Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Bijna iedereen op het forum vind het "normaal" dat iedereen weet hoe hij zijn koppelingsplaten kan vervangen. Maar omdat ik weet dat het voor iedereen de eerste keer moet zijn en sommige mensen niet graag een topic openen over hoe en wat, heb ik om te beginnen alvast een Koppelingsplaten-vervang-faq gemaakt.
Om te beginnen moeten we zorgen dat we alle spullen hebben die we nodig hebben:
- 3 of 4 nieuwe koppelingsplaten, bij voorkeur ORIGINELE HONDA?, (50blok: 3, 80blok: 4) die je van te voren al op z'n minst een paar uur in karterolie hebt gelegd om ze als het ware "vol te laten trekken" met olie. Dit voorkomt dat je platen meteen verbranden als je net je koppelingsplaten vervangen hebt en wegrijd.
- Nieuwe koppelingsdekselpakking (en eventueel een tube vloeibare pakking),
- Een klein doppendoosje, of bij gebrek daaraan: pijpsleutel 8 en een sleuteltje 10.
Hieronder zie je m'n ingeweekte koppelingsplaten in een litermaat.
Hierna is het het makkelijkste om je brommer ergens neer te zetten waar je hem later plat kunt leggen, dit voorkomt dat je je olie af hoeft te tappen, want koppelingsplaten vervangen zonder olie af te tappen enzo is goed te doen.
Begin, bij watergekoelde brommers, eerst met de koelvloeistof eruit te laten lopen.
Neem daarna de remmereiniger ter hand om je blok aan de buitenkant wat schoon te maken zodat er niet meteen een hoop zand in flikkert als je je koppelingsdeksel los haalt.
Haal daarna bij voorkeur je rempedaal eraf, en als dit niet gaat of als je dat te veel werk vind (zoals ik) dan haal je alleen ff je remstang los, zodat je rempedaal naar beneden geduwd kan worden en je koppelingsdeksel van je blok af kan.
Daarna leg je je brommer voorzichtig neer en draai je alle boutjes uit je koppelingsdeksel.
Zo ligt alles er dan ongeveer bij:
Haal hierna je koppelingsdeksel er af, haal eventuele vloeibare pakking en papiere pakking van je carterdelen af zodat deze niet in je blok kunnen vallen.
Hierna beginnen we met de 4 (M6, dop 10) boutjes van je koppeling los te draaien. Je hoeft hier meestal niet perse je koppelingshuis voor te blokkeren, maar kun je gewoon je koppelingshuis zo zetten dat je dmv je compressie genoeg "tegenkracht" hebt om ze los te draaien. Als dit niet kan dan stop je ff een schroevendraaier ofzo tussen je krukastandwiel en koppelingshuis.
Als je dat ijzere plaatje er af haalt zie je 4 veren zitten, deze pak je er ook af en leg je bij de rest van je spullen in je koppelingsdeksel. (Als je alles vanuit je blok in je koppelingsdeksel legt voorkom je dat het vies wordt (zand) en hoef je niets schoon te maken voordat je het weer terugstopt ;))
Hierna haal je het borgclipje van je primaire as af en haal je het aluminium ding uit het midden van je koppeling omhoog.
Hierna kunnen we de koppelingsplaten eruit pakken. Als je goed kijkt zie je dat er om-en-om een beklede/ijzere plaat zit. Let hier op bij het in elkaar zetten van je koppeling!!
Begin onderaan met een beklede plaat in je koppeling te leggen. Daarna een ijzere plaat, dan weer een beklede enz enz.
Hier zitten alle 4 de koppelingsplaten weer in het koppelingshuis.
Daarna stop je het binnenste weer in je koppeling. Het kan zijn dat het niet meteen goed naar beneden valt, je moet dan even wat aan dat ding draaien zodat de uitstulpingen van je ijzeren platen goed in dat ding vallen. Vergeet niet om het borgclipje weer terug te doen!!
Hierna zet je de veren weer in je koppeling en draai je de bouten weer (kruislings) aan.
Daarna doe je wat vloeibare pakking op het carter, het is in principe niet echt nodig als je toch een papieren pakking gebruikt maar het is veel makkelijker omdat de papiere pakking zo veel beter op zijn plaats blijft liggen met het in elkaar zetten van je blok. Daarna leg je de papieren pakking er op (beetje aanduwen hier en daar).
Hier zie je nog een filmpje hoe je goed vloeibare pakking aan kunt brengen: Vloeibare pakking aanbrengen
Zet daarna je kickstarteras weer terug indien deze los geschoten is, let erop dat ook het ringetje wat ONDER het grootste (onderste) tandwiel zit goed op zijn plaats zit, als dit niet is kan dit namelijk door je hele blok gaan liggen vliegen met alle gevolgen van dien.
Daarna moet je niet vergeten om het koppelingsdrukstifje weer terug in je koppelingsdeksel te douwen, anders kun je niet koppelen ;)
Doe dan je koppelingsdeksel weer op je blok, maar draai nog niets vast. Probeer eerst ff je koppeling te testen, het komt namelijk nogal eens ooit voor dat dat koppelingsdrukstifje uit je koppelingsdeksel valt. Als dit goed zit kun je je boutjes weer terugdraaien en je rempedaal/remstang vastzetten.
Hierna niet vergeten je koelvloeistof weer terug te gieten en je bent klaar.
?2003 by Alwin (Hier_ben_ik) voor Brommerforum.nl |
Pagina 3 van 6
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
NSR RULEZZ |
30-10-2003 14:47 |
Posts: 4934 |
ik heb net me koppeling er ff afgehaalt en ik haal er uit:
4 metalen platen
en 4 beklede platen
die 4e metalen plaat zat als eerst ik denk dat me koppeling daarom zo zwaar ging...
nou wil ik dus 3 metalen platen en 4 stoffen platen erin stoppen maar nou heb ik dikke speling op mijn koppeling/platen....
hoe moet het nou dan?
|
|
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ??? |
|
NSR RULEZZ |
30-10-2003 15:43 |
Posts: 4934 |
hmzz ik kom er net achter dat er een ringetje achter mijn koppeling zit 2mm dik ongeveer en hij heeft van die inhammetje's van die as zegmaar(kweetniet hoe je dat noemt)
moet die voor of achter de koppeling als ik hem ervoor doe past de koppeling wel maar hij zat erachter...
nummer 13 dus... denkik
hmzz hier zit hij er wel achter is het erg als ik hem ervoor doe dan past me koppeling temindste goed inelkaar...
Dit bericht is ge-edit door NSR RULEZZ op 30-10-2003 15:46
|
|
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ??? |
|
martinus83 |
30-10-2003 15:48 |
Posts: 3718 |
eerst koppelingshuis en dan de ring...
|
|
|
|
NSR RULEZZ |
30-10-2003 15:49 |
Posts: 4934 |
uuh maar wrom staat het op die tekening anders dan?
4plaats btw
|
|
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ??? |
|
MotoCrossIpkiss[stan] |
30-10-2003 16:02 |
Posts: 7744 |
cker goeie faq
k'ga der heel wat aan hebben
tenminste als et ook kan bij een mt-mb-mtx.ot kan ???? kweetnie of daar ook zo'n koppelingsdenkseltje op zit?
|
|
hoi |
|
Ralf |
30-10-2003 16:02 |
Posts: 9073 |
Ja.
|
|
|
|
NSR RULEZZ |
31-10-2003 14:49 |
Posts: 4934 |
kheb het nu zo zitten als op de tekening maar hij koppelt nou helemaal niet meer
ik heb ook al geprobeert met dat ringetje aan de voorkant maar dan doet hij het ook nogsteeds niet
ik kan me kabel gewoon helemaal inknijpen en als hij zelfs op z'n strakst staat doet hij het nog niet
...
iemand?
|
|
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ??? |
|
Hier_ben_ik - Administrator |
31-10-2003 15:05 |
Posts: 8499 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: NSR RULEZZ
kheb het nu zo zitten als op de tekening maar hij koppelt nou helemaal niet meer
ik heb ook al geprobeert met dat ringetje aan de voorkant maar dan doet hij het ook nogsteeds niet
ik kan me kabel gewoon helemaal inknijpen en als hij zelfs op z'n strakst staat doet hij het nog niet
...
iemand?
als je ff kijkt hier: http://ralf.nd4spdwo...ingsplatenfaq/22.jpg
daar moet die ring dus liggen.
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
NSR RULEZZ |
31-10-2003 15:07 |
Posts: 4934 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik
[...]
als je ff kijkt hier: http://ralf.nd4spdwo...ingsplatenfaq/22.jpg
daar moet die ring dus liggen.
dat zie ik maar dan heb ik vette speling op mijn platen dan kan dr nogwel een plaat bij
op de foto's dat is een 4plaats toch?
|
|
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ??? |
|
Rubn |
17-11-2003 18:45 |
Posts: 618 |
Ik het mogelijk om op een standaard 50 cc 4 rigen te steken ??
|
|
Live to Ride, Ride to Live !!! |
|
Roedi-Loerbeek |
22-8-2004 1:28 |
Posts: 1492 |
Zo'n klein doppen setje heb ik ook, ratel kan nie veel hebben ofwel?
|
|
Wa Motte Ze Dan? ---- 't trilt, 't krast, 't tikt, het stinkt, het dampt, het zuup, oftewel XT |
|
SIWWN |
22-8-2004 2:33 |
Posts: 7079 |
Wat voor merk doppenset heb je dan?
Ikzelf heb een klein doppensetje van Gedore wat t/m dop 11 gaat maar je kan er genoeg kracht mee zetten.
|
|
|
|
boertie |
4-10-2004 17:14 |
Posts: 565 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: NSR RULEZZ
[...]
dat zie ik maar dan heb ik vette speling op mijn platen dan kan dr nogwel een plaat bij
op de foto's dat is een 4plaats toch?
ik heb ook speling. ik kan het hele koppelings huis heen en weer doen zeg maar tot de borgclip dat is wel een paar milimeter ofzo. Ik heb geprobeerd met 5 platen en toen zat hij helemaal strak denk niet dat het zo hoort. Dus nu 4 platen gemonteerd deden het eerst goed met rustig rijden, daarna beetje op achterwiel en slippen met de koppeling en nu slippen ze weer bij de 9k toeren. misschien verbrand??? ik heb ze 10 min. in de olie laten liggen moet toch altijd eerst? graag reactie
|
|
|
|
Ollie |
4-10-2004 17:25 |
Posts: 2468 |
ff vraagje, mijn koppeling slipt ontiegelijk, maar kan ook niet vrij lopen met koppeling en versleten platen??
Ligt dit ook aan de versleten platen of te slappe drukveren?
|
|
|
|
denollie(the real one) |
16-3-2005 11:57 |
Posts: 501 |
euhm moet je normaal geen koelvloeistof bijvullen met draaiende motor ( bij auto toch). ???..
BTW: shique gedaan , mooi uitgelegd
kun je geloven dat ik weet hoe je een koppeling moet vervangen bij een auto maar dit nog niet wist lol . nu wel dussss.
|
|
Life's a Bitch ......Be its Pimp ............ |
|
Hier_ben_ik - Administrator |
10-5-2005 18:44 |
Posts: 8499 |
/update:
Op verzoek even de plaatjes opnieuw gelinkt
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
galibaba |
4-7-2005 16:46 |
Posts: 72 |
ik heb net mijn koppelingsplaten vervangen,leek allemaal makkelijk
was het ook,maar na het zetten van 4 nwe koppelingsplaten slipt hij als een gek door,nu twijfel ik aan de stugheid van de 4 veren
zijn er mensen die weten wat het probleem zou kunnen zijn?
|
|
|
|
galibaba |
4-7-2005 19:24 |
Posts: 72 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: galibaba
ik heb net mijn koppelingsplaten vervangen,leek allemaal makkelijk
was het ook,maar na het zetten van 4 nwe koppelingsplaten slipt hij als een gek door,nu twijfel ik aan de stugheid van de 4 veren
zijn er mensen die weten wat het probleem zou kunnen zijn?
er zijn toch zeker wel sleutelaars die dit probleem kennen zekers??
|
|
|
|
herman103 |
4-7-2005 19:36 |
Posts: 1352 |
heb je je boutjes die de drukveren aanspannen wel helemaal aan gedraait? en heb je wel goeie olie in je blok gekinkelt? dus olie speciaal voor natte plaat koppelingen?
|
|
|
|
galibaba |
4-7-2005 20:31 |
Posts: 72 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: herman103
heb je je boutjes die de drukveren aanspannen wel helemaal aan gedraait? en heb je wel goeie olie in je blok gekinkelt? dus olie speciaal voor natte plaat koppelingen?
de boutjes is geen probleem,wat jij over die olie zegt komt mij niet bekend voor er zit gewoon yamaha versnellingsbak-olie in,geen
speciale toevoegingen ofsow.
|
|
|
|
galibaba |
5-7-2005 12:54 |
Posts: 72 |
nu is mijn kickstartas los en weet niet hoe hem terug te plaatsen
zijn er mensen die een piccie ervan hebben,want zit met de handen
in het haar.........
|
|
|
|
mulder |
1-8-2005 18:40 |
Posts: 13701 |
Is mt/mb bijna same story?
|
|
|
|
mb-gek |
1-8-2005 18:52 |
Posts: 10385 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mulder
Is mt/mb bijna same story?
ja is het zelfde aleen zonder die vloeistof
|
|
http://www.brommerforum.nl/sales/detail/18104/last wie heeft er 1 voor me ?? |
|
er-freak |
1-8-2005 18:55 |
Posts: 415 |
kan je je brommer wel zo op zijn kant leggen? dan loopt de benzine toch uit je tank uit die opening bij je tankdop?
|
|
|
|
mulder |
1-8-2005 18:56 |
Posts: 13701 |
eerst ff tankje leegrijden lijkt mij zo en anders vervang je de olie ook meteen
|
|
|
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 3 van 6
|
|