie uit ervaring weten dat dit niet nodig is.
 
What makes you think it's the way you think it is?
kenny77 6-5-2011 13:41 Print reply

Posts: 29286
Uit voorzorg zou ik dan toch voor een 4 plaats gaan, dan ben je tenminste zeker dat het houd (en lang ook)
Dan heb je ook niet perse stuggere veren nodig en dan koppelt hij wat lichter.

je hoeft in principe alleen de bovenste deksel te vervangen door een van een 4 plaats, maar meestal wordt allen de hele koppeling verkocht.
 
Fabio 6-5-2011 13:41 Print reply

Posts: 1737
Wederom, gebruik de search Hier is echt genoeg over voorbij gekomen maar ik zal het je maar weer makkelijk maken

De standaard 3 plaats koppeling is ruim voldoende voor een 70cc. Ook de standaard veren zijn sterk genoeg. Zorg er voor dat je de bouten gewoon vast draait. Niet lomp kracht gaan zetten want dan breken ze af. Gewoon met gezond verstand dus.

Je zou een 4 plaatskoppeling kunnen plaatsen maar dat is echt overdreven voor een 50cc blok. Als je twijfelt aan je koppeling zou je nieuwe platen kunnen monteren.

Persoonlijk zou ik mn brommer niet op zn kant leggen. Ik meen dat er bij mij blokolie uit de carter ontluchting komt. En haal niet de koppelingskorf uit het blok. Dan moet je namelijk je balansas opnieuw afstellen. Niet dat het opnieuw afstellen van de balansas zo moeilijk is maar dat is extra werk en weer een extra topic
 
MeMeBot 6-5-2011 14:35 Print reply
Posts: 251
duidelijk.
Dan ben ik bang dat ik met alleen sterkere veertjes niet weg kom aangezien hij behoorlijk slipt.
Dat wordt dus een nieuwe koppeling.
Kijk zo kom ik steeds verder
En ik zal zeker nog meerdere topics openenen, want ik wil de brommer uiteindelijk in nieuwstaat hebben incl interne blokdelen.
Maar ik zal in het vervolg eerst even zoeken of er een bestaand topic over is, want ik wil niet schuldig zijn aan trolling
 
What makes you think it's the way you think it is?
JB1 6-5-2011 15:11 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Uit voorzorg zou ik dan toch voor een 4 plaats gaan, dan ben je tenminste zeker dat het houd (en lang ook)
Dan heb je ook niet perse stuggere veren nodig en dan koppelt hij wat lichter.

je hoeft in principe alleen de bovenste deksel te vervangen door een van een 4 plaats, maar meestal wordt allen de hele koppeling verkocht.


Niet eens nodig een vierplater.

Wil je het op safe spelen? Koop dan nieuwe veren, platen en tussenplaten van Honda.
Kost je 32.50 bij Jos Dijkman, en dan kun je jaren vooruit
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
MeMeBot 6-5-2011 15:32 Print reply
Posts: 251
dat raade die dude van Leertouwer ook al aan, alleen adviseerde hij wel verstevigde veertjes.
Jos Dijkman, die kende ik nog niet.
Ga gelijk even kijken wat ze allemaal hebben
 
What makes you think it's the way you think it is?
Fabio 6-5-2011 15:36 Print reply

Posts: 1737
Jos Dijkman is naar mijn ervaringen echt uitstekend! Altijd scherpe prijzen, hebben een hele hoop, betalen met Ideal en de volgende dag gewoon in huis hebben.

Persoonlijk zou ik geen cent uitgeven aan mn koppeling als hij het gewoon prima doet. Zet gewoon de 70cc erop, ga er mee rijden en als je merkt dat hij gaat slippen dan zou ik een nieuwe set kopen of er gewoon een andere set in zetten. Daar heb ik er nog wel genoeg van na al die jaren


Naast Jos Dijkman zijn er natuurlijk vele andere goede aanbieders, zoals honda-m-shop. Altijd goed prijzen vergelijken, kan je zo heel wat geld schelen.
 
JB1 6-5-2011 16:06 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fabio
Jos Dijkman is naar mijn ervaringen echt uitstekend! Altijd scherpe prijzen, hebben een hele hoop, betalen met Ideal en de volgende dag gewoon in huis hebben.

Persoonlijk zou ik geen cent uitgeven aan mn koppeling als hij het gewoon prima doet. Zet gewoon de 70cc erop, ga er mee rijden en als je merkt dat hij gaat slippen dan zou ik een nieuwe set kopen of er gewoon een andere set in zetten. Daar heb ik er nog wel genoeg van na al die jaren


Naast Jos Dijkman zijn er natuurlijk vele andere goede aanbieders, zoals honda-m-shop. Altijd goed prijzen vergelijken, kan je zo heel wat geld schelen.


Dijkman is heel erg van de M-serie, vind ie nog steeds heel erg mooi
Ik regel altijd alles met Jos zelf, voor mij 20km rijden, maar heb het er voor over.
Honda-m-shop is servicegericht, weten er ook ziekelijk veel van.
Wel wat duurder, maar voornamelijk originele onderdelen.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
MeMeBot 6-5-2011 16:28 Print reply
Posts: 251
wow die Dijkman heeft inderdaad veel en mooie prijzen!
Daar ga ik dan ook die koppeling bestellen van de week, goedkoper dan bij Motoimport, en die gasten zijn met vakantie ofzo dus tot 15 mei ofzo versturen ze niets volgens hun website.
 
What makes you think it's the way you think it is?

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 5 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved