Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1409 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Inrijden van je Cilinder
Geschreven door Woeter
Geplaatst op 9-12-02 00:52
Categorie Motor gerelateerd

Als je een nieuwe cilinder hebt gekocht, je huidige cilinder opnieuw hebt laten honen, of je zet er een nieuwe zuiger in doe je er het beste aan om je cilinder in te rijden.

Wat is inrijden? Inrijden betekent dat je de nieuwe onderdelen op elkaar in laat slijten. De cilinderwand en de zuiger zijn van de fabriek af nooit helemaal 100% rond/egaal, dus het loopt eigenlijk niet helemaal 100% lekker langs elkaar heen. Aangezien de cilinder en zuiger met hoge snelheden langs elkaar heen "glijden" is het erg belangrijk dat het geheel mooi "in elkaar past" als het ware. Met een 2 takt maak je toch al snel 10.000 toeren dat komt er op neer dat de zuiger 175 keer in een seconde langs de cilinderwand komt dus dat moet wel lekker langs elkaar lopen zoals je begrijpt anders gaat het fout...
Met inrijden laat je de zuiger en cilinder dus langzaam op elkaar in slijten, je laat ze als het ware aan elkaar "wennen"

Belangrijk is dat je de zuiger en cilinder niet teveel belast en ze onder de juiste omstandigheden inrijdt. Door 2 takt benzine zit altijd olie gemixt (standaard 2%) die olie is voor de smering tussen de cilinder en zuiger en ook voor de krukas lager(s). Het is dus aan te raden om tijdens het inrijden vooral goede olie te gebruiken. Door de brommermix van de tankstations zit over het algemeen wat goedkopere olie in, want de pompstations willen natuurlijk ook zoveel mogelijk verdienen.

Dus ik raad aan om de eerste 2-3 tanken zelf te mixen met bijvoorbeel castrol TTS of andere A-kwaliteit 2 takt olie. Het kan ook geen kwaad om iets meer olie erdoorheen te gooien maar ook weer niet teveel extra olie want als je dan ineens op mix gaat rijden krijgt de cilinder ineens veel minder olie dan eerst en dat kan ook slecht uitpakken. Dus als je normaal 1:50 tankt gebruik je nu 1:45 of maximaal 1:40 (is ook afhankelijk van hoe extreem je setup is)

De afstelling van de carburateur/mengverhouding is ook erg belangrijk. Is het mengsel namelijk te arm, dan wordt de cilinder snel heet en heb je nog meer kans op een vastloper. Dus als je inrijdt hanteer dan liever een te rijk mengsel dan een te arm mengsel. Hoe je de carburateur afstelt kan je HIER vinden.

Dan is het ook nog erg belangrijk dat je de brommer goed warm laat worden alvorens er wat sneller mee te gaan rijden. Het is niet aan te raden om 10 minuten voordat je gaat rijden je brommer alvast te starten zodat ie "alvast warm is" als je gaat rijden. Het is slecht voor het blok om lange tijd onbelast te draaien, en ja ook stationair dus. Het beste start je je brommer en rijd je direct rustig weg.

De kunst van het inrijden is dat je de brommer dus niet teveel belast en dat je met verschillende toerentallen rijd. Dus niet 200 km lang met 50 km/h over een polderweg rijden en denken zooo nu kan ik mooi blazen!!! Vooral in het begin maak je weinig toeren (zeg maar maximaal 5-6000) en dat bouw je langzaam aan op.
Als je al een tijdje aan het inrijden bent moet je de brommer af en toe een beetje "opentrekken". De zuiger rekt altijd een heeeeel klein beetje uit, krom gezegd, als hij het bovenste punt bereikt en weer naar beneden gedrukt word, door de ontbranding. Naarmate je meer toeren maakt zal ie verder uitrekken en dus een fractie hoger in de cilinder komen. De zuigerveren maken een soort van stootrand in de cilinder en die moet dus niet te laag zijn want anders geef je een keer goed gas en breken de zuigerveren tegen de stootrand als die niet hoog genoeg is.

"Hoeveel kilometers moet ik dan inrijden" is de meest gestelde vraag. Het is niet echt simpel daar een antwoord op te geven want dit is afhankelijk van een aantal factoren, bijvoorbeeld hoe extreem je setup is en wat voor kwaliteit cilinder en zuiger je gebruikt.
Als je een standaard setup hebt en je haalt wind mee, berg af krap aan de 55 km/h dan kan je je voorstellen dat er niet al teveel van je cilinder gevraagd word en hij dus niet erg zwaar belast word. In zo'n geval hoef je dus niet echt grondig in te rijden. Heb je een zwaar getunede cilinder met grote carb en alles erop en eraan dan zal je er toch aan moeten geloven om een flink stuk in te rijden. Richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km. Voor een 50 imi met 12 mm zou 250 moeten volstaan. Let op dit zijn enkel richtlijnen, inrijden moet je eigenlijk een beetje op gevoel doen. Je kan ook kijken naar het aantal benzine tanken wat je verbruikt. In de Motorcross rijden ze vaak 3 tanken in.

Cilinders met een nikasil wand schijnen vaak al vrij goed te zijn en de zuigers die met zulke cilinders worden geleverd zijn vaak ook van betere kwaliteit. Wat zuigers betreft betekent het (meestal) hoe duurder hoe beter. Bekende merken zijn; Meteor, Malossi, Polini en Pro-X. Heb je dus duurdere rommel, gesmeden zuigers, gewoon goeie shit dus dan doet het er dus ook minder lang over om op elkaar in te slijten dus ben je sneller klaar met inrijden.

Verder is een kwestie van gevoel en jezelf kunnen beheersen, want geef nou eerlijk toe, het liefste wil je direct weten hoe snel je nieuwe cilindertje nou wel niet is

Ik zou zeggen veel succes en doe voorzichtig

Pagina 3 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

arie-de-arier 12-12-2004 23:22 Print reply

Posts: 10000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard3

krijg binnen kort ook nieuwe cil wordt ook erg met inrijden :S
laat het wel doen door een vriend de eerste 40km of zo en daarna doe ik het zelf wel


ja vooral laten doen door een vriend
 
Allah is beter
Punk [Dave] 13-12-2004 0:07 Print reply

Posts: 7003
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: richard3

krijg binnen kort ook nieuwe cil wordt ook erg met inrijden :S
laat het wel doen door een vriend de eerste 40km of zo en daarna doe ik het zelf wel


randdebiel... laat mij t doen please.. word de eerste 40km volgas
 
christianos 13-12-2004 0:48 Print reply

Posts: 20445
Laat mij het doen

Bij mij heb je de garantie dat ie nooit meer dan die 40 km zal draaien

 
richard3 13-12-2004 11:58 Print reply

Posts: 5198
daarom laat ik het ook iemandt doen die ik vertrouw +ik ga er naast fietsen
 
op naar de grote brommers
Dusk 13-12-2004 12:45 Print reply
Posts: 185
Randebiel, je gaant dus 40 km fietsen, ga je dit in een dag doen wappie????
 
Life is a lesson you can only learn for free!!!!!!!
Gilera Gsm 13-12-2004 12:49 Print reply

Posts: 2376
Crossmotors rijden ze niet in. Gewoon goed warmrijden en dan gas erop.
 
derbi_freak 13-12-2004 12:56 Print reply

Posts: 414
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gilera Gsm

Crossmotors rijden ze niet in. Gewoon goed warmrijden en dan gas erop.



 
asbsolute16 13-12-2004 13:05 Print reply

Posts: 2485
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gilera Gsm

Crossmotors rijden ze niet in. Gewoon goed warmrijden en dan gas erop.


euh klinkt logisch jah
 
puchracer12 13-12-2004 13:31 Print reply

Posts: 112
klinkt logisch maar is het niet. tuurlijk rijden ze die ook in.. kameraad van mij ook. die d8 es fftjes slim te zijn om em nie in te rijden. gewoon goed warmrijden hadde ze wijsgemaakt. hij gas erop en na een paar keer gas hebbe te geve liep al vast en dat heeft ie zo een stuk of 3 keer gehad. totdat hij tog maar luisterde en rustiger deed de eerste paar tanken. nooit meer probleme mee gehad
 
puch tuned to the max{i}
MotoCrossIpkiss[stan] 13-12-2004 13:33 Print reply

Posts: 7744
miss arm gesmeerd ofzo... meeste crossers die k ken.. goed warmlope... kwartiertje ff hoog stationair late draaie en komende 15 uur volgas


 
hoi
brommercrazy 13-12-2004 14:01 Print reply

Posts: 2594
Als je zorgt, dat ie goed is afgesteld, smering 1 op 40 rijd, en goed warm rijd, kan er weinig fout gaan. Ook al is het dan een nieuwe cilinder en zuiger.
 
DaVaRo 18-2-2005 19:15 Print reply

Posts: 1382
Quote:

Met een 2 takt maak je toch al snel 10.000 toeren dat komt er op neer dat de zuiger 175 keer in een seconde langs de cilinderwand komt dus dat moet wel lekker langs elkaar lopen zoals je begrijpt anders gaat het fout...


Deze kerel snapt et niet helemaal Stel je voor dat dit waar zou zijn dan zou je bij stationair lopen op 2000 toeren ook 2000 ontploffingen horen toch
Edit: de beruchte vergissing dat een toer voor een ontploffing inhoud...

Dit bericht is ge-edit door DaVaRo op 18-2-2005 19:17
 
Ryan 18-2-2005 19:20 Print reply
Posts: 950
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DaVaRo

[...]

Deze kerel snapt et niet helemaal Stel je voor dat dit waar zou zijn dan zou je bij stationair lopen op 2000 toeren ook 2000 ontploffingen horen toch
Edit: de beruchte vergissing dat een toer voor een ontploffing inhoud...

Dit bericht is ge-edit door DaVaRo op 18-2-2005 19:17





 
JCG 18-2-2005 19:23 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DaVaRo

[...]

Deze kerel snapt et niet helemaal Stel je voor dat dit waar zou zijn dan zou je bij stationair lopen op 2000 toeren ook 2000 ontploffingen horen toch
Edit: de beruchte vergissing dat een toer voor een ontploffing inhoud...

Dit bericht is ge-edit door DaVaRo op 18-2-2005 19:17


een toer is een omwenteling, en wat doet een 2takt bij elke omwenteling? Juist het mengsel ontsteken
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
Bruins 18-2-2005 19:28 Print reply

Posts: 906
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DaVaRo

[...]

Deze kerel snapt et niet helemaal Stel je voor dat dit waar zou zijn dan zou je bij stationair lopen op 2000 toeren ook 2000 ontploffingen horen toch
Edit: de beruchte vergissing dat een toer voor een ontploffing inhoud...

Dit bericht is ge-edit door DaVaRo op 18-2-2005 19:17


hoeveel hoor jij er dan als ik vragen mag?
 
teddy ruxpin ownt!
DaVaRo 18-2-2005 19:30 Print reply

Posts: 1382
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bruins

[...]


hoeveel hoor jij er dan als ik vragen mag?

juistenem nou ik hoor rustig pruttelen... ik hoor geen machine geweer
 
DaVaRo 18-2-2005 19:32 Print reply

Posts: 1382
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JCG

[...]


een toer is een omwenteling, en wat doet een 2takt bij elke omwenteling? Juist het mengsel ontsteken

dus jij denkt dat je bougie bij stationair draaien al zo'n 33 keer per seconde vonkt
 
JCG 18-2-2005 19:34 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DaVaRo

[...]

dus jij denkt dat je bougie bij stationair draaien al zo'n 33 keer per seconde vonkt


1 toeren staat voor 1 omwenteling per minuut toch? Bij elk omwenteling geef een 2takt een vonk niet?
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
Bruins 18-2-2005 19:34 Print reply

Posts: 906
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DaVaRo

[...]

juistenem nou ik hoor rustig pruttelen... ik hoor geen machine geweer


haal je demper er maar eens af
 
teddy ruxpin ownt!
Bruins 18-2-2005 19:34 Print reply

Posts: 906
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DaVaRo

[...]

dus jij denkt dat je bougie bij stationair draaien al zo'n 33 keer per seconde vonkt


ja

 
teddy ruxpin ownt!
DaVaRo 18-2-2005 19:37 Print reply

Posts: 1382
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bruins

[...]


ja



 
Ryan 18-2-2005 19:37 Print reply
Posts: 950
Zeg allebei ff niets anders.
 
JCG 18-2-2005 19:42 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DaVaRo

[...]




wat is een toer dan volgens jouw?
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
DaVaRo 18-2-2005 19:42 Print reply

Posts: 1382
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ryan

Zeg allebei ff niets anders.

niets anders als wat?
 
Apriliars105 18-2-2005 19:45 Print reply

Posts: 6111
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DaVaRo

[...]

niets anders als wat?


je hebt gewoon ongelijk en het gaat niet over deze faq, dus houd je mond
 
As finishing touch, God created the Dutch

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 3 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved