Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 818 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: werking powerbox
Geschreven door mtx-sh
Geplaatst op 7-12-02 15:26
Categorie Carburateur

Hoe werkt een powerbox?

Ok,we weten al dat als de zuiger met een X snelheid naar boven beweegt hij een onderdruk achterlaat (`zuigende werking`) Hierdoor zullen de membraan kleppen openen, en zal er vanuit de carburateur-sruitstuk nieuw mengsel worden aangezogen. Nu komt het , Als de zuiger boven in de cilinder het oude mengsel heeft verbrand zal hij met een noodgang weer naar beneden ``geperst`` worden. Op dat punt dat de zuiger zijn weg naar beneden maakt gaat hij het nieuwe mengsel samendrukken en is de ``onderdruk`` verandert in een ``overdruk`` En zullen de membraan kleppen moeten sluiten, maar omdat dit met een hele hoge snelheid gebeurd zullen de membraan kleppen niet snel genoeg kunne sluiten. En zal er nog ``wat`` mengsel naar de carb stromen.

En als je het mengsel wat naar de carb stroomt nou opzuigt( denk aan onderdruk dus powerbox is ingekrompen, membraan kleppen sluiten megsel wordt terug geduwd. Tegelijkertijd ontstaat er een overdruk en de powerbox zal uitzetten ``dus aanzuigen``

En bij de volgende slag onstaat er weer een onderdruk, en wordt het mengsel uit de powerbox geperts (gezogen).

Conclusie:

de powerbox vangt het mengsel op wat normaal gesproken door de carburateur in je lucht filter terecht kwam, dus zuiniger (hoger rendement).

Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Hardcore 20-6-2004 18:46 Print reply

Posts: 699
de faq is al een tijdje oud maar toch moet ik het ff vragen
wie kan voor mij een powerbox berekenen voor men mtx-sh zie men profiel ...
http://www.brommerforum.nl/brommer/3947
voor die setup
want ik snap niks van dat progje
 
Ros 18-11-2004 20:56 Print reply

Posts: 212
wat is het beste materiaal om een powerbox te maken dan?
 
je rijdt rieju of je rijd niks
stoeptegel 2-2-2005 23:15 Print reply

Posts: 3085
Ik vind dit wel een hadnige Faq.NU weet ik ook waar een powerbox voor dient.
Ook wel handig
Weet iemand of hoeveel dit schelen in het brandstofverbruik?

Dit bericht is ge-edit door stoeptegel op 2-2-2005 23:17
 
80 cc ownatsj
MTX-speed 9-3-2005 16:33 Print reply

Posts: 1229
Ik snap de werking nu, er rest slechts nog 1 vraag: Als je je spruitstuk langer zou maken (wat bijvoorbeeld bij sommige Zundapps het geval is) dan krijg je toch hetzelfde effect: "Meer inhoud tussen je gasschuif en je membraan".
Alleen het nadeel is dat, hoe meer inhoud er tussen je gasschuif en je membraan zit hoe trager de gasreactie. Dus dan zou je gasreactie erop achteruit gaan?

Punt 2: ik kan me voorstellen dat wanneer de zuiger omlaag gaat en er onderdruk geproduceerd wordt, dat er een klein beetje benzinemengsel terug de carburateur in schiet er richting het luchtfilter. Maar dit zuigt hij naderhand toch weer terug de cilinder in lijkt me?
Aan de andere kant word er(wanneer er geen powerbox is aangesloten) aan deze lucht die de cilinder voor de 2e keer ingaat voor de 2e keer benzine toegevoegd. Maar dan zou je kunnen concluderen dat een originele brommer, waar dus geen powerbox op zit, meer zou verbruiken dan een brommer waar wel een powerbox op zit(?!?!).
Waarom zit er dan niet rechtstreek vanuit de fabriek standaard een powerbox op?

Wat zie ik fout in dit verhaal?
 
puch_master 9-3-2005 16:35 Print reply

Posts: 3429
met een powerbox 'kan' je brommer zuiniger worden
en hij zit er niet standaar op omdat et op een orri cil niet of nauwelijks merkbaar is..
 
Toyota AE86 Levin coupé
the ghansman 5-5-2005 15:28 Print reply

Posts: 227
Allemaal heel leuk maar kan iemand mij eens uitleggen hoe je zo'n powerbox moet aansluiten. Ik heb namelijk een puch met een powerbox gekocht maar de powerbox zit niet aangesloten. Er zit zo'n T-stukje waardoor het slangetje gesplitst wordt, maar waar moet je die twee slangen dan op aansluiten??

Alvast bedankt.

 
Altijd druk met heelveel niks
Apriliars105 5-5-2005 15:37 Print reply

Posts: 6111
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: the ghansman

Allemaal heel leuk maar kan iemand mij eens uitleggen hoe je zo'n powerbox moet aansluiten. Ik heb namelijk een puch met een powerbox gekocht maar de powerbox zit niet aangesloten. Er zit zo'n T-stukje waardoor het slangetje gesplitst wordt, maar waar moet je die twee slangen dan op aansluiten??

Alvast bedankt.



Je moet een gaatje maken in je spruitstuk en daar het slangetje op doen
 
As finishing touch, God created the Dutch
the ghansman 5-5-2005 15:42 Print reply

Posts: 227
Ja maar ik heb er dus zo'n T-stukkie opzitten. Wat moet ik dan met dat andere slangetje? Eraf halen?
 
Altijd druk met heelveel niks
S1lv3r 5-5-2005 15:54 Print reply

Posts: 5213
je moet/kunt (als ik het goed begrijp) als je een powerbox hebt, je brommer zuiniger afstellen, pas dan wordt je brommer zuiniger.

je verbruikt bijvoorbeeld 1 liter per 20 kilometer (1 liter uit de tank) en 0,950 wordt er ook echt van verbrand. De overige 0,050 liter gaat er bij je carb uit. met een powerbox wordt die 0,05 liter die anders verloren gaat, ook verbrand. Maar in totaal wordt je brommer dus helemaal niet zuiniger, er wordt immers nog steeds 1 liter per 20 km verbrand. Maar als je nu een iets kleinere sproeier neemt, zodat er m?t de powerbox erbij, 0,950 liter ook echt verbrand wordt per 20 kilomter en er niks verloren gaat, dan heb je dus dezelfde afstelling als zonder powerbox en grotere sproeier, maar een minder groot verbruik (0,05 liter per 20km).

die 0,05 die niet verbrand wordt heb ik gewoon bedacht, om het duidelijk te maken :P

lang verhaal k hoop dat het klopt en dat het dudelijk is
 
ganze 31-7-2006 23:52 Print reply
Posts: 57
hihi , ik geloof dat je wel gelijk hebt , POWERBOX IS ROMMEL EN DUS GELD VERSPILLING!!!

>FTP> front tegen powerboxen
 
koop een grote boom , zet hem op je hoed , dan is het morgen weer goed.
ferencz 8-11-2006 14:59 Print reply
Posts: 275
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MBBBBBB
Mwah, stel je voor dat je als newbie een beetje rond zit te kijken heirzo.. dan is alle info meegenomen...

haha idd zoals ik, nah joke
Maar ik denk dat sommige (beginners) zich wel afvragen wtf is een powerbox nu eigenlijk, nou dat heeft hij goed uitgelegd. Maar ik denk wel dat er meer te vertellen is over dit onderwerp.
Toch thnx voor het posten van je FAQ
 
'Tsx pOower! Veeeeel ts(80)x onderdelen te koop!
Jozeff - Forum en Sales Moderator 8-11-2006 15:01 Print reply

Posts: 10835
Ga je nu bij elke FAQ zeggen hoe goed je hem vind?
dat hoeft echt niet hoor...
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
ferencz 8-11-2006 15:03 Print reply
Posts: 275
edit silver:
Je zegt dat je je sproeier nog kleiner moet maken om zuiniger te kunnen rijden, dat is volgens mij niet waar
je zei 1 ltr op de 20 km, daarvan gebruikt je brommer zonder powerbox 0.950 ltr en de andere 0.050 gaat d'r bij de carburateur uit, met een powerbox wordt die 0.050 ltr wel besteed en dus niet weggegooid. Dus dan rijd je toch zuiniger zonder een kleinere sproeier. (dan heb je misschien 1 ltr op de 21,5 km)
Hopelijk snap je 'm

Dit bericht is gewijzigd door ferencz op 8-11-2006 om 15:05 uur.
 
'Tsx pOower! Veeeeel ts(80)x onderdelen te koop!
S1lv3r 8-11-2006 15:06 Print reply

Posts: 5213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ferencz
edit silver:
Je zegt dat je je sproeier nog kleiner moet maken om zuiniger te kunnen rijden, dat is volgens mij niet waar
je zei 1 ltr op de 20 km, daarvan gebruikt je brommer zonder powerbox 0.950 ltr en de andere 0.050 gaat d'r bij de carburateur uit, met een powerbox wordt die 0.050 ltr wel besteed en dus niet weggegooid. Dus dan rijd je toch zuiniger zonder een kleinere sproeier.
Hopelijk snap je 'm


mja, ten eerste, die post is van een anderhalf jaar geleden


en ten tweede, die 0,050 liter die normaal uit de carb gaat, wordt met powerbox éxtra in de cilinder gestopt (binnen die 20km dus), dus je begruikt nu nog steeds een 1 liter per 20 kilometer, aleen gebruik je die 0,05 nog eens extra zegmaar. misschien dat dat voor extra power zorgt ofdzo, maar op een brommer zal je daar écht niks van merken..
 
zijstandaard 1-8-2008 20:54 Print reply

Posts: 1117
ja maar anders zou die 0,05 liter je filter uit gaan naar de wijde wereld en nu houdt die powerbox het beet zodat het niet verspild wordt
 
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt
Jasper Strahiem 1-8-2008 20:58 Print reply

Posts: 1950
Maar als het terug je hem aansluit op je spruitstuk. Warom zou het mengels dat dus terug word gedrukt in je powerbox gaan ipv je lichtfilter ?
 
Make the most of now

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved