Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 701 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Koppelingsplaten vervangen
Geschreven door Hier_ben_ik
Geplaatst op 5-5-2003 21:58
Categorie Motor gerelateerd

Bijna iedereen op het forum vind het "normaal" dat iedereen weet hoe hij zijn koppelingsplaten kan vervangen. Maar omdat ik weet dat het voor iedereen de eerste keer moet zijn en sommige mensen niet graag een topic openen over hoe en wat, heb ik om te beginnen alvast een Koppelingsplaten-vervang-faq gemaakt.


Om te beginnen moeten we zorgen dat we alle spullen hebben die we nodig hebben:
- 3 of 4 nieuwe koppelingsplaten, bij voorkeur ORIGINELE HONDA?, (50blok: 3, 80blok: 4) die je van te voren al op z'n minst een paar uur in karterolie hebt gelegd om ze als het ware "vol te laten trekken" met olie. Dit voorkomt dat je platen meteen verbranden als je net je koppelingsplaten vervangen hebt en wegrijd.
- Nieuwe koppelingsdekselpakking (en eventueel een tube vloeibare pakking),
- Een klein doppendoosje, of bij gebrek daaraan: pijpsleutel 8 en een sleuteltje 10.


Hieronder zie je m'n ingeweekte koppelingsplaten in een litermaat.


Hierna is het het makkelijkste om je brommer ergens neer te zetten waar je hem later plat kunt leggen, dit voorkomt dat je je olie af hoeft te tappen, want koppelingsplaten vervangen zonder olie af te tappen enzo is goed te doen.


Begin, bij watergekoelde brommers, eerst met de koelvloeistof eruit te laten lopen.






Neem daarna de remmereiniger ter hand om je blok aan de buitenkant wat schoon te maken zodat er niet meteen een hoop zand in flikkert als je je koppelingsdeksel los haalt.




Haal daarna bij voorkeur je rempedaal eraf, en als dit niet gaat of als je dat te veel werk vind (zoals ik) dan haal je alleen ff je remstang los, zodat je rempedaal naar beneden geduwd kan worden en je koppelingsdeksel van je blok af kan.


Daarna leg je je brommer voorzichtig neer en draai je alle boutjes uit je koppelingsdeksel.


Zo ligt alles er dan ongeveer bij:


Haal hierna je koppelingsdeksel er af, haal eventuele vloeibare pakking en papiere pakking van je carterdelen af zodat deze niet in je blok kunnen vallen.


Hierna beginnen we met de 4 (M6, dop 10) boutjes van je koppeling los te draaien. Je hoeft hier meestal niet perse je koppelingshuis voor te blokkeren, maar kun je gewoon je koppelingshuis zo zetten dat je dmv je compressie genoeg "tegenkracht" hebt om ze los te draaien. Als dit niet kan dan stop je ff een schroevendraaier ofzo tussen je krukastandwiel en koppelingshuis.




Als je dat ijzere plaatje er af haalt zie je 4 veren zitten, deze pak je er ook af en leg je bij de rest van je spullen in je koppelingsdeksel. (Als je alles vanuit je blok in je koppelingsdeksel legt voorkom je dat het vies wordt (zand) en hoef je niets schoon te maken voordat je het weer terugstopt ;))




Hierna haal je het borgclipje van je primaire as af en haal je het aluminium ding uit het midden van je koppeling omhoog.


Hierna kunnen we de koppelingsplaten eruit pakken. Als je goed kijkt zie je dat er om-en-om een beklede/ijzere plaat zit. Let hier op bij het in elkaar zetten van je koppeling!!




Begin onderaan met een beklede plaat in je koppeling te leggen. Daarna een ijzere plaat, dan weer een beklede enz enz.




Hier zitten alle 4 de koppelingsplaten weer in het koppelingshuis.


Daarna stop je het binnenste weer in je koppeling. Het kan zijn dat het niet meteen goed naar beneden valt, je moet dan even wat aan dat ding draaien zodat de uitstulpingen van je ijzeren platen goed in dat ding vallen. Vergeet niet om het borgclipje weer terug te doen!!


Hierna zet je de veren weer in je koppeling en draai je de bouten weer (kruislings) aan.
Daarna doe je wat vloeibare pakking op het carter, het is in principe niet echt nodig als je toch een papieren pakking gebruikt maar het is veel makkelijker omdat de papiere pakking zo veel beter op zijn plaats blijft liggen met het in elkaar zetten van je blok. Daarna leg je de papieren pakking er op (beetje aanduwen hier en daar).
Hier zie je nog een filmpje hoe je goed vloeibare pakking aan kunt brengen: Vloeibare pakking aanbrengen






Zet daarna je kickstarteras weer terug indien deze los geschoten is, let erop dat ook het ringetje wat ONDER het grootste (onderste) tandwiel zit goed op zijn plaats zit, als dit niet is kan dit namelijk door je hele blok gaan liggen vliegen met alle gevolgen van dien.


Daarna moet je niet vergeten om het koppelingsdrukstifje weer terug in je koppelingsdeksel te douwen, anders kun je niet koppelen ;)




Doe dan je koppelingsdeksel weer op je blok, maar draai nog niets vast. Probeer eerst ff je koppeling te testen, het komt namelijk nogal eens ooit voor dat dat koppelingsdrukstifje uit je koppelingsdeksel valt. Als dit goed zit kun je je boutjes weer terugdraaien en je rempedaal/remstang vastzetten.


Hierna niet vergeten je koelvloeistof weer terug te gieten en je bent klaar.


?2003 by Alwin (Hier_ben_ik) voor Brommerforum.nl

Pagina 4 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

er-freak 1-8-2005 19:03 Print reply
Posts: 415
dat lijkt me ook logisch ja maar je moet er wel effe om denken
 
Destermina 7-2-2006 20:07 Print reply

Posts: 133
Ik vraag me af of ik mijn koppelingsplaten wel moet vervangen, omdat ik hier lees dat bij versleten koppelingsplaten de koppeling doorslipt, is het niet?

Bij mijn brommer is volgens mij het omgekeerde aan de hand: Als hij is z'n 1 staat en je houdt de koppeling in , dan rijdt ie weg en als je em vanuit z'n vrij in z'n 1 kickt, dan valt ie uit...

Zijn dit ook symptonen van versleten koppelingsplaten??

please help

Dit bericht is gewijzigd door Destermina op 7-2-2006 om 20:11 uur.
 
HersenSpinsel 7-2-2006 20:24 Print reply

Posts: 2984
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Destermina
Ik vraag me af of ik mijn koppelingsplaten wel moet vervangen, omdat ik hier lees dat bij versleten koppelingsplaten de koppeling doorslipt, is het niet?

Bij mijn brommer is volgens mij het omgekeerde aan de hand: Als hij is z'n 1 staat en je houdt de koppeling in , dan rijdt ie weg en als je em vanuit z'n vrij in z'n 1 kickt, dan valt ie uit...

Zijn dit ook symptonen van versleten koppelingsplaten??

please help

Dit bericht is gewijzigd door Destermina op 7-2-2006 om 20:11 uur.



je hebt denk ik te dikke olie in je blok ? heeft mijn broer namelijk ook en als hij warm is merk je het niet zo maar als hij koud is kan je de koppeling wel indrukken maar niet kicken:P alleen in de vrij..

het zijn volgens mij geen symptomen van versleten platen iig
 
HPT www.derbi-club.com!
Quantoelicoe 1-3-2006 16:50 Print reply

Posts: 927
Als ik m'n koppelingshevel ding indrukte zat hier geen kracht op... dus ik ff koppelingsplaten vervangen... maar nu nog steeds geen kracht... mischien omdat er nog geen olie int blok zit???

Help..
 
Sypie_Honda 1-3-2006 16:51 Print reply

Posts: 13830
druk je tegen dat heveltje aan op je blok?
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Quantoelicoe 1-3-2006 16:53 Print reply

Posts: 927
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
druk je tegen dat heveltje aan op je blok?

Jep!
 
Sypie_Honda 1-3-2006 16:55 Print reply

Posts: 13830
die druk je niet zomaar in met je hand, het eerste stukje gaat super licht en dan lijkt het net of hij op zijn einde is. maar dan kan hij nog wel verder, eigenlijk begint hij dan pas met het indrukken van je koppeling

je platen heb je dus voor jan lul vervangen
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Quantoelicoe 1-3-2006 16:56 Print reply

Posts: 927
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
die druk je niet zomaar in met je hand, het eerste stukje gaat super licht en dan lijkt het net of hij op zijn einde is. maar dan kan hij nog wel verder, eigenlijk begint hij dan pas met het indrukken van je koppeling

je platen heb je dus voor jan lul vervangen

Heeel... fijn... maar wat kan het dan zijn?
 
Sypie_Honda 1-3-2006 17:00 Print reply

Posts: 13830
dat hoort zo, dat wort ook wel je vrije slag genoemd.

zet er eens een waterpomptang op en kijk hoever je hem dan kunt in drukken
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Quantoelicoe 1-3-2006 17:00 Print reply

Posts: 927
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
dat hoort zo, dat wort ook wel je vrije slag genoemd.

zet er eens een waterpomptang op en kijk hoever je hem dan kunt in drukken

Aha dus gewoon verder drukken ?
 
Sypie_Honda 1-3-2006 17:02 Print reply

Posts: 13830
jep dat heveltje ken je gewoon verder drukken

zet er maar eens een waterpomptang op dan druk je hem zonder moeite verder
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
gsmmtje 5-5-2006 12:27 Print reply

Posts: 774
hmm mijn blok is erg droog , er zit bijna geen olie in ?

Dit bericht is gewijzigd door gsmmtje op 5-5-2006 om 12:40 uur.
 
christianos 4-7-2006 10:01 Print reply

Posts: 20445
maar maar maar maar alwin

hoe heb je dat ding met olie op ze kant gelegd zonder dat het uit je carterontluchting stroomt ???

opf heb je nu een plek met dood gras in je gazon ?

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 4-7-2006 om 10:01 uur.
 
Name of Steel 4-7-2006 10:09 Print reply

Posts: 3532


Nog een bus remmenreiniger van een paar jaar geleden!

die goede oude tijd
 
---------------<=)))==-->>> Name of Steel <<<--==(((=>--------------
christianos 14-8-2006 13:40 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
maar maar maar maar alwin

hoe heb je dat ding met olie op ze kant gelegd zonder dat het uit je carterontluchting stroomt ???

opf heb je nu een plek met dood gras in je gazon ?

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 4-7-2006 om 10:01 uur.


 
Flow 27-9-2006 22:21 Print reply
Posts: 88
Hartelijk dank voor deze duidelijke FAQ

dankzij deze FAQ heb ik een probleem met me koppeling verholpen.
De platen zaten aanelkaar geplakt. Vooral door de duidelijke foto's het geheel uit elkaar gehaald. gaat net ff wat beter als je wat info hebt hoe alles in elkaar zit.

thankz nogmaals
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 14-1-2008 13:12 Print reply

Posts: 8626
Mooie faq...maar ik wil ook de korf vervangen. Hoe zit deze nog vast , (ik moet er nog aan beginnen maar ben graag op alles voorbereid)
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Gary - Forum en Gallery Moderator 29-3-2008 13:56 Print reply

Posts: 12846
Deze faq ook te gebruiken bij een senda? En als ik het goed begrijp heb je alleen nieuwe platen nodig en een pakking?
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
john deere powerrr 24-5-2008 16:36 Print reply
Posts: 1211
ziet hel blok van een senda er ook ong zo uit vanbinne, is het princiepe hetzelfde?
 
zwarte crosser bromfietsklasse # 189
Sypie_Honda 24-5-2008 16:40 Print reply

Posts: 13830
ik zou btw wel even nieuwe olie in je blok gooien als je je platen vervangen hebt.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Jasper Strahiem 28-7-2008 22:06 Print reply

Posts: 1950
Ik zou gewoon olie even aftappen. niet veel werk. Alleen moet je ff 10min wat anders doen totdat alles er uit is gelopen:P Dan hoef je je brommer ook niet te tackelen. En kan je meteen nieuwe blokolie der in doen.

Maarja dit gaat wel sneller
 
Make the most of now
thunderbird - Forum en Sales Moderator 28-7-2008 22:12 Print reply

Posts: 7728
ja ik tap het ook gewoon ff af en dan nieuwe erin. anders heb je ook weer kans dat het er via de overloop uitkomt als je hem plat legt..
 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
cnorretje 16-9-2008 21:14 Print reply

Posts: 851
kan ik ook het hele koppelingshuis loshalen zonder de koppelingsplaten ed los te halen?
 
Derbi-Olaf 16-9-2008 21:17 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: cnorretje
kan ik ook het hele koppelingshuis loshalen zonder de koppelingsplaten ed los te halen?

ja, ff het drukplaatje samen met de koppelingsveren losdraaien (4boutjes) en dan kom je een "clip"je tegen, die haal je los, en je schuift je huis er zo af, dat is het minimale wat je moet doen om je huis los te halen
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
apriliarx50 16-9-2008 21:30 Print reply
Posts: 205
ey ik snap het allemaal wel maar om de hoeveel km moet je dit ongeveer doen.
en wat voor olie doe je weer in je blok als je de olie er uit laat lopen?
alv bedankt
gr wouter
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 4 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved