Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Bijna iedereen op het forum vind het "normaal" dat iedereen weet hoe hij zijn koppelingsplaten kan vervangen. Maar omdat ik weet dat het voor iedereen de eerste keer moet zijn en sommige mensen niet graag een topic openen over hoe en wat, heb ik om te beginnen alvast een Koppelingsplaten-vervang-faq gemaakt.
Om te beginnen moeten we zorgen dat we alle spullen hebben die we nodig hebben:
- 3 of 4 nieuwe koppelingsplaten, bij voorkeur ORIGINELE HONDA?, (50blok: 3, 80blok: 4) die je van te voren al op z'n minst een paar uur in karterolie hebt gelegd om ze als het ware "vol te laten trekken" met olie. Dit voorkomt dat je platen meteen verbranden als je net je koppelingsplaten vervangen hebt en wegrijd.
- Nieuwe koppelingsdekselpakking (en eventueel een tube vloeibare pakking),
- Een klein doppendoosje, of bij gebrek daaraan: pijpsleutel 8 en een sleuteltje 10.
Hieronder zie je m'n ingeweekte koppelingsplaten in een litermaat.
Hierna is het het makkelijkste om je brommer ergens neer te zetten waar je hem later plat kunt leggen, dit voorkomt dat je je olie af hoeft te tappen, want koppelingsplaten vervangen zonder olie af te tappen enzo is goed te doen.
Begin, bij watergekoelde brommers, eerst met de koelvloeistof eruit te laten lopen.
Neem daarna de remmereiniger ter hand om je blok aan de buitenkant wat schoon te maken zodat er niet meteen een hoop zand in flikkert als je je koppelingsdeksel los haalt.
Haal daarna bij voorkeur je rempedaal eraf, en als dit niet gaat of als je dat te veel werk vind (zoals ik) dan haal je alleen ff je remstang los, zodat je rempedaal naar beneden geduwd kan worden en je koppelingsdeksel van je blok af kan.
Daarna leg je je brommer voorzichtig neer en draai je alle boutjes uit je koppelingsdeksel.
Zo ligt alles er dan ongeveer bij:
Haal hierna je koppelingsdeksel er af, haal eventuele vloeibare pakking en papiere pakking van je carterdelen af zodat deze niet in je blok kunnen vallen.
Hierna beginnen we met de 4 (M6, dop 10) boutjes van je koppeling los te draaien. Je hoeft hier meestal niet perse je koppelingshuis voor te blokkeren, maar kun je gewoon je koppelingshuis zo zetten dat je dmv je compressie genoeg "tegenkracht" hebt om ze los te draaien. Als dit niet kan dan stop je ff een schroevendraaier ofzo tussen je krukastandwiel en koppelingshuis.
Als je dat ijzere plaatje er af haalt zie je 4 veren zitten, deze pak je er ook af en leg je bij de rest van je spullen in je koppelingsdeksel. (Als je alles vanuit je blok in je koppelingsdeksel legt voorkom je dat het vies wordt (zand) en hoef je niets schoon te maken voordat je het weer terugstopt ;))
Hierna haal je het borgclipje van je primaire as af en haal je het aluminium ding uit het midden van je koppeling omhoog.
Hierna kunnen we de koppelingsplaten eruit pakken. Als je goed kijkt zie je dat er om-en-om een beklede/ijzere plaat zit. Let hier op bij het in elkaar zetten van je koppeling!!
Begin onderaan met een beklede plaat in je koppeling te leggen. Daarna een ijzere plaat, dan weer een beklede enz enz.
Hier zitten alle 4 de koppelingsplaten weer in het koppelingshuis.
Daarna stop je het binnenste weer in je koppeling. Het kan zijn dat het niet meteen goed naar beneden valt, je moet dan even wat aan dat ding draaien zodat de uitstulpingen van je ijzeren platen goed in dat ding vallen. Vergeet niet om het borgclipje weer terug te doen!!
Hierna zet je de veren weer in je koppeling en draai je de bouten weer (kruislings) aan.
Daarna doe je wat vloeibare pakking op het carter, het is in principe niet echt nodig als je toch een papieren pakking gebruikt maar het is veel makkelijker omdat de papiere pakking zo veel beter op zijn plaats blijft liggen met het in elkaar zetten van je blok. Daarna leg je de papieren pakking er op (beetje aanduwen hier en daar).
Hier zie je nog een filmpje hoe je goed vloeibare pakking aan kunt brengen: Vloeibare pakking aanbrengen
Zet daarna je kickstarteras weer terug indien deze los geschoten is, let erop dat ook het ringetje wat ONDER het grootste (onderste) tandwiel zit goed op zijn plaats zit, als dit niet is kan dit namelijk door je hele blok gaan liggen vliegen met alle gevolgen van dien.
Daarna moet je niet vergeten om het koppelingsdrukstifje weer terug in je koppelingsdeksel te douwen, anders kun je niet koppelen ;)
Doe dan je koppelingsdeksel weer op je blok, maar draai nog niets vast. Probeer eerst ff je koppeling te testen, het komt namelijk nogal eens ooit voor dat dat koppelingsdrukstifje uit je koppelingsdeksel valt. Als dit goed zit kun je je boutjes weer terugdraaien en je rempedaal/remstang vastzetten.
Hierna niet vergeten je koelvloeistof weer terug te gieten en je bent klaar.
?2003 by Alwin (Hier_ben_ik) voor Brommerforum.nl |
Pagina 2 van 6
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
SIWWN |
8-5-2003 16:23 |
Posts: 7079 |
Als je draait totdat ze niet verder kunnen dan draai je ze dol...
Vast is vast zeg ik maar.
|
|
|
|
martinus83 |
8-5-2003 16:23 |
Posts: 3718 |
snap ik...!!!..!?zucht dat bedoel ik tog!!
|
|
|
|
Erik_P |
14-5-2003 21:47 |
Posts: 690 |
Mijn complimenten voor deze prachtig in elkaar gezette beschrijving. Zit trouwens mooi in elkaar zo'n versnellingsbak
maareh serieus, goed werk!
|
|
- |
|
Erik_P |
14-5-2003 21:51 |
Posts: 690 |
Wat kost het in totaal? Platen vervangen?!
|
|
- |
|
jhillen |
15-5-2003 12:11 |
Posts: 622 |
heel mooie en duidelijke FAQ... goed gedaan !
|
|
SM Stunt Bike |
|
Daan Da Man |
15-5-2003 12:38 |
Posts: 2064 |
jullie zitten nu allemaal te kutten over hoe strak die dingen moeten worden aangedraaid. Daar hebben ze nu een "MOMENTSLEUTEL" voor uitgevonden. in combinatie met de gegevens in t werkplaatshandboek komen ze precies goed vast te zitten
en zo een ding hoeft nog nieteens 100 euro te kosten (dan heb je natuurlijk geen facom ofzo maargoed)
|
|
|
|
Honda_mbiloss [Emiel] |
15-5-2003 12:44 |
Posts: 3697 |
ow dat is niet duur, 100 eurotjes maar . Mis hem nog niet, en draai bijna niks lam. Dus doe het mooi zonder .
|
|
|
|
vinnie |
15-5-2003 17:17 |
Posts: 3505 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Erik_P
Wat kost het in totaal? Platen vervangen?!
ligt eraan wat voor platen je heb, ik heb ze net toevallig vervange en ik had setje PK platen voor 6 euro, originele platen zijn iets van 8 euro per stuk
|
|
nu ook schakel,scooter,auto en fietssjon |
|
spaanplaat |
19-5-2003 23:46 |
Posts: 691 |
ff een vraagje verder.. ik heb dan 4 platen, want kep 80 blok, maar mijn kopp schiet toch af en toe door .. ook met nieuwe platen, zou ik er een 5 plaats koppeling van kunnen maken en hoe doe ik dat dan ?
|
|
|
|
Blorn |
19-5-2003 23:55 |
Posts: 13825 |
heb je ori platen?
heb je goede veren?
probeer anders eens cr80 veertjes, of ringetjes onder je huidige veren (die borgringen van een bougie passen perfect)
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
20-5-2003 9:51 |
Posts: 17929 |
mooie faq met lekker veel pics en je kan er zeker van zijn dat je koppelingsdeksel niet gaat lekken!
|
|
|
|
REPSOL_MIKE |
21-5-2003 14:39 |
Posts: 2238 |
kijk dit is echt een goed faq...superduidelijk met al die foto's...khoop dat er meerdere volgen...
|
|
|
|
Hier_ben_ik - Administrator |
21-5-2003 16:39 |
Posts: 8499 |
Dank U voor de complimenten allemaal
Eventuele donaties naar mn brievenbus
(ja er volgen er meer.. *binnekort*)
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
spaanplaat |
21-5-2003 19:33 |
Posts: 691 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blorn
heb je ori platen?
heb je goede veren?
probeer anders eens cr80 veertjes, of ringetjes onder je huidige veren (die borgringen van een bougie passen perfect)
platen zijn goed en de veren ook, maar cr80 veertjes of ringetjes heb ik nog niet geprobeerd, maar is er geen manier om er een 5 plaats van te bouwen ??
|
|
|
|
Erik_N |
21-5-2003 19:34 |
Posts: 5360 |
Ja, die is er
|
|
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja! |
|
spaanplaat |
23-5-2003 0:05 |
Posts: 691 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Erik_N
Ja, die is er
en hoe doe je dat dan ?
|
|
|
|
Hier_ben_ik - Administrator |
23-5-2003 8:22 |
Posts: 8499 |
dat middelste ding afdraaien/uitfrezen zodat er wel 5 platen in passen
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
Erik_N |
23-5-2003 11:38 |
|
NSR RULEZZ |
27-5-2003 13:42 |
Posts: 4934 |
ik heb een mt 125 maar telkens als ik gas geef gaat hij al door zn koppeling heen volgens de verkoper zitten er nieuwe platen in
waar kan ik die cr80 veren halen en waar moeten die ringen dan? achter of voor de veren?
|
|
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ??? |
|
SIWWN |
27-5-2003 16:05 |
Posts: 7079 |
Veren kun je wel kopen bij de crossmotorzaak, en die ringen moeten tussen de veren en de bout.
|
|
|
|
SIWWN |
27-5-2003 16:07 |
Posts: 7079 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda_mbiloss
ow dat is niet duur, 100 eurotjes maar. Mis hem nog niet, en draai bijna niks lam. Dus doe het mooi zonder.
Hier een kleine momentsleutel (tot 24 Nm?)
Momentsleutel automatic small (PROF-AUTOMATIC SMALL )
De handige kleinere uitvoering voor de 'gevoelige' boutjes en daar waar het op precisie aankomt. Meetbereik van 0,2 tot 2,4 Kpm. Geeft duidelijk kliksignaal als het moment bereikt is. Solide instel-mechanisme. Afwijking ?4%.
? In stootvaste PVC doos. 1/4''
Jaah ben vandaag aardig
|
|
|
|
smurfie53 |
5-6-2003 19:55 |
Posts: 17 |
ik denk dat ik nieuwe koppelingsplaten nodig heb voor m'n gilera hawk 125LC maar ik weet het niet zeker, de platen zien er namelijk een stuk anders uit dan die van honda's. ze hebben 10 van die uitstekende stukjes en er zitten geloof ik 6 platen op. de platen zien er zo uit, je ziet telkens een lang stukje van dat zwarte materiaal en dan een kort stukje ijzer, dat laagje zwarte materiaal is wel erg dun, iemand hier info over?
|
|
|
|
Hier_ben_ik - Administrator |
5-6-2003 21:38 |
Posts: 8499 |
je kan NIET aan de dikte van koppelingsplaten zien of ze versleten zijn of niet.. als ze verbrand zijn zijn ze gewoon veel te hard (ook niet te meten ofzo) om grip te krijgen.. en dat die platen er anders uitzien maakt ook niks uit
|
|
Members zijn vervelend :-| |
|
Erik_P |
26-7-2003 15:38 |
Posts: 690 |
Kan iemand mij ff wat uileggen?
Zodra je de koppling inknijpt gaat de drukstift uit en druk ie tegen de drukveren aan, en worden de koppelingspaten tegen elkaar gedrukt.
Klopt dit?
Ik snap namelijk geen bal ervan hoe dit nou precies werkt kan iemand het me uitleggen?
|
|
- |
|
Repsolnsr [v Leeuwen] |
13-9-2003 15:14 |
Posts: 658 |
Ik heb ipv dat borg clipje op de primaire as een moer zitten. Nou krijg ik die moer er neit af. Kan iemand mij vertellen welke sleutel ik moet gebruiken? Het is dus niet een "normale" maat bv die van 8 mm sleutel 13. Kweenie zal er foto van maken en laten zien wat ik bedoel. Ik heb m'n poten goed los gehaalt aan zo'n stpomme loodgieters tang
|
|
Dikke penne |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 2 van 6
|
|