Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1429 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Inrijden van je Cilinder
Geschreven door Woeter
Geplaatst op 9-12-02 00:52
Categorie Motor gerelateerd

Als je een nieuwe cilinder hebt gekocht, je huidige cilinder opnieuw hebt laten honen, of je zet er een nieuwe zuiger in doe je er het beste aan om je cilinder in te rijden.

Wat is inrijden? Inrijden betekent dat je de nieuwe onderdelen op elkaar in laat slijten. De cilinderwand en de zuiger zijn van de fabriek af nooit helemaal 100% rond/egaal, dus het loopt eigenlijk niet helemaal 100% lekker langs elkaar heen. Aangezien de cilinder en zuiger met hoge snelheden langs elkaar heen "glijden" is het erg belangrijk dat het geheel mooi "in elkaar past" als het ware. Met een 2 takt maak je toch al snel 10.000 toeren dat komt er op neer dat de zuiger 175 keer in een seconde langs de cilinderwand komt dus dat moet wel lekker langs elkaar lopen zoals je begrijpt anders gaat het fout...
Met inrijden laat je de zuiger en cilinder dus langzaam op elkaar in slijten, je laat ze als het ware aan elkaar "wennen"

Belangrijk is dat je de zuiger en cilinder niet teveel belast en ze onder de juiste omstandigheden inrijdt. Door 2 takt benzine zit altijd olie gemixt (standaard 2%) die olie is voor de smering tussen de cilinder en zuiger en ook voor de krukas lager(s). Het is dus aan te raden om tijdens het inrijden vooral goede olie te gebruiken. Door de brommermix van de tankstations zit over het algemeen wat goedkopere olie in, want de pompstations willen natuurlijk ook zoveel mogelijk verdienen.

Dus ik raad aan om de eerste 2-3 tanken zelf te mixen met bijvoorbeel castrol TTS of andere A-kwaliteit 2 takt olie. Het kan ook geen kwaad om iets meer olie erdoorheen te gooien maar ook weer niet teveel extra olie want als je dan ineens op mix gaat rijden krijgt de cilinder ineens veel minder olie dan eerst en dat kan ook slecht uitpakken. Dus als je normaal 1:50 tankt gebruik je nu 1:45 of maximaal 1:40 (is ook afhankelijk van hoe extreem je setup is)

De afstelling van de carburateur/mengverhouding is ook erg belangrijk. Is het mengsel namelijk te arm, dan wordt de cilinder snel heet en heb je nog meer kans op een vastloper. Dus als je inrijdt hanteer dan liever een te rijk mengsel dan een te arm mengsel. Hoe je de carburateur afstelt kan je HIER vinden.

Dan is het ook nog erg belangrijk dat je de brommer goed warm laat worden alvorens er wat sneller mee te gaan rijden. Het is niet aan te raden om 10 minuten voordat je gaat rijden je brommer alvast te starten zodat ie "alvast warm is" als je gaat rijden. Het is slecht voor het blok om lange tijd onbelast te draaien, en ja ook stationair dus. Het beste start je je brommer en rijd je direct rustig weg.

De kunst van het inrijden is dat je de brommer dus niet teveel belast en dat je met verschillende toerentallen rijd. Dus niet 200 km lang met 50 km/h over een polderweg rijden en denken zooo nu kan ik mooi blazen!!! Vooral in het begin maak je weinig toeren (zeg maar maximaal 5-6000) en dat bouw je langzaam aan op.
Als je al een tijdje aan het inrijden bent moet je de brommer af en toe een beetje "opentrekken". De zuiger rekt altijd een heeeeel klein beetje uit, krom gezegd, als hij het bovenste punt bereikt en weer naar beneden gedrukt word, door de ontbranding. Naarmate je meer toeren maakt zal ie verder uitrekken en dus een fractie hoger in de cilinder komen. De zuigerveren maken een soort van stootrand in de cilinder en die moet dus niet te laag zijn want anders geef je een keer goed gas en breken de zuigerveren tegen de stootrand als die niet hoog genoeg is.

"Hoeveel kilometers moet ik dan inrijden" is de meest gestelde vraag. Het is niet echt simpel daar een antwoord op te geven want dit is afhankelijk van een aantal factoren, bijvoorbeeld hoe extreem je setup is en wat voor kwaliteit cilinder en zuiger je gebruikt.
Als je een standaard setup hebt en je haalt wind mee, berg af krap aan de 55 km/h dan kan je je voorstellen dat er niet al teveel van je cilinder gevraagd word en hij dus niet erg zwaar belast word. In zo'n geval hoef je dus niet echt grondig in te rijden. Heb je een zwaar getunede cilinder met grote carb en alles erop en eraan dan zal je er toch aan moeten geloven om een flink stuk in te rijden. Richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km. Voor een 50 imi met 12 mm zou 250 moeten volstaan. Let op dit zijn enkel richtlijnen, inrijden moet je eigenlijk een beetje op gevoel doen. Je kan ook kijken naar het aantal benzine tanken wat je verbruikt. In de Motorcross rijden ze vaak 3 tanken in.

Cilinders met een nikasil wand schijnen vaak al vrij goed te zijn en de zuigers die met zulke cilinders worden geleverd zijn vaak ook van betere kwaliteit. Wat zuigers betreft betekent het (meestal) hoe duurder hoe beter. Bekende merken zijn; Meteor, Malossi, Polini en Pro-X. Heb je dus duurdere rommel, gesmeden zuigers, gewoon goeie shit dus dan doet het er dus ook minder lang over om op elkaar in te slijten dus ben je sneller klaar met inrijden.

Verder is een kwestie van gevoel en jezelf kunnen beheersen, want geef nou eerlijk toe, het liefste wil je direct weten hoe snel je nieuwe cilindertje nou wel niet is

Ik zou zeggen veel succes en doe voorzichtig

Pagina 4 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

JCG 18-2-2005 19:57 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Apriliars105

[...]


je hebt gewoon ongelijk en het gaat niet over deze faq, dus houd je mond


ik heb al een topic aangemaakt in main
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
stefan-senda 9-8-2005 22:26 Print reply

Posts: 569
ok, ik ben nou dus ook bezig met inrijden van mn malossi 70cc.. heb er al 40 km opzitten

ist nou juist goed om langere stukke te rijden ofnie??
 
http://www.tuningteamnoord.tk/ TTN
NSR-krul 9-8-2005 22:27 Print reply

Posts: 2981
jezus moek 350 km inrijden kheb der al 100 op zitten
mare, als je gewoon soms ff naar ze top gaat en dan gelijk weer terug is dat erg?
de bromboer hier zegt van niet
 
bloodfist 9-8-2005 22:29 Print reply

Posts: 1679
nee joh, gewoon 100km langzaam aan doen en vanaf de 50km af en toe ff volgas, het is juist de bedoeling dat je niet constant in hoge toeren rijd maar veel afwisselt
 
!!!Polini en carters tuned!!!
NSR-krul 9-8-2005 22:30 Print reply

Posts: 2981
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bloodfist
nee joh, gewoon 100km langzaam aan doen en vanaf de 50km af en toe ff volgas, het is juist de bedoeling dat je niet constant in hoge toeren rijd maar veel afwisselt


dat gebeurt meestal ook wel
 
bloodfist 9-8-2005 22:31 Print reply

Posts: 1679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-krul
[...]


dat gebeurt meestal ook wel


ik doe het iig ook altijd zo en nooit problemen mee, ik rijd ook altijd met nikasil cilinders, die lopen echt niet zomaar vast or
 
!!!Polini en carters tuned!!!
NSR-krul 9-8-2005 22:32 Print reply

Posts: 2981
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bloodfist
[...]


ik doe het iig ook altijd zo en nooit problemen mee, ik rijd ook altijd met nikasil cilinders, die lopen echt niet zomaar vast or


ik heb nu een gewone alluminium en ik hoop maar dat hij niet vast loopt
 
stefan-senda 9-8-2005 22:34 Print reply

Posts: 569
ist nou beter dan om lange stukke te rijden ofnie??
 
http://www.tuningteamnoord.tk/ TTN
bloodfist 9-8-2005 22:44 Print reply

Posts: 1679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-krul
[...]


ik heb nu een gewone alluminium en ik hoop maar dat hij niet vast loopt


lijkt me sterk, zolang je maar niet lange stukken volgas gaat rijden en bijvoorbeeld constant 10000 rpm maakt, dan is je cil wel al na 2000km dood :P
en lange stukken of korte stukken, boeit niet zolang je maar ff lekker warmrijd he

Dit bericht is gewijzigd door bloodfist op 9-8-2005 om 22:45 uur.
 
!!!Polini en carters tuned!!!
NSR-krul 9-8-2005 22:45 Print reply

Posts: 2981
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bloodfist
[...]


lijkt me sterk, zolang je maar niet lange stukken volgas gaat rijden en bijvoorbeeld constant 10000 rpm maakt, dan is je cil wel al na 2000km dood :P
en lange stukken of korte stukken, boeit niet zolang je maar ff lekker warmrijd he

Dit bericht is gewijzigd door bloodfist op 9-8-2005 om 22:45 uur.


dan is me cil over 2000 dood
 
Neonlampje 9-8-2005 22:52 Print reply

Posts: 14825
Let wel op dat je er niet meer olie in gooit dan je normaal mee rijdt of gaat rijden!
 
NSR-krul 9-8-2005 22:54 Print reply

Posts: 2981
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Let wel op dat je er niet meer olie in gooit dan je normaal mee rijdt of gaat rijden!


juist wel tog? zo voor kom je warmloper en troep een beetje
 
bloodfist 9-8-2005 22:54 Print reply

Posts: 1679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-krul
[...]


dan is me cil over 2000 dood


als je constant 10000k draait !
precies, wel ff lekker smeren met inrijden

Dit bericht is gewijzigd door bloodfist op 9-8-2005 om 22:55 uur.
 
!!!Polini en carters tuned!!!
stefan-senda 9-8-2005 22:56 Print reply

Posts: 569
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Let wel op dat je er niet meer olie in gooit dan je normaal mee rijdt of gaat rijden!


aah net vanmmiddag er een dopje bij gegooit..waarom moet je dat niet doen dan??
 
http://www.tuningteamnoord.tk/ TTN
bloodfist 9-8-2005 22:57 Print reply

Posts: 1679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: stefan-senda
[...]


aah net vanmmiddag er een dopje bij gegooit..waarom moet je dat niet doen dan??


is boelshit, is juist goed, net nieuwe cils moet je gewoon ff lekker bij smeren, lekker boeie als je bougie ff vet slaat ofzo, beter ff je bougie dan je pas nieuwe cil
 
!!!Polini en carters tuned!!!
stefan-senda 9-8-2005 23:00 Print reply

Posts: 569
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bloodfist
[...]


is boelshit, is juist goed, net nieuwe cils moet je gewoon ff lekker bij smeren, lekker boeie als je bougie ff vet slaat ofzo, beter ff je bougie dan je pas nieuwe cil


jah precies zo denk ik er ook over
 
http://www.tuningteamnoord.tk/ TTN
kleinduimpje 10-3-2007 20:52 Print reply

Posts: 38
'' Als je al een tijdje aan het inrijden bent moet je de brommer af en toe een beetje "opentrekken". De zuiger rekt altijd een heeeeel klein beetje uit, krom gezegd, als hij het bovenste punt bereikt en weer naar beneden gedrukt word, door de ontbranding. Naarmate je meer toeren maakt zal ie verder uitrekken en dus een fractie hoger in de cilinder komen. De zuigerveren maken een soort van stootrand in de cilinder en die moet dus niet te laag zijn want anders geef je een keer goed gas en breken de zuigerveren tegen de stootrand als die niet hoog genoeg is. ''

dit is egt grote onzin net of je zuiger meer uitzet als je meer toeren maakt...
 
BlackHonda 10-3-2007 20:54 Print reply

Posts: 1115
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kleinduimpje
'' Als je al een tijdje aan het inrijden bent moet je de brommer af en toe een beetje "opentrekken". De zuiger rekt altijd een heeeeel klein beetje uit, krom gezegd, als hij het bovenste punt bereikt en weer naar beneden gedrukt word, door de ontbranding. Naarmate je meer toeren maakt zal ie verder uitrekken en dus een fractie hoger in de cilinder komen. De zuigerveren maken een soort van stootrand in de cilinder en die moet dus niet te laag zijn want anders geef je een keer goed gas en breken de zuigerveren tegen de stootrand als die niet hoog genoeg is. ''

dit is egt grote onzin net of je zuiger meer uitzet als je meer toeren maakt...

Soms wel, soms niet ligt aan de warmte wisselingen in je cilinder.
 
diedvdijk 6-4-2007 21:34 Print reply
Posts: 2
inrijden

hahah

ff netjes warm laten draaien

en dan knallen goed gas geven
zodat je zuigerveren lekker in je cilinder kunnen zetten

verder ff iets olie drbij en knallen ermee
 
Scarface 6-4-2007 21:36 Print reply

Posts: 6023
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: diedvdijk
inrijden

hahah

ff netjes warm laten draaien

en dan knallen goed gas geven
zodat je zuigerveren lekker in je cilinder kunnen zetten

verder ff iets olie drbij en knallen ermee



noob, donder op

Dit bericht is gewijzigd door Scarface op 6-4-2007 om 21:37 uur.
 
:-) VOLGENS FRYSK EN NSRRACER OWN IK :-)
Tim V 12-5-2007 15:49 Print reply

Posts: 4468
Als ik binnenkort nieuwe zuiger voor mijn 50cc GJOL cilinder heb moet ik dus:

Rustig optrekken, vroeg overschakelen. Dit zo'n 150km ofzo?
En af en toe tussendoor even in hoge toeren trekken ofzo??

Dit bericht is gewijzigd door Tim_my_90 op 12-5-2007 om 17:27 uur.
 
Kunde gij den nie zien dak ant werk ben?
Zoetahmeerdah [Marcel] 12-5-2007 15:59 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: stefan-senda
[...]


aah net vanmmiddag er een dopje bij gegooit..waarom moet je dat niet doen dan??


omdat brandstof koelt,

er kan maar een bepaalde hoeveelheid vloeistof door je sproeier, als er meer olie doorheen gaat, gaat er dus minder benzine doorheen, resultaat: een armere verbranding, dus HOGERE temperaturen, slijtage etc en dat wil je niet hebben.

beter gewoon 1:50 mengen met GOEDE olie zoals staat beschreven en dan lekker rijk afgesteld(benzine)

dus: hoe meer olie je in je tank gooit hoe armer hij gaat lopen.
 
ik haat mensen
Tim V 12-5-2007 17:27 Print reply

Posts: 4468
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tim_my_90
Als ik binnenkort nieuwe zuiger voor mijn 50cc GJOL cilinder heb moet ik dus:

Rustig optrekken, vroeg overschakelen. Dit zo'n 150km ofzo?
En af en toe tussendoor even in hoge toeren trekken ofzo??

Dit bericht is gewijzigd door Tim_my_90 op 12-5-2007 om 17:27 uur.

???
 
Kunde gij den nie zien dak ant werk ben?
Ryon 9-5-2009 0:56 Print reply

Posts: 950
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik
[...]


zwetsert


in de MX wordt een zuiger een half uur ingereden (geen 3 tanken dus, een zuiger gaat net 15 uur mee man...), als je nieuwe nikasil, bigend, krukaslagers en zuiger hebt wordt het aangeraden om een uur rustig aan te doen. Daarbij moet je ook van te voren al zeker je motor een keer goed stationair warm laten draaien (kwartier laten lopen ongeveer, dan helemaal af laten koelen, dan rustig aan gaan rijden (2x 15 minuten).)


verder geen op- of aanmerkingen

Quote:
In de Motorcross rijden ze vaak 3 tanken in.


Meestal laten ze de motor eerst helemaal warm worden, en daarna helemaal afkoelen.

Voila, men heeft een ingereden cilinder+zuiger.
 
Høken is normaal
jeroenzulu 15-7-2009 22:10 Print reply
Posts: 354
zonder inrijde krijg je ckr wel vastloper heb t zelf meej gemaakt ik was aan t inrijden en n maat van mij met presies zelfde brommer kwam me voorbij kdacht schijt ff beetje ope trekken (trok m dus nog nie helemaal open) en toen liep ie vast kon m gelukkig nog starte
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 4 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved