Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1271 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Inrijden van je Cilinder
Geschreven door Woeter
Geplaatst op 9-12-02 00:52
Categorie Motor gerelateerd

Als je een nieuwe cilinder hebt gekocht, je huidige cilinder opnieuw hebt laten honen, of je zet er een nieuwe zuiger in doe je er het beste aan om je cilinder in te rijden.

Wat is inrijden? Inrijden betekent dat je de nieuwe onderdelen op elkaar in laat slijten. De cilinderwand en de zuiger zijn van de fabriek af nooit helemaal 100% rond/egaal, dus het loopt eigenlijk niet helemaal 100% lekker langs elkaar heen. Aangezien de cilinder en zuiger met hoge snelheden langs elkaar heen "glijden" is het erg belangrijk dat het geheel mooi "in elkaar past" als het ware. Met een 2 takt maak je toch al snel 10.000 toeren dat komt er op neer dat de zuiger 175 keer in een seconde langs de cilinderwand komt dus dat moet wel lekker langs elkaar lopen zoals je begrijpt anders gaat het fout...
Met inrijden laat je de zuiger en cilinder dus langzaam op elkaar in slijten, je laat ze als het ware aan elkaar "wennen"

Belangrijk is dat je de zuiger en cilinder niet teveel belast en ze onder de juiste omstandigheden inrijdt. Door 2 takt benzine zit altijd olie gemixt (standaard 2%) die olie is voor de smering tussen de cilinder en zuiger en ook voor de krukas lager(s). Het is dus aan te raden om tijdens het inrijden vooral goede olie te gebruiken. Door de brommermix van de tankstations zit over het algemeen wat goedkopere olie in, want de pompstations willen natuurlijk ook zoveel mogelijk verdienen.

Dus ik raad aan om de eerste 2-3 tanken zelf te mixen met bijvoorbeel castrol TTS of andere A-kwaliteit 2 takt olie. Het kan ook geen kwaad om iets meer olie erdoorheen te gooien maar ook weer niet teveel extra olie want als je dan ineens op mix gaat rijden krijgt de cilinder ineens veel minder olie dan eerst en dat kan ook slecht uitpakken. Dus als je normaal 1:50 tankt gebruik je nu 1:45 of maximaal 1:40 (is ook afhankelijk van hoe extreem je setup is)

De afstelling van de carburateur/mengverhouding is ook erg belangrijk. Is het mengsel namelijk te arm, dan wordt de cilinder snel heet en heb je nog meer kans op een vastloper. Dus als je inrijdt hanteer dan liever een te rijk mengsel dan een te arm mengsel. Hoe je de carburateur afstelt kan je HIER vinden.

Dan is het ook nog erg belangrijk dat je de brommer goed warm laat worden alvorens er wat sneller mee te gaan rijden. Het is niet aan te raden om 10 minuten voordat je gaat rijden je brommer alvast te starten zodat ie "alvast warm is" als je gaat rijden. Het is slecht voor het blok om lange tijd onbelast te draaien, en ja ook stationair dus. Het beste start je je brommer en rijd je direct rustig weg.

De kunst van het inrijden is dat je de brommer dus niet teveel belast en dat je met verschillende toerentallen rijd. Dus niet 200 km lang met 50 km/h over een polderweg rijden en denken zooo nu kan ik mooi blazen!!! Vooral in het begin maak je weinig toeren (zeg maar maximaal 5-6000) en dat bouw je langzaam aan op.
Als je al een tijdje aan het inrijden bent moet je de brommer af en toe een beetje "opentrekken". De zuiger rekt altijd een heeeeel klein beetje uit, krom gezegd, als hij het bovenste punt bereikt en weer naar beneden gedrukt word, door de ontbranding. Naarmate je meer toeren maakt zal ie verder uitrekken en dus een fractie hoger in de cilinder komen. De zuigerveren maken een soort van stootrand in de cilinder en die moet dus niet te laag zijn want anders geef je een keer goed gas en breken de zuigerveren tegen de stootrand als die niet hoog genoeg is.

"Hoeveel kilometers moet ik dan inrijden" is de meest gestelde vraag. Het is niet echt simpel daar een antwoord op te geven want dit is afhankelijk van een aantal factoren, bijvoorbeeld hoe extreem je setup is en wat voor kwaliteit cilinder en zuiger je gebruikt.
Als je een standaard setup hebt en je haalt wind mee, berg af krap aan de 55 km/h dan kan je je voorstellen dat er niet al teveel van je cilinder gevraagd word en hij dus niet erg zwaar belast word. In zo'n geval hoef je dus niet echt grondig in te rijden. Heb je een zwaar getunede cilinder met grote carb en alles erop en eraan dan zal je er toch aan moeten geloven om een flink stuk in te rijden. Richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km. Voor een 50 imi met 12 mm zou 250 moeten volstaan. Let op dit zijn enkel richtlijnen, inrijden moet je eigenlijk een beetje op gevoel doen. Je kan ook kijken naar het aantal benzine tanken wat je verbruikt. In de Motorcross rijden ze vaak 3 tanken in.

Cilinders met een nikasil wand schijnen vaak al vrij goed te zijn en de zuigers die met zulke cilinders worden geleverd zijn vaak ook van betere kwaliteit. Wat zuigers betreft betekent het (meestal) hoe duurder hoe beter. Bekende merken zijn; Meteor, Malossi, Polini en Pro-X. Heb je dus duurdere rommel, gesmeden zuigers, gewoon goeie shit dus dan doet het er dus ook minder lang over om op elkaar in te slijten dus ben je sneller klaar met inrijden.

Verder is een kwestie van gevoel en jezelf kunnen beheersen, want geef nou eerlijk toe, het liefste wil je direct weten hoe snel je nieuwe cilindertje nou wel niet is

Ik zou zeggen veel succes en doe voorzichtig

Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

barry 25-4-2003 19:33 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje



en barry: zou niet te hard gaan roepen dat je gewoon volgas weg kunt blazen, mayb is het bij jou nog nooit voorgekomen dat hij vastliep zonder in te rijden, maar dat doen ze dus echt wel he!!



ik zeg niet als je cilinder hagelnieuw is, dat als hij voor het eerst begint te leven dat je meteen vol gas moet blazen, maar het is niet zo, dat als je nadat je hem goed hebt warmgereden, hij snel vast zal lopen als je ff pittig gaat rijden

veel mensen beweren namelijk: eerste 100km onder de zoveel toeren blijven, daanra 100km zoveel toeren ong, dat is dikke onzin.

bij de 8uren cross worden cilinders ook gehoond en ff een paar rondjes goed warmgedraaid en ze gaan er meteen mee crossen, en het blijft allemaal lopen... ik dacht ook eerst dat je cilinder vast zou lopen als je hem na 10km zegmaar al meteen losbrand, maar ik heb nu wel gezien dat dat niet zo is, inrijden is meer voor de levensduur van de cilinder... een cilinder die goed is ingereden zal na veel km beter presteren...

ik zie gewoon van cilinder inrijden doe je zo:
eerste 50km is erg belangrijk, doe je dus gewoon rustig aan, gewoon rustig in de toeren rijden en op tijd schakelen, daarna ook gewoon rustig in het verkeer rijden, maar af en toe een keer doortrekken en dan in laatste versnelling zetten en dan rustig doorkachelen. en aan de hand van je km steeds vaker wat heftiger gaan doortrekken (met heftiger bedoel ik langer, dus niet kort emomenten). en niet dat je een regel aan houd van: eerste 100km 5k, tot 200km 6k, tot 300km 7k blablabla,

maar das mijn mening

edit: maar natuurlijk bestaat er wel een kans dat je cilinder vast kan lopen doordat je hem niet goed inrijd. dat ontken ik niet, maar het is niet zo als vele beweren dat bijna elke cilinder gewoon vastloopt als je hem niet inrijd...


Dit bericht is ge-edit door barry op 25-4-2003 19:36

Dit bericht is ge-edit door barry op 25-4-2003 19:37
 
He?
Mr Pain 25-4-2003 19:34 Print reply
Posts: 4966
volgens mij is dat inrijden ook een beetje bull shit, ik dacht eerder ook van ohhh dat moet ik heel goed doen, maar toen ik mijn 70malossi weer had,

heb ik 10km ingereden en toen was ik er zat van en toen ben ik gewoon gaan roppen, maar ik heb nergens last van en ook geen compressi verlies hij rijd nog gewoon perfect
 
Neonlampje 25-4-2003 20:04 Print reply

Posts: 14825
verhoogde slijtage.. ik zou er wat beter mee om gaan hoor!
 
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 25-4-2003 20:12 Print reply

Posts: 7007
lijkt mij ook wel een idee....
 
nobody fuck with us!!
jeroen 25-4-2003 20:25 Print reply

Posts: 15066
hij wil em stuk
heeft ie reden om80 blok te kopen..

maar inrijden..iedereen heeft andere mening
 
SIWWN 25-4-2003 21:01 Print reply
Posts: 7079
Malossi adviseerd om de eerste 45 minuten niet boven de 6000 toeren te gaan...
 
PlaceR 6-5-2003 22:12 Print reply
Posts: 1588
morgne nieuwe kaio 70cc ga eerst 15min statio latne pruttele

daarna af laten koelen

daarna weer 10min statio

afkoelen

rustig warm rijden en lekker dopr 150keer door cruisen op verschillende toerentallen.

denk 250km inrijde is wel genoeg anders mar ene keer nieuwe zuigslet erin
 
martinus83 6-5-2003 22:20 Print reply

Posts: 3718
dat wat jij zegt werd mij juist afgeraden bij verschillende dealers, gewoon starte, rustig rijde paar km... daarna snel optrekke met 3/4 gas...niet op volle snelheid en niet met twee man...


en dat 1 of 2 tanke bezine (ongeveer 200 km)
 
boerjef 6-5-2003 22:24 Print reply
Posts: 265
Had dus een nieuwe Airsal me nicasil wand.
Heb hem 2x 10 stationair laten draaien.
Na 80 km (niet in 1 rit) en hij goed warm was heb ik volgas gegeven.
En ergens in hoge toeren is hij vastgelopen. :-0
Is het nu door slechte afwerking?? of kan het ook zijn dat mijn small end lager versleten is (ziet er niet versleten uit)??
Is al de 2e cilinder in een maand die vastliep, vorige was imi (versleten??)
 
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand!
martinus83 6-5-2003 22:40 Print reply

Posts: 3718
rijd em dan es anders in voor de verandering.....en smeer em wat extra!!! scheelt ook een heleboel
 
boerjef 6-5-2003 22:48 Print reply
Posts: 265
heb he m die 80 km mooi ingereden. lage toeren, niet sneller als 50 rijden (moet haalbaar zijn met een 70cc 20 mikuni en 5 bak).
En die imi was misschien gewoon versleten.
Op beide cilinders krassen door mijn poorten5 niet door de slotjes)
Is dit omdat die airsal slecht is ingereden/afgewerkt. Of komt het mss door versleten small end??
 
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand!
Saknet 20-5-2003 1:15 Print reply

Posts: 10355
dus 80km lang heel rustig in zn 5 50 gereden en dan opeens gooi je hem VOL open?

dat werkt simpelweg niet
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Sinterklaas 21-8-2003 14:39 Print reply
Posts: 24
Ik heb een 70 cc eurocilindro bestelt bij 50cc.nl en ik ben nu al bang dat ik iets verneuk met inrijden het is DOODENG....

en ik weet niet of mijn membraam erin kan blijven mijn oude die er nog inzit...
 
Als de dagen korter worden blijf dan altijd krenten in de pan fleppen
MWvdK 21-8-2003 16:06 Print reply

Posts: 2247
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sinterklaas

Ik heb een 70 cc eurocilindro bestelt bij 50cc.nl en ik ben nu al bang dat ik iets verneuk met inrijden het is DOODENG....

en ik weet niet of mijn membraam erin kan blijven mijn oude die er nog inzit...


gewoon rustig rijden de eerste 100km ofzo
en daarna (wat ik zou doen ff naar de cil. kijken, en weer rustig steeds harder rijden )
 
honda-mt5-racer 21-8-2003 16:55 Print reply
Posts: 31
zondag krijg ik ook een 70cc cilinder onder mijn mt5 ik heb 20mm carbarateur dus dat inrijden wordt wel een soort marteling
 
barry 21-8-2003 17:16 Print reply

Posts: 7387
inrijden valt best mee, het is niet zo dat je met een slakke gangejte moet gaan rijden, 50cc inrijden is wel irritanter dan 70cc, met 70cc moet je gewoon rustig gaan rijden en powerband in begin vermijden, en daarna langzaam steeds meer in die powerband gaan rijden


maarjah, hierboven is al genoeg uitgelegd
 
He?
Muerte aka Ozzy 21-8-2003 17:24 Print reply

Posts: 3255
'k heb gewoon 500 km relaxed gereden en daarna gewoon rustig aan opegetrokken en hij rijdt nog perfect na meer als 2000 km
 
Trotse eigenaar van een Duuc 748
Tsxdude AKU MicheL 21-8-2003 17:35 Print reply

Posts: 10676
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Muerte

'k heb gewoon 500 km relaxed gereden en daarna gewoon rustig aan opegetrokken en hij rijdt nog perfect na meer als 2000 km


het maakt niet uit of je in de 3 5000 toeren rijd of in de 5.
je kan dus wel gewoon hard rijden dat maakt niet uit als je maar zorgt dat hij niet te hard moet knokken om vooruit de komen te zware vertaning dus nie in de 5 2k gaan rijden want dan vraag je teveel gewoon relax 5 a 6k rijden.
komt wel goed ff extra smeren en ff tijdje volhouden komt wel goed
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
Furious Mt 17-10-2003 15:25 Print reply
Posts: 141
ik heb een 70tje van een vriend gehad maar daar zit een stoot randje in. Kan dit veel kwaat of gewoon rusitg inrijden? En er komen dan gelijk nieuwe zuigerveren in hoe lang moet ik die ongeveer inrijden?
 
brutus 27-4-2004 9:14 Print reply

Posts: 7934
en vertex zuiger geen goed merk:S
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
arrier 15-10-2004 19:09 Print reply
Posts: 2221
ik heb een nieuwe zuiger in me gsm gestoke oude cilinder gewoon er terug op (was nog perfekt) ik heb alleen een mk pijp.
hoeveel km rade jullie mij aan om in te rijden?
 
ghost-rider 16-10-2004 16:20 Print reply

Posts: 1886
dit is een Xtreme n00p vraag maar toch:

kep 500km 6k gerede... ken ik hem na die 500km gewoon open trekke ofsow.. of moet ik nog ff iets na checke? blokolie ofsow iets?
 
Team Holland ? // Doe is normaal, met je hoofd!
evolutunned 16-10-2004 16:58 Print reply

Posts: 522
ik vind als je em goed afstelt en goed olie geefd en benzine hoef je niet echt in te rijden wel de eerste 100 km en wel warmdraaien 1 x is bij mij polini vast gelopen maar was niet goed afgestelt en meteen voluit blazen maar als je goed smeer en afsteld hoef je niet echt bang te zijn
 
sloop brommer/motoren gez in drenthe inbox me
honda_2takt_power 21-10-2004 21:56 Print reply

Posts: 6744
Quote:
Verder is een kwestie van gevoel en jezelf kunnen beheersen, want geef nou eerlijk toe, het liefste wil je direct weten hoe snel je nieuwe cilindertje nou wel niet is

idd en toen ging ie langzamer en kling zuigerveer gebroken gelukkig valt schade mee cil zat er net 2 dagen op en ik wou weten hoesnel me 70cc athena was


 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
richard3 12-12-2004 23:21 Print reply

Posts: 5198
krijg binnen kort ook nieuwe cil wordt ook erg met inrijden :S
laat het wel doen door een vriend de eerste 40km of zo en daarna doe ik het zelf wel
 
op naar de grote brommers

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved