Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1075 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Remschoenen vervangen
Geschreven door SIWWN
Geplaatst op 16-7-2002 23:29
Categorie Wielen/remmen

Uitvoering:

1. Zodra je het achterwiel hebt losgemaakt van de brommer, kan de rem-ankerplaat uit de trommel gehaald worden.

1. remankerplaat uit het wiel halen.

2. Met een grote schroevendraaier kun je nu de oude remschoenen uit hun positie hevelen. Houd bij deze actie ??n hand (het liefst met handschoen) op de remschoenen met bij behorende veertjes. Zo voorkom je een lange zoektocht naar die veertjes straks. Wanneer je ??n remschoen los hebt gehaald, kan je de andere er gemakkelijk uit halen. Haal nu de veertjes los en bewaar ze op een plek waar je ze niet makkelijk kwijt kunt raken. Wanneer er bij de nieuwe remschoenen geen nieuwe veertjes meegeleverd zijn, kun je niet verroeste, onbeschadigde en niet te ver uitgerekte oude veertjes (maximale tolerantie staat in het werkplaatshandboek) opnieuw gebruiken. Maak ze in ieder geval ook even schoon.

Nu moeten de remankerplaat en de remtrommel grondig schoon gemaakt worden. Neem hiervoor remmenreiniger.Een schone remunit bevorderd alleen maar de prestaties van de remmen.

Nu alles schoon en vetvrij gemaakt is, kan de soepelheid van het rem-asje gecontroleerd worden. Wanneer het geheel voor je gevoel wel wat soepeler mag draaien, moet het asje uit de ankerplaat gehaald worden. Voordat je dat gaat doen, is het raadzaam de positie van de remhevel ten opzichte van het asje te markeren. Doe dit bijvoorbeeld met een dikke potloodstreep. De remhevel kun je nu losdraaien, van het asje afhalen en het asje door de remankerplaat drukken. Het asje kan nu weer schoongemaakt en licht ingevet worden met kopervet. Plaats het geheel weer terug in de ankerplaat.

Het is verstandig om op de plekken waar de remschoenen contact maken met de remas en het scharnierpunt ook koperpasta aan te brengen. Om de nieuwe schoenen weer op de ankerplaat te krijgen, worden eerst de veertjes aan de schoenen bevestigd. Houd de remschoenen nu in een V-positie zodat ??n schoen al op z'n plek gelegd kan worden. Nu de andere schoen omdrukken en het mechaniekje klikt in elkaar. Controleer of alles werkt door de remhevel heen en weer te bewegen. Gaan de schoenen uit elkaar? Prima! Controleer nog even of de veertjes goed geklikt zitten.

Voordat je de remunit weer in het wiel plaats, is het nuttig even de remtrommel van binnen te inspecteren. Roestige, beschadigde plekjes kun je met een schuurpapiertje weer goed krijgen. Wanneer de remtrommel echt zwaar beschadigd is, wanneer er bijvoorbeeld diepe groeven in zitten, ga dat even langs bij een motorzaak. Hij kan bepalen of de trommel nog uitgedraaid kan worden, of dat vernieuwing noodzakelijk is.

Wanneer het wiel weer op z'n plek zit en de ketting op de juiste spanning is gebracht, kan alles weer aangedraaid worden. Gebruik hiervoor een momentsleutel. Voor de juiste momenten raadpleeg je het werkplaatshandboek. Gebruik eventueel splitpennen om alles te verankeren. De rem moet nu afgesteld worden. Dit kan met behulp van de moer aan het einde van de remstang. Stel het geheel zo af, dat de rem pas aangrijpt na 20 tot 30mm. beweging van de remhevel. Het afstellen is belangrijk om niet-remmen en blokkeren van het wiel te voorkomen. Wanneer je de brommer opgebokt hebt, draai dan even aan het wiel en controleer of het wiel vrij loopt en je geen slijpende geluiden hoort. Vergeet niet de remlichtschakelaar af te stellen. Het remlicht moet het gaan doen vlak voordat de rem aangrijpt.


edit: Er stonden eerst plaatjes bij maar die doen het niet meer, misschien dat ik ze er ooit wel weer bijzet

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

SIWWN 2-8-2002 Print reply
Posts: 7079
Heel mooi gedaan siwwn!


Ik heb nu weer 40 euro verdient anders moest ik het bij de dealer laten doen..


ohnee.. ik reply op m'n eigen FAQ
 
Icanus 27-3-2003 18:13 Print reply
Posts: 525
pics?
ik ben maar een n00b die zelfs hier niks van begrijpt.. maar m'n remschoenen zijn wel aan vervanging toe...
 
Pistonpen Paultje 27-3-2003 18:17 Print reply

Posts: 8678
pfff...hier een faq over maakt het alleen maar moeilijker......
 
User 927 15-4-2003 10:44 Print reply

Posts: 6405
Ik snap er nix meer van

En eerder was ut zo simpel... Werkt dit ook zo met ut voorwiel?
 
suzuki ts-x ruleerd !!! 14-1-2004 21:37 Print reply
Posts: 33
hey bij mij zit dat rem asje wel erg stroef en zelfs zo stroef dat tie niet uit zich zelf meer trug wil,hoe krijg je dat asje er af??? ik heb de rem hevel er al afgehaald zo als dat in de tekst staat van siwwn.
 
Blijhoofd 14-1-2004 21:45 Print reply

Posts: 7378
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda-crew-PG

pfff...hier een faq over maakt het alleen maar moeilijker......


haha idd

elke leek kan dit
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235
KaWaReZ 14-1-2004 21:47 Print reply

Posts: 20582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzuki ts-x ruleerd !!!

hey bij mij zit dat rem asje wel erg stroef en zelfs zo stroef dat tie niet uit zich zelf meer trug wil,hoe krijg je dat asje er af??? ik heb de rem hevel er al afgehaald zo als dat in de tekst staat van siwwn.


WD40 ...

en as ik denk dat ik weet over welk asje je et hebt.. (is er maar 1 ) dan kun je die er met een hamer uittikken....

@blijhoofd... nuttige reply op Paul (van 27-3-2003 )
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved