Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 415 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: werking powerbox
Geschreven door mtx-sh
Geplaatst op 7-12-02 15:26
Categorie Carburateur

Hoe werkt een powerbox?

Ok,we weten al dat als de zuiger met een X snelheid naar boven beweegt hij een onderdruk achterlaat (`zuigende werking`) Hierdoor zullen de membraan kleppen openen, en zal er vanuit de carburateur-sruitstuk nieuw mengsel worden aangezogen. Nu komt het , Als de zuiger boven in de cilinder het oude mengsel heeft verbrand zal hij met een noodgang weer naar beneden ``geperst`` worden. Op dat punt dat de zuiger zijn weg naar beneden maakt gaat hij het nieuwe mengsel samendrukken en is de ``onderdruk`` verandert in een ``overdruk`` En zullen de membraan kleppen moeten sluiten, maar omdat dit met een hele hoge snelheid gebeurd zullen de membraan kleppen niet snel genoeg kunne sluiten. En zal er nog ``wat`` mengsel naar de carb stromen.

En als je het mengsel wat naar de carb stroomt nou opzuigt( denk aan onderdruk dus powerbox is ingekrompen, membraan kleppen sluiten megsel wordt terug geduwd. Tegelijkertijd ontstaat er een overdruk en de powerbox zal uitzetten ``dus aanzuigen``

En bij de volgende slag onstaat er weer een onderdruk, en wordt het mengsel uit de powerbox geperts (gezogen).

Conclusie:

de powerbox vangt het mengsel op wat normaal gesproken door de carburateur in je lucht filter terecht kwam, dus zuiniger (hoger rendement).

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Robert_S 8-12-02 Print reply
Posts: 513
heel leuk en aardig maar wat moeten we hiermeE?

een FAQ die meer van pas zou komen is er een waarin wordt uitgelegd hoe je er een op maat kunt maken...
 
Dr. Hans fanclub voorzitter
MBBBBBB 8-12-02 Print reply
Posts: 2340
Mwah, stel je voor dat je als newbie een beetje rond zit te kijken heirzo.. dan is alle info meegenomen...
 
Nick - Administrator 8-12-02 Print reply

Posts: 4967
Nou er wordt anders nog redelijk vaak gevraagd: Wat doet een powerbox?
Dus dan is het een Frequently Asked Question.
En jij mag drie maal raden waar FAQ voor staat
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 8-12-02 Print reply

Posts: 5996
plaatjuhz







 
ik haat mensen
Erik_N 31-3-2003 16:20 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: _3xph4ne_

heel leuk en aardig maar wat moeten we hiermeE?

een FAQ die meer van pas zou komen is er een waarin wordt uitgelegd hoe je er een op maat kunt maken...



Denk dat toen ik niet wist wat powerbox was ik dit heel erg gewaardeerd zou hebben.

En opmaat powerbox reken je uit met bijv bimotion.


edit:

Mijn bimotion resultaat powerbox, totally aluminium:



Dit bericht is ge-edit door Erik_N op 20-4-2003 0:19
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
maart 20-8-2003 20:38 Print reply

Posts: 717
tactische powerbox-tip: maak hem zelf, dan werkt ie ook nog, die standaard dingen doen geen hol
 
MWvdK 20-8-2003 21:44 Print reply

Posts: 2247
Aansluiting op het spruitstuk:


De PowerBox:


Uit te rekenen met bimotion:

[url]http://hem.fyristorg.com/Bimotion/Bimotion/Bim2/Bimotion 2-Stroke Freeware.zip[/url]
En dan de Y.E.I.S.
 
Neonlampje 20-8-2003 21:48 Print reply

Posts: 14825
over de membraankleppen, bij hogere toeren zullen ze nieteens sluiten!
het wordt een variabele smoorklep zegmaar...

nut van powerbox is dat je 1 bepaald toerental versterkt (jah en een beetje de omliggende toerentallen)... wanneer je b.v een dip in je vermogen hebt kun je hem soms opvangen door een powerbox,
verder zul je merken dat je bougie altijd bruin zal zijn, en dat hij wanneer hij koud is meer vermogen lijkt te hebben
 
Luc 20-8-2003 22:17 Print reply

Posts: 3590
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah

plaatjuhz

afbeelding
afbeelding
afbeelding





Nou mag jij mij tog eens uitleggen, hoe je die fucking plaatjes van 50cc.nl doorlinkt,
rechtermuisknop kan niet, dan krijg je zo'n klote popup,
selecteren, bestand, eigenschappen, krijg je de eigenschappen van de hele pagina, en zo hep ik nog meer dingen geprobeerd, enkel tevergeefts

m.a.w, hoe vind jij de link, van die plaatjes....
 
MWvdK 22-8-2003 9:51 Print reply

Posts: 2247
Nog even een vraagje.. Bij Bimotion wordt gevraagt om de diameter van de slang.. moet je hier de diameter van de slang ( 8mm bij mij ) of de diameter van de 'plug' (6mm) nemen... Scheelt aanzienlijk in de lengte...
 
Pingu 22-8-2003 10:58 Print reply
Posts: 1842
De diameter moet imo minimaal 8mm zijn.. dus ook van de 'plug'.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
brommercrazy 22-8-2003 11:09 Print reply

Posts: 2594
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lucvpuijenbroek

[...]


Nou mag jij mij tog eens uitleggen, hoe je die fucking plaatjes van 50cc.nl doorlinkt,
rechtermuisknop kan niet, dan krijg je zo'n klote popup,
selecteren, bestand, eigenschappen, krijg je de eigenschappen van de hele pagina, en zo hep ik nog meer dingen geprobeerd, enkel tevergeefts

m.a.w, hoe vind jij de link, van die plaatjes....


Moet je op de plaatjes linkermuisknop drukken, een beetje met de muis schuiven en de linkermuisknop ingedrukt houden, daarna op de rechtermuisknop en je kunt het plaatje opslaan of de link
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 22-8-2003 11:45 Print reply

Posts: 5996
iemand had hem een keer teruggerekend en die doppler was voor 50cc
 
ik haat mensen
SIWWN 22-8-2003 11:59 Print reply
Posts: 7079
Ik heb nog een powerbox liggen van ee nDT80lc2, of ie er orgineel opzat weet ik niet, was gewoon zo'n kunstof ding., kheb alleen geen plug voor het spruistuk,

(Kan dat trouwens wel op een 26mm Malossi rubber spruitstuk?)
 
MWvdK 22-8-2003 15:30 Print reply

Posts: 2247
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

De diameter moet imo minimaal 8mm zijn.. dus ook van de 'plug'.


Volgens Bimotion moet de diameter tussen de 4 en 16mm liggen (bij 50cc) dus moet het wel kunnen... maar ik weet dus niet welke ik moet nemen, aangezien de plug wss tog de bottleneck is..
 
Neonlampje 22-8-2003 15:33 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MWvdK

Nog even een vraagje.. Bij Bimotion wordt gevraagt om de diameter van de slang.. moet je hier de diameter van de slang ( 8mm bij mij ) of de diameter van de 'plug' (6mm) nemen... Scheelt aanzienlijk in de lengte...

als je t goed doet neem je dus b.v een 8mm plug, en een buisje met 8mm binnen diameter, verhit je die wat zodat je hem eroverheen kutn schuiven, heb je het minste verlies...

edit: in andere gevallen van je nippel nemen..

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 22-8-2003 15:34
 
mxmaster 8-10-2003 21:14 Print reply

Posts: 736
hoe maak je zo'n ding dan en waarvan kan iemand me dat uityleggen

 
sorry he
MWvdK 8-10-2003 21:17 Print reply

Posts: 2247
je kan het gewoon maken van een verfblikje oid.. met mooie boutjes met gaten erin enzo.. moet je maar ff zoekn op topic van Erik_N.. je kan em (zoals eerder gezegt) berekenen met bimotion (weet je wat dat is??)
 
RUTGER_86 8-10-2003 21:19 Print reply

Posts: 1183
je vergeet ook de de gassen er met grote snelheid het carter instromen maar dat de menbraam kleppen heel snel dicht gaan en dat de stromende gassen niet zomaar stil staan het heeft een bepaalde massa dus dat bouwt ook nog een kleine druk op
 
DE MANNE VAN JANNE
Honda_boy 8-10-2003 21:21 Print reply

Posts: 555
maar als de motor zo vlug draait dat de membraan kleppen niet de tijd hebben om te sluiten. Zou er dan op die tijd veel mengsel door een 6 mm buisje stromen heen en weer???
 
Honda rulezzz !!!
bazzz 8-10-2003 22:35 Print reply

Posts: 182
Ik geloof niet dat die vaste powerboxen enig effect hebben...
Probeer maar eens in zo'n ding te blazen,
er zal niks bijkomen..... :-0

Mij lijkt het dus dat alleen die variable nut heeft omdat die meeveert, ik heb het met mijn eigen ogen gezien... dat werkt gewoon....

Conclusie: KOOP EEN VARIABLE
 
mtxr2-rijder 28-2-2004 17:45 Print reply
Posts: 5
wat als die powerbox nou neit werkt, allemaal wel leuk en zo maar bij mij doet hij niks anders dan me trillen als hij 1000 toeren maakt
 
Tsxdude AKU MicheL 28-2-2004 17:48 Print reply

Posts: 10676
Dan heb je hem verkeerd geplaats...

Jaja had je zelf ookwel kunnen bedenken
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
Hans F 28-2-2004 17:50 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bazzz

Ik geloof niet dat die vaste powerboxen enig effect hebben...
Probeer maar eens in zo'n ding te blazen,
er zal niks bijkomen..... :-0

Mij lijkt het dus dat alleen die variable nut heeft omdat die meeveert, ik heb het met mijn eigen ogen gezien... dat werkt gewoon....

Conclusie: KOOP EEN VARIABLE


een variabele is geen powerbox maar een raar ding . De vaste is ontwikkeld door Yamaha.
 
koen-z 28-2-2004 18:01 Print reply

Posts: 3702
kdenk idd dat je geen variable powerbox mot kopen.

-theorie van mij: zuig maar eens an een fles ofzo, als je zuigt komt er ook wat uit, dan is ie gewoon vacuum, en als er iets trug komt dan zal dat zeker in die powerbox komen, in die variable moet er gedrukt worden omdat er een veer inzit.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved